تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

۲۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری در فضا شناخته می‌شود. این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی در تشخیص اجرام بسیار دور و کم‌نور دارد. انتظار می‌رود که این تلسکوپ طیف وسیعی از تحقیقات را در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی، مانند: رصد اولین ستارگان، تشکیل اولین کهکشان‌ها، و بررسی دقیق اتمسفر سیارات فراخورشیدی دیگر انجام داده است. تلسکوپ فضایی جیمز وب در 25 دسامبر 2021 و در گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) مدیریت پرواز این تلسکوپ را با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا  (CSA)  برعهده داشت. در حال حاضر، مرکز فضایی گودارد ناسا (GSFC) در مریلند عملکرد این تلسکوپ را کنترل می‌کند.

رصد ستاره‌ها و نظریه ستاره شناسان

 

نگاه کردن به فضا به معنای نگاه کردن به گذشته می‌باشد و هر تلسکوپ به نوعی یک ماشین زمان است. نور با سرعت 186000 مایل در ثانیه یا نزدیک به شش تریلیون مایل در سال از خلاء عبور می‌کند. رصد یک ستاره در فاصله 10 سال نوری به معنای مشاهده آن در 10 سال گذشته می باشد. به همین ترتیب، هر چه ستاره یا کهکشان دورتر باشد، قدیمی‌تر است.

ستاره شناسان این نظریه را مطرح می‌کنند که دورترین و قدیمی‌ترین ستارگان ممکن است با ستارگانی که امروزه می‌بینیم متفاوت باشند. گفته می‌شود اولین ستارگان از هیدروژن و هلیوم باقیمانده از بیگ بنگ تشکیل شده بودند و از خورشید بسیار بزرگ‌تر بودند. سپس این ستارگان به سیاهچاله‌های بسیار پر جرم تبدیل شدند؛ همان  سیاه‌چاله‌هایی که اکنون در مرکز بیشتر کهکشان‌ها دیده می‌شوند.

تاریخچه تلسکوپ فضایی جیمز وب

طرح‌های اولیه تلسکوپ جیمز وب که به تلسکوپ فضایی نسل بعد مشهور است، در سال 1996 آغاز شد. در سال 2007، یک بودجه 1 میلیارد دلاری به پرتاب این تلسکوپ اختصاص یافت و برنامه‌های تحقیقاتی بسیاری روی آن انجام گرفت؛ اما این برنامه‌ها به دلیل هزینه زیاد و تاخیرهای بسیار با مشکل مواجه شد. سرانجام ساخت و ساز این تلسکوپ در سال 2016 و با هزینه 10 میلیارد دلار به پایان رسید. در همان سال‌ها، ماهیت پرخطر پرتاب این تلسکوپ توسط رسانه‌ها، دانشمندان و مهندسان سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بیل نلسون، مدیر ناسا، بر این باور است که تلسکوپ جیمز وب نمایی جدید و پیشگامانه از کیهان را به بشریت ارائه می‌دهد. منظره‌ای که جهان قبلا ندیده است. این تصاویر، عمیق‌ترین نمای فروسرخ جهان است که تا به حال گرفته شده و به این نشان می‌دهد که چگونه جمیز وب پاسخ سؤالاتی را به ما می دهد که حتی به فکر پرسیدن آن ها نبودیم.  سوالاتی که به انسان کمک می‌کند تا جهان و جایگاه بشر را بهتر درک کند. تصاویر جدید تلسکوپ جیمز وب درک ما از کیهان و منشا خودمان را متحول خواهد کرد. گونتر هاسینگر، مدیر علوم ESA می‌گوید: «این شروع عصر جدیدی برای مشاهده جهان و انجام اکتشافات علمی هیجان‌انگیز است.

اولین مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط گروهی از مدیران ناسا

WASP-96b: مشاهدات دقیق جیمز وب از این سیاره داغ و پف کرده در خارج از منظومه شمسی از وجود آب خبر می‌دهد؛ چیزی که مطالعات قبلی روی این سیاره شناسایی نکرده بود. با کشف آب در اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی صدها منظومه دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته اند تا عناصر تشکیل دهنده آن ها شناسایی شوند.

حلقه جنوبی: این سیاره از گازهای در حال انبساط تشکیل شده است که ستاره‌ها را احاطه می‌کند و تقریبا 2000 سال نوری از ما فاصله دارد. چشمان قدرتمند تلسکوپ جیمز وب، دومین ستاره در حال مرگ را برای اولین بار در معرض دید  قرار داد! جیمز وب در غبار ستارگان پیری که ممکن است روزی به ستاره یا سیاره جدیدی تبدیل شوند کاوش می‌کند.

پنج‌گانه استفان: جیمز وب به کهکشان‌های فشرده واقع در صورت فلکی پگاسوس و پوشش غبارآلود مرکز کهکشان نفوذ کرد تا سرعت و ترکیب گازهای سیاه ‌چاله‌ را آشکار کند. اکنون، دانشمندان می‌توانند با در دست داشتن جزئیات بی نظیر، نحوه تشکیل کهکشان‌ها و چگونگی ایجاد گاز در آن ها را بررسی کنند.

سحابی کارینا: نگاه جیمز وب به صخره‌های کیهانی، اولین مراحل شکل‌گیری ستاره‌ها را آشکار می‌کند. تلسکوپ جیمز وب با نگاهی به این منطقه ستاره ساز در صورت فلکی جنوبی کارینا قادر است ستاره‌های تازه شکل گرفته را ببیند و گاز و غباری تشکیل شده توسط آن‌ها را مطالعه می‌کند.

تولد ستارگان و منظومه‌های پیش سیاره‌ای

جهان 13.8 میلیارد سال پیش در تاریکی متولد شد. ستون‌های آفرینش، صورت فلکی عقاب از معروف‌ترین زادگاه‌های ستاره‌ها هستند. ستاره‌ها در ابرهای گازی قرار می‌گیرند و فشار تشعشعی  که با رشد آن ها اعمال می‌شود، گازها را از بین می‌برد (اگر این گازها خیلی پراکنده نباشند می توانند برای تشکیل ستاره‌های دیگر استفاده شوند). بنابراین، دیدن چنین پدیده ای بسیار دشوار است، اما چشم‌های مادون قرمز JWST ستاره‌هایی که در این پیله‌ها متولد شده‌اند را مشاهده کردند.

نمایی از صورت فلکی حلقه جنوبی، بقایای یک ستاره منفجر شده و نشانه‌هایی از مولکول‌های کربن پیچیده معروف به هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای یا PAH را نشان می‌دهد که در میان آن شناور بودند. این مولکول‌ها در فضا حرکت می‌کنند و در ابرها مستقر می‌شوند و سپس ستاره‌ها، سیارات، سیارک‌ها و حیات‌های دیگر پدید می‌آیند.

در دهه گذشته، تلسکوپ فضایی کپلر ناسا تعداد زیادی سیاره فراخورشیدی کشف کرده است. تکنولوژی حسگرهای قدرتمند JWST قادر خواهند بود در عمق بیشتری به این سیارات نگاه کنند. در برخی موارد تصویر برداری از جو آن‌ها و نحوه شکل گیری سیارات می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر پیش بینی کنند که آیا این سیارات قابل سکونت هستند یا خیر.

مهم‌ترین هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب

نگاه کردن به کهکشان‌ها روشی مفید برای مشاهده چگونگی تشکیل ماده در مقیاس‌های غول پیکر است. که به نوبه خود نکاتی را در مورد چگونگی تکامل جهان به ما‌ می‌گوید. کهکشان‌های مارپیچی و بیضی شکلی که امروز می‌بینیم در واقع طی میلیاردها سال تکامل یافته‌اند. یکی از اهداف تلسکوپ جیمز وب این است که اولین کهکشان‌ها را نشان دهد تا انسان تکامل را بهتر درک کند. دانشمندان همچنین در تلاشند تا به چگونگی شکل‌گیری انواع کهکشان‌هایی که امروزه قابل مشاهده هستند، دست یابند.

نتیجه گیری

قدرت تلسکوپ جیمز وب بسیار بیشتر از تلسکوپ هابل است. مدت زمانی که جمیز وب برای گرفتن تصاویر نیاز داشت، ده ساعت بود؛ اما همین تصویربرداری برای تلسکوب هابل حدودا ده هفته طول کشید. تلسکوپ فضایی جیمز وب 10 میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ علمی فضایی ناسا برای کشف تاریخ کیهان از بیگ بنگ تا تشکیل سیارات بیگانه و فراتر از آن است. این تلسکوپ یکی از رصدخانه‌های بزرگ ناسا است و عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصاویر کیهان را از گذشته ای دور ارائه داده است. اولین تصاویر به اشتراک گذاشته شده از تلسکوپ جیمز وب، جهان پنهان را به ما نشان می‌دهد و به گنجینه ای از اکتشافات آینده اشاره می‌کند.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

شبکه قلب کسب و کار شماست و برای اینکه به درستی کار کند به پشتیبانی مناسب نیاز دارد. برای آگاهی از نحوه کار آن ابتدا باید بدانید زیرساخت شبکه دقیقا چیست و چگونه می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید؟ و برای راه اندازی زیرساخت شبکه به چه امکاناتی نیاز دارید؟

در عصر دیجیتال امروز، بهره‌وری یک سازمان به چیزی بیش از تلاش کارمندان و تجهیزات عالی نیاز دارد. در اینجا راه اندازی یک زیرساخت شبکه قوی، ایمن و مناسب اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. بدون زیرساخت شبکه تجربه کاربری ضعیف می‌شود، مشکلات امنیتی بیشتر می‌شود، بهره‌وری کارکنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، هزینه‌‌ها افزایش می‌یابند و حتی ممکن است اعتبار برند شما زیرسوال برود.

به همین ترتیب، بسیار مهم است که مدیران IT اهمیت زیرساخت شبکه را درک کنند و از چالش‌ها و فرصت‌هایی که این راهکار ارائه می‌دهد، آگاه باشند. با راه اندازی این زیرساخت و ابزارهای مناسب، اولین گام‌ها را برای بهره‌وری برمی‌دارید و به سازمان خود کمک می‌کنید تا همیشه در اوج بماند.

طراحی زیرساخت شبکه به چه شکل است؟

زیرساخت شبکه خدماتی را جهت طراحی و راه اندازی شبکه ارائه می‌دهد. این زیرساخت شامل اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و امکان ارتباط موثر میان کاربران، برنامه‌ها، دستگاه‌ها و غیره را فراهم می‌کند. هر چیزی که در شبکه دخیل است، از سرورها گرفته تا روترهای بی‌سیم، برای راه اندازی و اجرای زیرساخت شبکه مورد نیاز است. برای راه اندازی زیرساخت شبکه ابتدا خود شبکه طراحی و سپس با سخت افزارهایی مانند: سرورها، کابل‌های شبکه، سوئیچ و روترهای بی‌سیم اجرا می‌شود.

چرا زیرساخت شبکه مهم‌ترین مؤلفه زیرساخت IT محسوب می‌شود؟

داشتن یک زیرساخت IT قابل اعتماد و همچنین افراد متخصص بسیار مهم است، اما هیچ یک از آن‌ها بدون زیرساخت شبکه کارایی لازم را ارائه نمی‎‌دهند. زیرساخت شبکه ارتباطات ایمن را امکان پذیر می‌سازد که مولفه‌های کلیدی برای موفقیت یک کسب و کار محسوب می‌شوند. به زبان ساده‌تر، بدون زیرساخت شبکه‌، اجزای سخت افزاری و نرم افزاری کاربرد زیادی ندارند. راه اندازی یک زیرساخت شبکه قوی و ایمن برای تعالی سازمان امری حیاتی است.

تفاوت بین زیرساخت شبکه و زیرساخت فناوری اطلاعات چیست؟

عملکرد زیرساخت شبکه و زیرساخت فناوری اطلاعات مشابه است. با این حال ممکن است تفاوت‌های ظریفی نیز میان آن‌ها وجود داشته باشد. زیرساخت IT به عنوان یک مفهوم بزرگ‌تر و فراگیرتر شناخته می‌شود. زیرساخت IT یا زیرساخت فناوری اطلاعات به مجموعه‌ای از عناصر گفته می‌شود که اساس یک سرویس فناوری اطلاعات را تشکیل می‌دهند. این زیرساخت از اجزای فیزیکی مانند سخت افزار تشکیل می‌شود، اما برخی از اجزای شبکه یا نرم افزار را نیز در بر می‌گیرد.

زیرساخت شبکه به عنوان زیرمجموعه زیرساخت IT تعریف می‌شود. یک زیرساخت شبکه قوی موفقیت زیرساخت بزرگ فناوری اطلاعات را تضمین می‌کند. البته که سازمان‌ها برای رسیدن به موفقیت پایدار هم به زیرساخت فناوری اطلاعات و هم به زیرساخت شبکه نیاز دارند.

بسیاری از سازمان‌ها در حال حرکت به سمت زیرساخت اصلی شبکه می باشند. زیرساخت شبکه برای محیط کار ضروری است تا افراد بتوانند در هر زمان و از هر دستگاهی به شبکه دسترسی داشته باشند. افزایش چشمگیر توسعه برنامه‌ها و ساخت ارتباطات جدید مستلزم بکارگیری زیرساخت شبکه است.

راه اندازی زیرساخت شبکه شامل ترکیبی از ابزارهای سخت افزاری، برنامه‌های نرم افزاری و خدمات شبکه می‌باشد. زیرساخت سخت افزاری معمولا شامل روترها، سوئیچ‌ها، هاب، پل و مودم می‌باشد. زیرساخت نرم افزاری از ابزارهای نظارت و مدیریت و سیستم عامل تشکیل می‌شود. و در آخر، خدمات شبکه شامل پروتکل‌های شبکه مانند TCP،UDP  و IP می‌باشد.

طراحی زیرساخت شبکه چه کمکی در کسب و کار شما می‌کند؟

طراحی زیرساخت شبکه به شما در برنامه ریزی، نظارت و مدیریت شبکه کمک می‌کند. طرح زیرساخت شبکه را می‌توان با در نظر گرفتن عواملی مانند: ظرفیت، پهنای باند، کیفیت خدمات، امنیت و انعطاف پذیری ایجاد کرد. طراحی زیرساخت شبکه به شما کمک می‌کند تا برنامه ریزی کارآمدی داشته باشید، مشکلات شبکه را شناسایی کنید و نقش اجزای مختلف در شبکه را راحت‌تر درک نمایید. علاوه بر طراحی زیرساخت شبکه، مدیران شبکه همچنین می‌توانند از نرم افزارهایی برای نظارت بر زیرساخت، تنظیمات و عملکرد شبکه استفاده کنند.

زیرساخت شبکه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

زیرساخت شبکه انواع مختلفی دارد. به طور کلی، اجزای زیرساخت شبکه را می‌توان به سه دسته عمده تقسیم کرد. روترها، سوئیچ‌ها و سرورها اجزای سخت افزاری شبکه را تشکیل می‌دهند. این مولفه‌ها قابل مشاهده هستند اما اجزای بیشتری نیز در زیرساخت وجود دارد. حتی کابل‌ها، اکسس پوینت‌ها و کارت‌های شبکه نیز در این دسته جای می‌گیرند.

نرم افزار شبکه بر روی سخت افزار اختصاصی یا سرور اجرا می‌شود. سایر اقدامات امنیتی نیز بخشی از این دسته هستند. در بخش آخر، خدمات شبکه نیز به شکل نرم افزار روی سرورها اجرا می‌شود. سرور نام دامنه یا DNS نمونه خوبی از خدمات شبکه است. تقریبا هر شبکه، از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین آن در این سه دسته قرار می‌گیرد. حال بیایید هر یک از این دسته‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

سخت افزار شبکه

این سخت افزار با قابلیت‌های از پیش تعیین شده استفاده می‌شود و بسیاری از اجزای سخت‌افزاری با نرم‌افزار عرضه می‌شوند. سخت افزار شبکه علاوه بر ارائه ابتدایی‌ترین اتصالات، وظایف تخصصی را نیز به سرعت انجام می‌دهد. به عنوان مثال، روترها و فایروال‌های سخت‌افزاری اجزای مجزایی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در هر ثانیه ترافیک بیشتری را نسبت به نرم‌افزارهای اجرا شده روی سرور پردازش کنند. سخت‌افزار شبکه به‌ عنوان مهم‌ترین بخش هر شبکه شناخته می‌شود. البته هیچ کسب و کاری تنها به سخت افزار اختصاصی شبکه متکی نیست، این نوع زیرساخت باید با اجزای سطح بالاتر نیز ادغام شود.

نرم افزار شبکه

در حالی که سخت‌افزار شبکه مسئولیت ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین وظایف را برعهده دارد، نرم‌افزار شبکه وظایف پیچیده‌تر و سریع‌تری را انجام می‌دهد. برای مثال، ابزارهای امنیتی شبکه مانند: سیستم‌ تشخیص نفوذ اغلب به صورت نرم‌افزار ارائه می‌شوند. ابزارهای مهم کنترل و مدیریت شبکه مانند: نرم افزارهای مدیریت پیکربندی شبکه و کنترل دسترسی نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

خدمات شبکه

در بالای پایه‌ای که سخت‌افزار و نرم‌افزار شبکه تشکیل می‌دهند، خدمات شبکه قرار می‌گیرد. خدمات شبکه عملکردی را ارائه می‌کنند که دستگاه‌ها و حتی سایر خدمات غیر زیرساختی به آن نیاز دارند. به عنوان مثال، سرویس‌های احراز هویت در سراسر شبکه به کارمندان شما اجازه می‌دهند تا به سیستم‌ها و داده‌هایی که برای انجام کارشان نیاز دارند دسترسی داشته باشند. نمونه‌های دیگر خدمات شبکه شامل DNS وActive Directory  می‌باشند. توجه داشته باشید که سرورهای وب و انواع دیگر سرویس‌هایی که مستقیما در کارکرد شبکه نقشی ندارند در دسته خدمات شبکه جای نمی‌گیرند، اگرچه همچنان جزو “خدمات” محسوب می‌شوند.

چرا زیرساخت شبکه مهم است؟

همانطور که شرکت شما رشد می‌کند و حجم داده‌های ارسالی در سراسر شبکه افزایش می‌یابد، زیرساخت شبکه تحت فشار قرار می‌گیرد. این روزها حفظ زیرساخت شبکه برای جلوگیری از بروز مشکلات پرهزینه از جمله از دست رفتن داده‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر مشکلی برای سازمان شما رخ دهد، داشتن یک شبکه قابل اعتماد با پشتیبانی خوب فرایند بازیابی را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

زیرساخت شبکه هنگام دورکاری احتمالا بیش از همیشه تحت فشار قرار می‌گیرد. اگر شبکه شما دچار مشکلاتی شود، کل کسب و کار متوقف خواهد شد، بنابراین سرمایه گذاری در این زیرساخت حیاتی و اغلب فراموش شده، در آینده نیز برای شما سودمند خواهد بود.

نحوه راه اندازی زیرساخت شبکه در یک شرکت جدید

زیرساخت شبکه یک رکن حیاتی برای هر شرکتی است که از برنامه‌ها، نرم افزارها و مهم‌تر از همه ارتباطات پشتیبانی می‌کند. راه اندازی و ساخت شبکه شامل برنامه ریزی، طراحی، خرید سخت افزار و تعیین اهداف امنیتی است. در این بخش یک راهنمای ساده در مورد نحوه راه اندازی زیرساخت شبکه را شرح می‌دهیم.

مرحله اول: نیازهای خود را تعیین کنید

مانند هر سرمایه گذاری دیگر، اولین گام این است که فهرستی از نیازهای کسب و کار خود در محیط شبکه را تهیه کنید. این نیازها ممکن است شامل سوالات زیر باشند:

به دنبال راه اندازی چند ورک استیشن یا رایانه هستید؟

کسب و کار شما از چه نوع برنامه‌هایی استفاده می‌کند؟

چگونه می‌خواهید فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید یا ذخیره کنید؟

آیا کارمندان دورکار امکان دسترسی به VPN را خواهند داشت؟

بنابراین برنامه ریزی بسیار مهم است تا بتوانید با خرید سخت افزار مناسب نیازهای کسب و کار خود را به خوبی برآورده کنید.

مرحله دوم: اجزای سخت افزار را انتخاب کنید

در طراحی شبکه نوع سخت افزار مورد نیاز سازمان خود را تعیین کنید. پیکربندی اصلی شبکه از اجزای اصلی روتر، فایروال و سوئیچ تشکیل می‌شود و همانطور که می‌دانید، روترها و سوئیچ‌ها دو قطعه مهم از تجهیزات مورد نیاز زیرساخت شبکه را تشکیل می‌دهند. یکی دیگر از قطعات سخت افزاری که برای تکمیل زیرساخت شبکه به آن نیاز دارید سوئیچ است.

سوئیچ امکان ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات میان چندین دستگاه را فراهم می‌کند. به بیانی دیگر، سرورها و رایانه‌های شما از طریق یک سوئیچ به یکدیگر متصل می‌شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. روتر یا فایروال نقش مدیر را در شبکه ایفا می‌کند و ترافیک را به شبکه‌های دیگر هدایت می‌کند. همچنین، از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت می‌کند.

مرحله سوم: نوع شبکه خود را انتخاب کنید

هنگام انتخاب نوع شبکه، بودجه‌ای را که برای ساخت شبکه خود در نظر گرفته‌اید، نوع امنیتی که نیاز دارید و اینکه چگونه می‌خواهید شبکه خود را گسترش دهید، در نظر بگیرید.

مزایای راه اندازی زیرساخت شبکه چیست؟

بهره وری: ایجاد یک زیرساخت شبکه ایمن زمان خرابی را به حداقل می‌رساند و بهره وری تا حد امکان افزایش می‌دهد.

مقیاس پذیری: زیرساخت شبکه بدون نیاز به طراحی مجدد شبکه به رشد کسب و کارتان کمک می‌کند.

مقرون به صرفه: هزینه‌ اجرای شبکه ثابت است و با راه اندازی آن اختلالات کم‌تری را تجربه خواهید کرد. این امر بر سود سازمان شما بی تاثیر نیست.

امنیت: در حالی که خدمات شبکه داده‌های شما را ایمن نگه می‌دارد، امنیت در برابر بدافزارها و ویروس‌ها را افزایش می‌دهد.

دسترسی: با راه اندازی زیرساخت شبکه کارمندان از هر مکان می‌توانند به شبکه شما متصل شوند.

چالش‌های اصلی راه اندازی زیرساخت شبکه چیست؟

در رابطه با اجرای زیرساخت شبکه تعدادی چالش وجود دارد که سه چالش اصلی آن عبارتند از:

متمرکز کردن ترافیک

شناسایی و حذف داده‌های تکراری

ارسال اطلاعات مناسب به ابزار مناسب

متمرکز کردن ترافیک

در یک سازمان، اغلب چندین زیرشبکه و مکان مختلف وجود دارد. نظارت و مدیریت شبکه بدون یک کانون متمرکز تقریبا غیرممکن است. بسیاری از شرکت‌ها از راهکار زیرساخت شبکه برای متمرکز کردن ترافیک و نظارت بر داده‌های ارسالی در شبکه‌هایشان استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، امنیت و عملکرد بهبود می‌یابند.

شناسایی و حذف داده‌های تکراری

در برخی موارد، داده‌های تکراری 50 تا 66 درصد از ترافیک شبکه را تشکیل می‌دهند. حذف داده‌های تکراری نقش مهمی دارد، به ویژه زمانی که صحبت از اثربخشی راهکارهای امنیتی شبکه در میان باشد. اگر داده‌های تکراری بیش از حد دریافت شوند، شبکه ممکن است کند شود و در تهدیدها را شناسایی نکند.

ارسال داده‌های مناسب به ابزار مناسب

بسیاری از سازمان‌ها از ابزارهای امنیتی استفاده می‌کنند. هزینه‌های امنیتی اغلب بر اساس میزان داده‌ای که برای پردازش نیاز دارند، برآورد می‌شوند. ارسال داده‌ها از منابع مختلف ممکن است بی‌اثر و در عین حال پرهزینه باشد، به خصوص اگر یک ابزار برای یک نوع داده و ابزار دیگر برای انواع دیگر استفاده شود. بنابراین، ارسال داده مناسب به ابزار مناسب یک جنبه حیاتی از زیرساخت شبکه را تشکیل می‌دهد.

تأثیر زیرساخت شبکه بر امنیت سازمان

بخش بزرگ این زیرساخت از شبکه و دستگاه‌های مختلف در برابر حملات محافظت می‌کند؛ چه فایروال باشد یا یک برنامه امنیتی. بطور کلی،  سخت افزار، نرم افزار و خدمات شبکه همه بخش بزرگی از امنیت سایبری سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند.

ابزارهای امنیتی زیرساخت شبکه اغلب به هم متصل می‌شوند تا عملکرد بهتری ارائه دهند. به عنوان مثال، برخی مشاغل سیستم‌های تشخیص نفوذ خود را مستقیما به فایروال‌ها متصل می‌کنند تا به محض شناسایی حملات، آن‌ها را متوقف کنند. به همین ترتیب، سیستم‌های ثبت و مدیریت را می‎توان به زیرساخت‎های دیگر متصل کرد تا نظارت بیشتری بر عملکرد سازمان فراهم شود.

نتیجه گیری

در دنیای امروز زیرساخت شبکه پایه‌ای است که یک سازمان موفق بر آن بنا می‌شود. در حالی که راه اندازی زیرساخت شبکه به عنوان جزو کوچکی از IT  در نظر گرفته می‌شود، تأثیر قابل توجهی بر نحوه عملکرد سازمان‌ها دارد. زیرساخت‌ شبکه از ابتدایی‌ترین سخت‌افزار مانند کابل‌ و روتر گرفته تا پیشرفته‌ترین خدمات مدیریتی، ستون فقرات یک کسب‌وکار را تشکیل می‌دهد. همانطور که گفته شد، راه اندازی زیرساخت شبکه یکی از مواردی است که ممکن است اغلب نادیده گرفته شود. پس ابزارها و راهکارهای مناسب را به یاد داشته باشید و پایه‌ای قوی بسازید تا شبکه شما را برای سال‌های آینده آماده کند.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

بسیاری از شهرهای جهان از فناوری هوشمند برای بهبود زندگی روزمره شهروندان، اجتناب از هزینه‌های غیر ضروری و افزایش کارایی در مدیریت منابع استفاده می‌کنند. در این مقاله درباره‌ی شهرهای هوشمند جهان صحبت می کنیم که توانسته‌اند برای بسیاری از چالش‌های خود با استفاده از فناوری‌های روز دنیا راه حل‌های کارآمد و مناسبی پیدا کنند.

لندن 

شهر لندن که تقریبا بیشتر استار آپ‌ها و برنامه نویسان مطرح جهان را در خود جای داده است، در شاخص سالانه عملکرد خوبی داشت و از سال 2017 رتبه اول را در هوشمندسازی به خود اختصاص داده است. لندن با اندازه‌ای مشابه با نیویورک، 5 ماموریت برای اجرای طرح شهر هوشمند ایجاد کرده است. که شامل خدمات طراحی شده برای کاربران، تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقایس بزرگ، بهبود مهارت‌های دیجیتالی افراد و تشویق همکاری بین شهروندان و سازمان هاست.

به کارگیری قدرت داده‌ها

برنامه های مختلفی در این شهر هوشمند اجرا شده است، مانند: پایگاه داده توسعه لندن (LDD)؛ پروژه ای که برای مدیریت مجوزهای ساخت و ساز و مراحل مختلف آن طراحی شده است و از طریق وب قابل دسترسی می‌باشد. هر شهروند مهارت‌های دیجیتالی را با استفاده از فناوری‌های جدید آموزش می‌بیند. علاوه بر این، کنتورهای برق هوشمند از قدرت داده‌ها برای تولید شهرهای پایدار استفاده ‌می‌کنند. حمل و نقل لندن نیز هوشمندسازی شده است و به لطف ایجاد Heathrow Pods، وسایل نقلیه بدون راننده در شهر مشاهده می‌شوند.

نیویورک

ترافیک، حمل و نقل ‌و سیستم اجتماعی در شهر نیویورک از چالش‌هایی بود که باید بر آن غلبه می‌شد. این شهر که برخی از شرکت‌های پیشرو در فناوری جهان را در خود جای داده است، به دلیل پیشرفت‌هایش در هوشمند سازی، در بین 10 شهر برتر هوشمند قرار دارد. توصیف دقیق «شهر هوشمند» برای نیویورک، «شهر عادلانه» است؛ شهری که همه در آن به امکانات دسترسی برابر دارند. نیویورک پر از چالش‌ها، امکانات و ایده‌های جدید است. مرکز اقتصادی جهان پروژه Home-stat را تاسیس کرد. پروژه‌ای که با هدف ریشه کنی فقر در میان افراد بی‌خانمان و انتقال آن‌ها به خانه‌های دائمی انجام می‌شود.

برخی از راهکارهای شهر هوشمند در شهر نیوورک

شبکه LinkNYC برای تقویت دسترسی برابر به فناوری اجرا شد، که برای آسان کردن خدمات شهری، وای فای را جایگزین باجه‌های تلفن ‌کردند. هم‌چنین، برنامه Midtown in Motion را جهت مدیریت ساعات شلوغی و ترافیک در مرکز شهر اجرا نمودند. آن‌ها با استفاده از سنسورهای سرعت و مرکز داده‌ای که توسط مهندسان ترافیک شهری مدیریت می‌شود، زمان رفت و آمد را تا 10 درصد بهبود بخشیدند.

پاریس

پاریس به همراه لندن، یکی از پایتخت‌های اقتصادی اروپا است و همچنین یکی از پربازدیدترین شهرهای توریستی در سراسر جهان است. پروژه تحقیقاتی "شهر هوشمند پاریس 2050" با هدف ادغام ساختمان‌های بلند، به منظور کاهش 75٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای آغاز شد. معماری به نام Vincent Callebaut پروژه‌ای را به شورای شهر پاریس ارائه کرده است که در آن نشان می‌دهد که پایتخت در 30 سال آینده چگونه خواهد بود. اگر ساختمان‌های اکولوژیکی در هسته شهری ادغام شوند، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش میابد.

توجه به حمل و نقل

پاریس توسعه زیرساخت اینترنت اشیا را با هدف بهینه سازی حمل و نقل شهری تقویت کرده است. علاوه بر این، سیستم حمل‌ و نقل را از طریق Grand Paris Express به طور کامل بازسازی کرده است که در میان اختراعاتش، یک متروی 100٪ خودکار به لطف Big Data احداث کرد.

توکیو یکی از شهرهای هوشمند جهان

در میان شهرهایی با بالاترین تراکم جمعیت، شهر هوشمند توکیو با المپیک 2020 بسیار تقویت شد. پایتخت ژاپن با راه اندازی سیستم‌های موثر و پایدار، منابع مختلف انرژی‌های تجدید پذیر را برای افراد فراهم می‌کند. شرکت برق توکیو (TEPCO) قصد دارد تا سال 2025، 27 میلیون کنتور هوشمند نصب کند. در صورت بروز بلایای طبیعی از مشکلات بسیاری جلوگیری خواهد کرد. در سال‌های اخیر هدف شهر هوشمند توکیو با مسائلی مانند: پیری جمعیت کشور، به بعد اجتماعی تغییر کرده است.

ریکیاویک

تعداد شهروندان پایتخت ایسلند چندان زیاد نیست و با این وجود، آن‌ها می‌خواهند تا سال 2040 طرحی را برای شهر هوشمند اعمال کنند که به تمام مزایای آن دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، علیرغم این که شهری نسبتا کوچک است،اما با تعهد به حفاظت از محیط زیست می‌تواند در رتبه بندی جهانی شهرهای هوشمند به جایگاه‌های برتر دست ‌یابد.

ابتکارات برای سرمایه پایدار

پیشنهادهای مرتبط با انرژی در کشوری با پتانسیل گسترده برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند: انرژی زمین گرمایی قابل ذکر است. در واقع، از طریق اجرای ابتکارات پایدار، کل کشور با موفقیت توانسته است 70 درصد از مصرف خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند، عددی که بسیار بیشتر از هر جای دیگری در جهان است. ابتکارات مشارکت دیجیتالی شهروندان نیز وجود دارد، مانند Better Reykjavík، یک انجمن آنلاین که در آن شهروندان ایده‌های خود را برای بهبود خدمات پایتخت ارائه می‌دهند.

کپنهاگ

پایتخت دانمارک، خود را به عنوان یک آزمایشگاه معرفی کرد که در آن فرآیندهای هوشمندسازی پیاده می‌شود. این شهر هوشمند به شهری قابل سکونت و پایدار تبدیل خواهد شد. کپنهاگ یکی از شهرهای هوشمند جهان از نظر فناوری است. و در سال 2017، آزمایشگاه راهکارهای کپنهاگ برای سیستم کیفیت هوا، مصرف انرژی و مدیریت زباله جایزه دریافت کرد. این شهر بر روی اتوبوس‌هایی با سوخت پاک، راهکارهای محیط زیستی و زیرساخت‌های دوچرخه در سراسر کپنهاگ سرمایه‌گذاری می کند.

طرح شهر هوشمند آن‌ها

در سال 2016، کپنهاگ اعلام کرد که اولین شهر در جهان خواهد بود که سیستم Big Data را برای مدیریت عمومی و خصوصی پیاده سازی می‌کند. بین سال‌های 2015 تا 2019، این شهر محیطی را در پایتخت به نام EnergyLab ایجاد کرد تا نشان دهد که چگونه برق، گرمایش و حمل‌ و نقل پایدار را می‌توان در یک سیستم بهینه ادغام کرد.

برلین

برلین در رتبه 7 بهترین شهر هوشمند جهان قرار دارد و بهترین فعالیت‌های هوشمندسازی این شهر در زمینه حمل و نقل و سرمایه انسانی است. حوزه‌هایی که به بیشترین بهبود نیاز دارند، اقتصاد و محیط زیست می‌باشند. این شهر آلمانی تمرکز پروژه شهر هوشمند خود را بر روی خانه‌های مسکونی قرار داده است. این برنامه به دنبال ترکیبی از یک زندگی زیست محیطی و پایدار است که توسط تکنولوژی پیاده سازی ‌شود.

آمستردام

آمستردام ویژگی‌های خاص خود را دارد. این شهر به دلیل روش جدیدی که برای حل مشکلات دارد، در بین 10 شهر هوشمند دنیا قرار گرفته است. آن‌ها یک پروژه هوشمند را برای شنیدن نیازهای شهروندان و گردشگرانی که هر ساله از شهر بازدید می‌کنند. طراحی می‌کنند. این سیستم عکس‌ها و نظرات موجود در شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا از وضعیت برخی مکان‌ها و خدمات به صورت لحظه‌ای مطلع شوند.

سنگاپور

این شهر یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان است. و به دلیل گام‌های بلندی که در زمینه فناوری داشته است، جزو 10 شهر برتر هوشمند قرار گرفته است. سنگاپور در خط مقدم نوآوری‌های شگفت انگیزی قرار دارد. اولین بیمارستان هوشمند در این شهر توسعه یافته است، جایی که بیشتر کارکنان آن را ربات‌ها تشکیل می‌دهند و از پتانسیل داده‌های بزرگ در زمینه بهداشت و درمان استفاده می‌کنند. همچنین از سال 2019، اولین تاکسی‌های بدون راننده به عنوان یک پروژه آزمایشی ظاهر شدند. با توجه به پیر شدن جمعیت، دولت بر فناوری‌های دیجیتال برای افزایش بهره‌وری و تقویت اقتصاد کشور تمرکز می‌کند. فناوری‌های هوشمند در حال حاظر در تمام خانه‌های این شهر دیده می‌شود.

دبی

اخیرا یک برنامه هفت ساله را برای هوشمندسازی تمام خدمات دولتی در شهر دبی راه اندازی کرده‌اند. این طرح شامل سیستم‌های ارتباطی، حمل و نقل، شهرسازی و غیره می‌باشد. هوش مصنوعی از طریق اپلیکیشن Dubai Now در خدمت شهروندان قرار می‌گیرد و خدمات دیجیتال را در دسترس همگان قرار می‌دهد. به لطف هوش مصنوعی میزان تصادف‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

دیگر شهرهای هوشمند جهان

بیلبائو، اسپانیا

در رتبه‌بندی بر اساس میزان تلاش‌های انجام‌شده، و موفقیت‌های به‌دست‌آمده شهرها در بکارگیری فناوری‌های نوآورانه، بیلبائو در رتبه اول قرار دارد.

ژنو، سوئیس

کانتون ژنو از اینترنت برای بهبود کیفیت زندگی در فضاهای عمومی استفاده می‌کند. طرح «کانتون هوشمند» زیرساخت‌های پایدارتر و محیط زندگی لذت‌بخش‌تری را برای شهروندان فراهم کند.

زوریخ، سوییس

زوریخ یکی از باهوش‌ترین شهرهای جهان است. این شهر رتبه دوم شهر هوشمند امسال را به خود اختصاص داد. زوریخ بر نوآوری تمرکز دارد و شهر را به سوی توسعه سریع فناوری هدایت می‌کند.

اسلو، نروژ

اسلو پایتخت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که چندین مرتبه در رتبه بندی نوآورترین شهرهای جهان جای گرفت. این شهر در زمینه کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای از طریق فناوری اطلاعات به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. اسلو مانند سایر شهرهای هوشمند حسگرهای نظارتی را در پارکینگ‌ها قرار داده است. علاوه بر این، یک شبکه حسگر برای مدیریت بهتر مراقبت‌های درمانی ایجاد کرده است. اسلو یک شبکه روشنایی هوشمند خیابانی راه اندازی کرده است که مصرف انرژی را تقریبا تا دو سوم کاهش می‌دهد.

سئول، کره جنوبی

سئول در حال ایجاد فصل جدیدی در تاریخ شهرهای هوشمند است و در زمینه‌هایی مانند: حمل و نقل، اقتصاد و محیط زیست هوشمندسازی خود را پیاده کرده است. سیستم ترافیک هوشمند سئول (ITS)، و سیستم حمل و نقل هوشمند به طور قابل توجهی حمل و نقل عمومی (BIS) را بهبود بخشیده است. شهر متروپولیتن سئول یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای هوشمند جهان است که در آن ترافیک، محیط زیست و خدمات دیگر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

سئول داده‌های سیگنال LTE را با داده‌های عمومی ادغام کرد تا از آن ها برای اهداف مختلف از جمله فعالیت‌های بازاریابی، رفاه و حمل و نقل استفاده کند. علاوه بر این، شهر سئول با نصب 50000 حسگر اینترنت اشیا در سراسر شهر، داده‌هایی از زندگی شهری مانند: گرد و غبار ریز، سر و صدا، جمعیت، اشعه‌های فرابنفش و عوامل دیگر، قدمی بزرگ در هوشمندسازی برداشته است.

نتیجه گیری

شهرهای هوشمند جهان نتیجه تفکر بشریت درباره چگونگی شادتر و کامل‌تر زندگی کردن است. نتیجه این تفکر شهر و ساکنان آن هستند که از فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برند. اهداف کلیدی شهر هوشمند افزایش کارایی، به حداقل رساندن مزاحمت و بهبود کیفیت اجتماعی و اقتصادی است. علاوه بر این، شهر هوشمند به عنوان موثرترین تکنیک برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان و رسیدگی به نگرانی‌های شهری ظاهر شده است. پیاده سازی مفهوم شهر هوشمند در عمل یک کار بسیار بزرگ و ارزشمند است.

 

 

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

اکنون که در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال زیاد می دانید که تین کلاینت چیست. اگر در سازمان خود از چندین رایانه رومیزی استفاده می‌کنید و قصد دارید آن‎‌ها را با تین کلاینت جایگزین ‌کنید، انتخاب بهترین تین کلاینت یک تصمیم بسیار مهم برای کسب و کار شما است. در ابتدا، تین کلاینت‌ها پردازنده‌های کند و حافظه‌های کمی داشتند که تعجب آور نیست که این تین کلاینت‌های اولیه از برنامه‌ها به خوبی پشتیبانی نمی‌کردند. اما در طول چند سال گذشته داستان تغییر کرده است. امروزه تین کلاینت‌ها از پردازنده‌های سریع‌‌تر و حافظه بیشتر پشتیبانی می‌کنند. همه این عوامل باعث افزایش تقاضا برای انواع تین کلاینت‌ شده است.

چه زمانی به تین کلاینت نیاز داریم؟

زمانی که به یک یا چند کامپیوتر معمولی برای کار نیاز دارید، از تین کلاینت‌ها استفاده کنید! قیمت تین کلاینت‌ نسبت به کامپیوترهای معمولی به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است و در عین حال نصب و پشتیبانی آسانی ارائه می‌دهند. زمانی که شرایط سختی را در سازمان خود تجربه می‌کنید یا سرمایه لازم برای استخدام یک نیروی فناوری اطلاعات را برای نگهداری از سیستم های صنعتی و اداری خود ندارید، از تین کلاینت‌ها استفاده کنید. در اینجا اهمیت انتخاب بهترین تین کلاینت دوچندان می شود.

یکی از مزیت‌های عالی تین کلاینت‌ها این است که آن‌ها را می‌توان در هر جایی استفاده کرد. به خصوص اینکه این دستگاه‌ها در سازمان های بزرگ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر تین کلاینت‌ها فن خنک کننده ندارند، بسیار کوچک هستند و به راحتی راه اندازی می‌شوند. همچنین فرایند تعویض آن‌ها در عرض یک یا دو دقیقه انجام می‌شود.

چرا به جای کامپیوتر معمولی از تین کلاینت استفاده کنیم؟

دلیل اصلی بهتر بودن تین کلاینت‌ها نسبت به رایانه‌های معمولی این است که آن‌ها هزینه کم‌تری دارند. تین کلاینت ها به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی و فن طول عمر بالاتری نسبت به رایانه های سنتی دارند. قبل از استفاده از کامپیوترهای معمولی در یک سازمان باید کارهایی از جمله نصب نرم افزار روی آن انجام بگیرد.

هزینه نگهداری و تعمیر تین کلاینت‌ها بسیار کم است. همچنین، اگر یک قطعه سخت افزاری تین کلاینت از کار بیفتد، می‌توانید به راحتی و بدون از دست دادن بهره وری آن را تعویض کنید. از آنجایی که کارمندان فقط آنچه را که برای انجام کارشان نیاز دارند می‌خواهند، استفاده از تین کلاینت برای افراد غیر فنی بسیار راحت‌تر است.

کاربردهای اصلی تین کلاینت

استفاده در محیط عمومی

تین کلاینت‌ معمولا در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که افراد زیادی از رایانه استفاده می‌کنند. آن‌ها در مکان‌های عمومی مانند: کتابخانه‌ها، فرودگاه‌ها و مدارس می‌شود.

انجام کارهای اداری

تین کلاینت‌ها برای کارهایی مناسب هستند که به پردازنده‌های قوی نیاز ندارند. همچنین، حافظه‌ی اصلی اغلب آن‌ها از نوع لپ‌تاپی است و به همین دلیل سایز کوچک تری در مقایسه با کیس کامپیوتر دارد.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

اگر کسب و کار شما در حال رشد است حتما به رایانه‌های بیشتری برای نیروی کار در حال گسترش خود نیاز خواهید داشت. بهترین گزینه‌ای که در این شرایط می‌توانید از آن استفاده کنید، تین کلاینت است. یکی از مزیت‌های استفاده از بهترین تین کلاینت این است که ادغام آن‌ها در زیرساخت فناوری اطلاعات بسیار آسان است. همانطور که اشاره کردیم، تین کلاینت‌ها بسیار ارزان‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند و در صورت عدم کارکرد سخت‌افزار، می‌توان آن‌ها را به سرعت تعویض کرد.

بهترین تین کلاینت ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزایای و کاربرد تین کلاینت‌ بسیار زیاد است، اما پیکربندی مناسب یکی از اصول اساسی آن است. این دستگاه‌ها فاقد هارد دیسک، فن و سایر قطعات متحرک هستند، بنابراین فرایند ساخت آن‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌های رومیزی بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر است و در نتیجه برای شما نیز به صرفه‌تر خواهد بود.

یک تین کلاینت بسته به مدل آن معمولا پردازنده دو هسته‌ای یا چهار هسته‌ای دارد. پردازنده به عنوان مغز متفکر تین کلاینت‌ها شناخته می‌شود؛ جایی که دستورالعمل‌ها پردازش می‌شوند و محاسبات صورت می‌گیرد. ظرفیت حافظه (RAM) بر حسب گیگابایت محاسبه می‌شود و در هر دستگاه با توجه به عملکرد، ساخت و مدل آن متفاوت است. برد اصلی (Main Board) در تین کلاینت‌ها جایی است که سفارشی سازی از آن نقطه شروع می‌شود. بسته به عملکرد مورد نظر، برد اصلی دیسک روی ماژول (DOM) تصاویر و گزینه‌های دیگر را در خود جای می‌دهد.

تین کلاینت GT5-i5-11400 هیستو

بهترین تین کلاینت‌های موجود در بازار تمام ویژگی‌هایی که گفته شد را در بالاترین کیفیت ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها تین کلاینت GT5-i5-11400 هیستو می‌باشد. این تین کلاینت دارای یک پردازنده از برند اینتل است که از سری Core i5 می‌باشد. این دستگاه از حافظه DDR4  حداکثر تا 64 گیگابیت پشتیبانی می‌کند. دارای گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 می‌باشد. و حافظه آن 3 پورت دارد: یک M.2 و دو SATA. این تین کلاینت سه خروجی تصویر ارائه می‌دهد و دو پورت USB (4 x USB 3.0 و  x USB 2.0 4) و یک پورت شبکه (RJ45) دارد.

بطور کلی، تین کلاینت یک کامپیوتر سبک وزن است که برای برقراری ارتباط از راه دور با یک محیط مبتنی بر سرور بهینه شده است. در اینجا سرور بیشتر کارها را انجام می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به راه اندازی برنامه‌های نرم افزاری، انجام محاسبات و ذخیره داده‌ها اشاره کرد. همه ما می‌دانیم که این ویژگی‌ها با یک کامپیوتر معمولی در تضاد است.

مزیت انتخاب تین کلاینت برای کسب و کارها

اکثر کارهای اداری به قدرت محاسباتی زیادی نیاز ندارند در ادامه مزایای راه اندازی تین کلاینت برای مشاغل را شرح می‌دهیم.

کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری: به دلیل حداقل هزینه ساخت، تین کلاینت‌ها به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از کامپیوترهای معمولی رومیزی هستند. بسته به نوع تین کلاینت، هزینه هر دستگاه برای کاربران کمتر از خرید رایانه‌های سنتی یا لپ‌تاپ است. افزایش فضای میزکار را هم به مزایای اصلی تین کلاینت اضافه کنید.

مصرف برق کمتر: اگر با ورود به دفتر کار خود با سر و صدای زیاد رایانه هایتان مواجه شده باشید، قطعا میزان برقی که این کامپیوترهای معمولی مصرف می‌کنند را به خوبی درک خواهید کرد. این مصرف انرژی هزینه دارد؛ هم از لحاظ قدرت لازم برای راه اندازی تعداد زیادی پردازنده و هارد دیسک، و هم از لحاظ هزینه‌ای که برای خنک نگهداشتن این تجهیزات خرج می‌کنید. تین کلاینت‌ها با مصرف انرژی کمتر این مشکل را برطرف می‌کنند. همانطور که می‌دانید، مینی کامپیوترها قطعات متحرک ندارند و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارند. انرژی مصرف شده توسط یک کامپیوتر معمولی معادل مقدار مصرفی 50 تین کلاینت می‌باشد. صرفه جویی در هزینه‌ها از بزرگترین مزیت‌های تین کلاینت است، به خصوص اگر مجبور به راه اندازی چندین رایانه در سازمان خود باشید.

محیط کاری آرام‌: تین کلاینت‌ها مانند کامپیوترهای معمولی، فن خنک‌کننده پر سر و صدایی ندارند و کاملا در حالت بی صدا فعالیت می‌کنند. اتاق بدون فن آرامش‌بخش‌ است و باعث می‌شود تمرکز روی کار بیشتر شود.

فضاهای کاری بیشتر: تین کلاینت‌ها فضای بسیار کمتری را نسبت به رایانه‌های معمولی اشغال می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به خوبی پشت مانیتور یا زیر میز قرار داد.

نتیجه گیری

تین کلاینت‌ها در چند سال گذشته به طور فوق العاده‌ای تکامل یافته‌اند و در نتیجه بسیار پیچیده‌تر از دستگاه‌های قبلی خود می‌باشند. همانطور که می‌دانید مزایای تین کلاینت‌ها بی‌شمار است. برای خرید بهترین تین کلاینت و تعیین اینکه کدام سیستم‌عامل و نرم‌افزار بیشترین سود را برای کسب و کار شما خواهد داشت، وقت بگذارید و سپس ببینید که پیاده‌سازی کدام تین کلاینت می‌تواند این نیازها را به بهترین شکل برای سازمان شما برآورده کند.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

در عصر ارتباطات استفاده از اینترنت چیزی بیشتر از فشار دادن دکمه ارسال پیامک‌هاست. شبکه‌های اجتماعی خود را ببینید؛ چند شکلک لبخند، قلب، گل و تک شاخ می‌بینید؟ این تصاویر کوچک ژاپنی که به نام ایموجی شناخته می‌شوند، امروزه بیش از هر زمان دیگری در اینترنت محبوب هستند و بنابراین، روز خاص خود را دارند. روز جهانی ایموجی در 17 جولای به رسمیت شناخته شده است و این مناسبت، علاقه ما را به این نمادهای گرافیکی تایید می‌کند. شاید احمقانه به نظر برسد، اما به گفته روانشناسان استفاده از ایموجی‌ها نقشی حیاتی در نحوه برقراری ارتباطات امروز ما داشته‌اند. در واقع، کلمه سال دیکشنری آکسفورد در سال 2015، ایموجی «😂» بود.

پیشینه روز جهانی ایموجی

در گذشته این ایموجی‌های کوچک و بامزه وجود نداشتند و مردم نمی‌توانستند برای ابراز شرمندگی از ایموجی میمون‌ها استفاده کنند! البته شکلک‌ها قبل از ایموجی وجود داشتند. این مفهوم اولین بار در سال 1982 استفاده شد. یک متخصص کامپیوتر پیشنهاد کرد که نمادهای مبتنی بر متن، مانند 🙂 و 🙁 می‌توانند جایگزین زبان شوند. اما این اولین باری نبود که در مورد این صورتک‌ها صحبت می‌شد؛ ولادیمیر ناباکوف، رمان‌نویس روسی، در دهه 1960 و طی مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که نمادهای خاصی که نشان دهنده لبخند هستند باید در متن وجود داشته باشند. با این حال، سال‌ها طول کشید تا این نمادها به سوشال مدیا وارد شوند.

در دهه 1990، شرکت‌های کامپیوتری به روش‌های مختلف از این صورتک‌ها استفاده کردند. با توسعه تلفن‌ها و پیام رسان‌ها، استفاده از ایموجی‌ها افزایش یافت. تا جایی که شرکت دیکشنری شکلک لبخند را توسعه داد. این آغاز صفحه کلید ایموجی بود که امروز می‌شناسیم و آن را بسیار دوست داریم. در ابتدا، این ایموجی‌ها زیاد استفاده نمی‌شد اما با ظهور ایموجی‌های اپل و گوگل، همه چیز تغییر کرد.

استفاده از ایموجی در شرکت‌های فناوری

ایموجی که برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت، تقریبا یک دهه بعد شرکت‌های بزرگ فناوری نیز از ایموجی‌ها در سیستم عامل خود استفاده کردند. گوگل اولین پلتفرمی بود که در سرویس ایمیل خود از ایموجی‌ها استفاده کرد. یک سال پس از آن، گوگل ایموجی متحرک خود را نیز برای جیمیل منتشر کرد. در همان سال‌اپل نیز ایموجی‌های خود را در نوامبر 2018 معرفی کرد.

جالب است بدانید که در حال حاضر هر ایموجی کد مخصوص به خود را دارد که در سراسر جهان به یک شکل استفاده می‌شود. Unicode یک سیستم رمزگذاری است که کاراکترها و زبان‌ها را نشان می‌دهد و ایموجی هم بخشی از این یونیکد‌هاست.

اهمیت روز جهانی ایموجی

برای درک کاربرد گسترده ایموجی‌ها لازم است بگوییم که یک اکانت توییتری برای روز جهانی ایموجی وجود دارد. این اکانت ویدئویی از دکتر کریستینا سودالی، مدرس ارشد زبان‌شناسی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد چگونه این شخصیت‌های تصویری به بخشی از ارتباطات روزانه ما تبدیل شده‌اند.

امروزه ایموجی به یکی از بخش‌های اصلی کیبوردها تبدیل شده است و استفاده از آن‌ها در متن، کپشن و حتی مقالات رنگ و بویی دیگر به متن شما می‌بخشد. به دلیل محبوبیت این ایموجی‌ها، در سال 2017 فیلمی به همین نام ساخته شد. در همان سال، فیسبوک اعلام کرد که روزانه یک میلیون ایموجی در این شبکه اجتماعی ارسال می‌شود.

محبوب‌ترین ایموجی‌های 2021

ایموجی‌های برتر در سال 2021 ایموجی اشک شوق، قلب، لایک، گریه، تشکر، بوسه، چشم قلبی و صورت خندان هستند: 😂 ❤️ 👍 😭 😘 😍 😊.

محبوب‌ترین ایموجی‌ها در طول چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده‌اند، و در واقع، صورت گریان و قلب قرمز پرکاربردترین ایموجی‌های سال 2019 نیز بودند. سایر شکلک‌های موجود در لیست بالا جای خود را تغییر داده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها در لیست ۱۰ ایموجی برتر امسال قرار دارند، مانند لایک و چشم قلبی.

روز جهانی ایموجی مبارک!

تقویم روز 17 جولای یا 26 تیر را به عنوان روز ایموجی نمایش می‌دهد. این روز توسط جرمی بورگ، بنیانگذار Emojipedia به عنوان روز جهانی ایموجی نامگذاری شد. اولین روز جهانی ایموجی در سال 2014 جشن گرفته شد و پس از آن به یک مناسبت سالانه تبدیل شد.

ایموجی نتیجه تکامل زبان بشر است و بیشتر مردم از طریق این زبان با هم ارتباط برقرار می‌کنند. ایموجی‌ها این شکاف‌هایی که هنگام برقراری ارتباطات مجازی انجام می‌شود را پر می‌کنند. بنابراین، برای تجلیل از این شخصیت‌های فروتن، یک روز در تقویم جهانی به آن‌ها اختصاص داده شده است. واژه “emoji” ترکیبی از دو کلمه ژاپنی است: “e” یعنی تصویر و “moji” یعنی شخصیت.

نتیجه گیری

ما اغلب از ایموجی‌ها برای انتقال یک احساس خاص استفاده می‌کنیم. حتی بیشتر اوقات برای یافتن ایموجی مناسب احوالات خود ساعت‌ها در صفحه چت به جستجو می‌پردازیم. با این حال، ایموجی‌ها به بخش مهمی از ارتباطات نوشتاری ما تبدیل شده‌اند.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

این مقاله مخرب‌ ترین ویروس های کامپیوتری را بر اساس تاثیرات و هزینه‌های احتمالی آن‌ها رتبه بندی می‌کند. با وجود 127 میلیون بدافزار جدید که هر ساله به کامپیوترهای مختلف حمله می‌کنند، اما همچنان این ویروس‌ها و بدافزارها در حال تکامل هستند. ویروس‌ها هر لحظه پیشرفته‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند و محافظت از داده‌ها را بسیار دشوار می‌کند. مگر این که کاربران روش درستی را برای محافظت انتخاب کرده باشند که بر اساس بررسی های ما، بیشتر مردم چنین کاری را انجام نمی‌دهند. بیشتر کامپیوترها همیشه در معرض خطر جدیدترین تهدیدات ویروس کامپیوتری و حملات بدافزارها هستند.

Mydoom، مخرب ترین ویروس کامپیوتری با زیان 38 میلیارد دلاری

ویروس Mydoom به عنوان یکی از مخرب‌ ترین ویروس های کامپیوتری در سال 2004، حدود 38 میلیارد دلار خسارت به همراه داشت. این بد افزار که با نام Novarg نیز شناخته می‌شود، از نظر فنی یک «کرم» است که با ارسال ایمیل انبوه منتشر می‌شود. این ویروس مخرب هنوز هم وجود دارد و 1٪ از سهم ایمیل‌های فیشینگ را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به 3.4 میلیارد ایمیل فیشینگ که هر روز ارسال می‌شود، که این عدد کوچکی نیست! با این که یک جایزه 250000 دلاری برای پیدا کردن منشا این ویروس در نظر گرفته شده بود، اما سازنده این کرم کامپیوتری خطرناک هرگز دستگیر نشد.

ویروس Sobig، با 30 میلیارد دلار خسارت

ویروس کامپیوتری Sobig در واقع یک ویروس دیگر است و پس از ویروس Mydoom در رتبه دوم قرار دارد. ضرری که این ویروس به بار آورد مبلغی معادل 30 میلیارد دلار است. چندین نسخه از این بدافزار کامپیوتری منتشر شد که Sobig از مخرب‌ترین آن‌ها بود.

این برنامه سایبری به عنوان یک نرم افزار قانونی برای سرویس ایمیل‌ ظاهر شد و مشکلات زیادی را در صدور بلیت هواپیمایی کانادا به وجود آورد. با این که این ویروس مشکلات زیاد و وحشتناکی را برای افراد بسیاری ایجاد کرد اما خالق آن هرگز دستگیر نشد.

ویروس Klez، با زیان 20 میلیارد دلاری

این ویروس سومین رتبه بدترین ویروس‌های کامپیوتری را دارد و با 20 میلیارد دلار خسارت تخمین زده شده حدود 7.2 درصد از کل رایانه‌ها را در سال 2001 آلوده کرد. ویروس Klez مخرب‌ ترین ویروس های کامپیوتری با ارسال ایمیل‌های جعلی، اطلاعات افراد را جعل می‌کند و مانند سایر ویروس‌های کامپیوتری در انواع مختلفی منتشر می‌شود. این ویروس فایل‌ها را آلوده می‌کند، تکثیر می‌شود و هر نسخه مخرب تر از نسخه قبلی ظاهر می‌شود.

ویروس ILOVEYOU، با زیان 15 میلیارد دلاری

ویروس ILOVEYOU با ارسال یک “نامه عاشقانه” جعلی که در قالب یک فایل متنی کار خود را شروع کرد. این مهاجم نسخه‌های  مختلفی از “نامه عاشقانه” را به آدرس‌های ایمیل موجود در لیست تماس ارسال می‌کند. ویروس ILOVEYOU مدت کوتاهی پس از انتشار در 4 می، به بیش از 10 میلیون رایانه شخصی منتقل شد. این ویروس توسط یک دانشجو در فیلیپین به نام اونل دی گوزمن ایجاد شد. او با بودجه کم، این ویروس را برای سرقت رمزهای عبور نوشت تا بتواند به صورت رایگان وارد سرویس‌های آنلاینی شود که قصد استفاده از آن‌ها را دارد. این ویروس با نام Loveletter نیز شناخته می‌شود.

ویروس WannaCry با 5 میلیارد دلار خسارت

ویروس رایانه‌ای WannaCry باج‌افزاری است که رایانه (یا فایل‌های ابری) را تحت کنترل خود در می‌آورد و آن‌ها را به گروگان می‌گیرد. باج‌افزار WannaCry توانست به رایانه‌های 150 کشور نفوذ کند و بهروه وری را به شکلی گسترده کاهش دهد و تمام مشاغل، بیمارستان‌ها و سازمان‌ها مجبور به بازسازی سیستم‌ها شدند.

این بد افزار در سرتاسر جهان همانند یک آتش سوزی گسترده در 200000 رایانه گسترش یافت. تا زمانی که یک محقق بریتانیایی راهی برای خاموش کردن آن پیدا کرد و این ویروس را متوقف کرد. رایانه‌هایی که سیستم عامل‌های قدیمی داشتند به شدت با انتشار این ویروس آسیب دیدند. به همین دلیل است که کارشناسان امنیتی همیشه توصیه می‌کنند سیستم‌ها را به طور مرتب به روز رسانی کنید.

در سپتامبر 2020، یکی از شدیدترین حملات ویروسی در تاریخ پزشکی در سازمان بهداشت جهانی شکل گرفت. تمام بیمارستان‌های ایالات متحده آمریکا هدف این حمله ویروسی مخرب قرار گرفتند. این حمله باعث لغو عمل‌های جراحی‌ شد و باعث شد کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به مکاتبات کاغذی روی بیاورند.

ویروس کامپیوتری زئوس Gameover

Gameover Zeus بخشی از خانواده بدافزارها و ویروس ها Zeus است. این بخش از بدافزار یک تروجان است. بدافزاری که به عنوان چیزی قانونی پنهان شده است – که به جزئیات حساس حساب بانکی شما دسترسی پیدا می کند و تمام وجوه شما را میدزد.

بدترین چیز در مورد این نوع خاص از خانواده بدافزار زئوس این است که برای تکمیل تراکنشها به یک سرور متمرکز (فرماندهی و کنترل) نیاز ندارد. این نقصی است که در بسیاری از حملات سایبری یافت می شود که مقامات می توانند آن را هدف قرار دهند. در عوض، Gameover Zeus میتواند سرورهای متمرکز را دور بزند و سرورهای مستقلی برای ارسال اطالعات حساس ایجاد کند. در اصل، شما نمیتوانید دادههای دزدیده شده خود را ردیابی کنید

به‌روزرسانی‌های جعلی ویندوز (باج‌افزار پنهان)

هکرها با ارسال ایمیل های انبوه به مخاطبان یادآوری می کنند تا به روز رسانی‌های سیستم عامل ویندوز را به سرعت انجام دهند. در واقع فایل‌های«.exe» ارسالی باج‌افزارهای پنهان هستند. باج افزار موجود در این ایمیل‌ها به نام Cyborg شناخته می‌شود که نحوه عملکرد آن به این صورت است که تمام فایل‌ها و برنامه‌های شما را رمزگذاری می‌کند و برای لغو این رمزگذاری‌ها، باج می‌خواهد.

متاسفانه، بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ایمیل و نرم افزارهای آنتی ویروس قادر به شناسایی و مسدود کردن این ایمیل‌ها نیستند. به همین دلیل است که باید از آنتی ویروسی استفاده کنید که امنیت اینترنتی مناسبی را فراهم ‌کند و از کامپیوتر در برابر ایمیل‌های خطرناک محافظت ‌کند.

نتیجه گیری

هزینه‌های پاکسازی و تعمیر ویروس‌ های کامپیوتری سالانه ۵۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، Mydoom یکی از مخرب‌ ترین ویروس های کامپیوتری می‌باشد که تا به حال که بیشترین خسارت را داشته است. از دیگر موارد ویروس Sobig با 30 میلیارد دلار و ویروس Klez با 19.8 میلیارد دلار می‌باشند. خوشبختانه امروزه رایانه‌های شخصی و سیستم عامل‌های ایمن امکان دسترسی ویروس‌ها را به میزان بسیار زیادی کاهش داده‌اند.

برای جلوگیری از این ویروس ها می‌توانید از آنتی ویروس های شبکه استفاده نمایید. برای مطالعه و آشنایی با مناسب ترین آنتی ویروس ها می‌توانید از لینک موجود استفاده نمایید.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

22 تیر؛ روز ملی فناوری اطلاعات
محمد خوارزمی به عنوان پدر علم انفورماتیک شناخته می‌شود. از آنجایی که فناوری نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند، تاریخ  22 تیر ماه مصادف با زادروز محمد خوارزمی  روز ملی فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. موضوع امسال روز فناوری اطلاعات «رویکرد یکپارچه در علم و فناوری برای آینده پایدار» است.
مفهوم فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات (IT) برای پردازش، ذخیره، بازیابی و مبادله انواع داده‌ها و اطلاعات در رایانه اشاره می‌کند. به طور کلی، سیستم فناوری اطلاعات یا IT یک سیستم اطلاعاتی و به طور خاص، یک سیستم کامپیوتری است که شامل تمام سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات جانبی می‌شود و توسط گروهی از کاربران فناوری اطلاعات اداره می‌شود. فناوری اطلاعات شامل ایجاد شبکه‌های ارتباطی، حفاظت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده، کمک به کارکنان برای عیب‌یابی مشکلات رایانه‌ها است.
صحبت‌های رئیس نصر درباره برنامه‌های مرتبط با روز ملی فناوری اطلاعات
رئیس نصر اعلام کرده است به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که نمایشگاه الکامپ برگزار شود. با اینکه یک دعوت نامه برای رئیس جمهور فرستاده بودند اما در حال حاظر تصمیم بر این است که نمایشگاه را خود سازمان برگزار کنند.
ایران در چه سطحی از پیشرفت در فناوری قرار دارد؟
نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد، چرا که کشورهای بسیاری در برخی از زمینه‌های تکنولوژی جایگاه خوبی کسب کرده‌اند. ایران در جدول آمار جهانی پیشرفت فناوی و تکنولوژی در سطح متوسطی قرار دارد. البته با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، فیلم‌های علمی تخیلی در حال تبدیل به واقعیت هستند و ما در حال حاظر متاورس را در پیش روی خود داریم. همچنین بهتر است در کنار ویژگی‌های بسیار عالی و کارآمد فناوری‌، برخی از ویژگی‌های منفی آن را هم در نظر بگیریم. 
تاریخچه روز ملی فناوری اطلاعات
هیئت توسعه فناوری (TDB) هر سال این روز را با ارائه نوآوری‌های مختلف فناوری که تاثیر مثبتی بر کشور داشته‌اند، جشن می‌گیرد. همچنین TDB هر ساله موضوعی را انتخاب می‌کند و بر این اساس مسابقات متعددی در کشور برگزار می‌شود. روز ملی فناوری اطلاعات همچنین نشان دهنده اهمیت علم در زندگی روزمره ماست.
هدف از نام گذاری روز ملی فناوری اطلاعات
هدف اصلی این موضوع ترویج توسعه فناوری در زمینه‌های مختلف است. همچنین برای این کار، این وزارتخانه پروژه‌هایی را جهت توسعه فناوری را ایجاد کرده است که شامل مواد، دستگاه‌ها و فرآیندها می‌شود.
چندین برنامه در مناطق پیشرفته یا نوظهور برای حمایت از فعالیت‌های مرتبط با فناوری اجرا می‌شود. در این برنامه‌ها، ایده‌های جدید و مفاهیم تازه ارزیابی می‌شوند تا شاید بتوان از آن‌ها در فناوری و تولید محصولات استفاده کرد.
تکنیک‌های پردازش سریع اطلاعات
    استفاده از مدل‌های آماری و ریاضی
    شبیه سازی تفکر هوشمند از طریق برنامه‌های کامپیوتری
علم انفورماتیک
انفورماتیک از قدرت و امکان فناوری دیجیتال برای تبادل داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کند. این فناوری و محاسبات قوی به مردم کمک می‌کند تا به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن باهم تعامل داشته باشند. در دانشکده انفورماتیک و محاسبات IU، بر این باور هستند که انفورماتیک بخش انسانی محاسبات IT است که استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را بسیار آسان می‌کند.
انفورماتیک در مورد درک چگونگی «زندگی» مردم در فضای دیجیتال، با ظرافت طراحی شده است. این مفهوم داده‌های مختلف را برای کشف راه حل‌ها بررسی می‌کند و همچنین تعیین می‌کند که کدام سخت افزار و نرم افزار بهترین تجربه را به کاربر ارائه می‌دهد.
صحبت‌هایی درباره روز ملی فناوری اطلاعات
اسلامی، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای گفته است که استفاده از گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها برای کارت به کارت کردن یا پرداخت قبوض، انجام کارهای اینترنتی و استفاده از ارزهای دیجیتال در بین مردم بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نفوذ عمیق تکنولوژی و فناوری در تمام قسمت‌های زندگی، چه در کار و چه در زندگی شخصی، مهم است که یک روز فناوری اطلاعات در تقویم داشته باشیم.
استفاده از داده‌های بزرگ برای سرعت بخشیدن به نوآوری
انفورماتیک استفاده از رویکردهای داده محور برای حل مسائل پیچیده است. این فرا رشته‌ جامعه پزشکان، دانشمندان، اساتید و محققان را در جهت دستیابی به نوآوری در زمینه‌های بهداشت، درمان و علوم زیستی گرد هم می‌آورد. 
انفورماتیک راهی برای مدیریت کلان داده‌ها ارائه می‌دهد که منجر به مزایای متعددی از جمله سرعت کشفیات علمی، بهبود تصمیم‌گیری و توانایی ترویج رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌شود. این دانش جدید از طریق جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های متنوع، از پرونده‌های پزشکی گرفته تا الکترونیکی تولید می‌شود.
فناوری پردازش اطلاعات را در سیستم‌های طبیعی و مهندسی بررسی می‌کند و مفهوم اصلی آن تغییر اطلاعات است، چه از طریق محاسبات یا ارتباطات و چه با استفاده از نیروهای انسانی.
نتیجه گیری
فناوری اطلاعات (IT) همان چیزی است که کسب‌وکارها برای دستیابی به آن از رایانه‌ها استفاده می‌کنند. انفورماتیک همه جا هست به صورت تخصصی شامل مسائلی در مورد نرم افزار و سخت افزار، برنامه نویسی، روباتیک، برنامه‌های کاربردی و غیره می‌باشد و تقریبا تمام بخش های زندگی ما تحت تاثیر این علم نوین قرار گرفته است.
همزمان با روز ملی فناوری اطلاعات همایشی راهبردی برای شرکت های دانش بنیان برگزار خواهد شد تا در سالی که به نام (تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین) نامگذاری شده است گامی برای تقویت نقش دانش بنیان ها در حوزه اقتصادی برداشته شود. فناوری اطلاعات (IT) همان چیزی است که کسب‌وکارها برای دستیابی به تمامی جوانب آن تلاش های بسیاری کرده اند. انفورماتیک همه جا هست. که به صورت تخصصی شامل مسائلی در مورد نرم افزار و سخت افزار، برنامه نویسی، روباتیک، برنامه‌های کاربردی و غیره می‌باشد. و تقریبا تمام بخش های زندگی ما تحت تاثیر این علم نوین قرار گرفته است. 
(تاریخ برگزاری همایش چهارشبه 22 تیرماه 1401)

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

کامپیوترها با وجود چندین هسته می‌توانند چندین فرآیند را همزمان اجرا کند. در عصر حاضر، مردم به خرید دستگاه‌های الکترونیکی با ویژگی‌ها و امکانات هیجان انگیز بیشتر تمایل دارند تا نیازهای مختلف خود را برطرف کنند. این تقاضا به تولیدکنندگان کمک کرد تا ایده‌ای بیابند که نه تنها به قدرتمند شدن پردازنده کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود این وسایل عمر باتری، گرافیک و سرعت بهتری داشته باشند. این ایده نهایی افزایش هسته‌ها بود. پردازنده‌های چند هسته‌ای به افراد کمک می‌کنند که برنامه‌های متعدد را با تقسیم میان چندین پردازنده مدیریت کنند.
گشت و گذار در اینترنت در صورتی برای کاربران لذت بخش است که حداقل از پردازنده چهار هسته‌ای استفاده کنند. این پردازنده‌ها برای افرادی که به سرعت بیشتری نیاز دارند و چندین کار را به صورت همزمان انجام می‌دهند، بسیار مفید و کاربردی  است. یک پردازنده دو هسته‌ای شامل دو پردازنده است که عملکرد موثرتری نسبت به پردازنده‌های تک هسته‌ای ارائه می‌دهند. بدیهی است که پردازنده چهار هسته‌ای سرعت بیشتری نسبت به پردازنده های پایین تر ارائه می‌دهد. در ادامه به مقایسه و تفاوت پردازنده‌های 2 هسته و 4 هسته‌ای می‌پردازیم.

تفاوت پردازنده‌های 2 هسته‌ای و 4 هسته‌ای

انتخاب پردازنده مناسب دو هسته‌ای یا چهار هسته‌ای؟ کدام یک مناسب‌تر است؟ آیا تعداد هسته بیشتر همیشه بهتر است؟ اگر در حال خرید تین کلاینت، کامپیوتر، لپ تاپ هستید، احتمالا هزاران بار با اصطلاحات چهار هسته‌ای، دو هسته‌ای، هشت هسته‌ای و غیره مواجه شده‌اید. اولین موردی که به ذهن شما خطور می‌کند این است که کدام‌ یک بهتر است؟ ما به شما خواهیم گفت تفاوت پردازنده های 2 هسته ای و 4 هسته ای در چیست.

انتخاب میزان هسته های پردازنده بستگی به این دارد که چه نوع برنامه‌هایی را اجرا می‌کنید. اگر صرفا فعالیت شما با یک سیستم رایانه محدود به انجام امور اداری مانند افیس و گشت و گذار در اینترنت است پردازنده های 2 یا 4 هسته ای نیز پاسخگو نیاز شما هستند. اما اگر فعالیت های سنگین تر همچون طراحی های گرافیکی و رندر گیری دارید و چندین امور را همزمان با سیستم رایانه ای خود انجام میدهید لازم است تا پردازنده شما هسته های بیشتری داشته باشد. تعداد بیشتر هسته نیز به شما امکان می‌دهد بسیاری از برنامه‌ها را هم‌ زمان اجرا کنید بدون اینکه کامپیوتر شما خیلی کند باشد. با پردازنده های چند هسته ای عملکرد بهتری خواهید داشت زیرا هر وظیفه می‌تواند در یک‌زمان به یک هسته اختصاص یابد.

طریقه نام گذاری پردازنده توسط اینتل چگونه است؟

اینتل برای نام‌گذاری پردازنده‌های خود از الگوی خاصی استفاده می‌کند. اطلاع از معنای حروف انتهای CPU به شما در داشتن بهترین انتخاب کمک می‌کند. با هر بار ورود نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل، تکنولوژی‌های تازه‌ای به پردازنده اضافه می‌شود. این تکنولوژی‌ها عملکرد کلی پردازنده را بهینه‌تر و بهتر می‌کنند. این تغییر سبب تغییر در نام پردازنده می‌شود تا متفاوت بودنِ نسل خود را نسبت به مدل‌های قبلی نشان دهد.

پردازنده دو هسته‌ای (Dual-core processor) چگونه عمل می‌کند؟

پردازنده دو هسته‌ای یک واحد پردازش مرکزی با 2 پردازنده است. این پردازنده با امکانات خاص خود بسیار کارآمدتر و موثرتر از یک پردازنده تک هسته‌ای کار می‌کند. از آنجایی که قدرت دو پردازنده باهم ترکیب می‌شود، می‌توانند کارها را با سرعت بیشتری انجام دهند. از فناوری‌های دو هسته‌ای می‌توان به AMD X2، Intel core duo اشاره کرد. پردازنده‌های دو هسته‌ای داده‌ها را برای پردازش به چندین واحد تقسیم می‌کنند. هنگامی که فرد مجبور باشد همزمان بیش از یک فرآیند را اجرا کند، افزایش عملکرد این پردازنده‌ها بسیار مفید خواهد بود.

hyper-threading چیست؟

Hyper-Threading به اختصار HTT یا HT نامیده می‌شود به پیاده سازی اختصاصی چند رشته‌ای (SMT) اینتل اشاره دارد که برای بهبود محاسبات و انجام چندین کار به طور همزمان روی ریز پردازنده‌های x86 استفاده می‌شود. معمولا، پردازنده‌های رایانه هنگام جابجایی بین رشته‌های مختلف متوقف می‌شوند، اما پردازنده‌های دو هسته‌ای نیازی به این کار ندارند. این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های چند هسته‌ای عمر باتری بهتر و سرعت بالاتری دارند.

معایب پردازنده دو هسته‌ای

برخی از اشکالات پردازنده‌های دو هسته‌ای این است که یک واحد پردازش مرکزی تک هسته‌ای (CPU) می‌تواند از واحد پردازش مرکزی دو هسته‌ای (CPU) پیشی بگیرد زیرا سرعت کلاک بیشتری دارند. یک پردازنده تک هسته‌ای 3.8 گیگاهرتزی می‌تواند مفیدتر از یک پردازنده دو هسته‌ای 1.8 گیگاهرتز باشد، زمانی که قرار است یک کار واحد انجام شود. از این رو برخی از برنامه‌ها را نمی‌توان روی یک پردازنده دو هسته‌ای اجرا کرد. یک CPU با چهار هسته می‌تواند در مقایسه با پردازنده‌های دو هسته‌ای، ابر رشته‌ای را با سرعت برجسته‌تری انجام دهد.

پردازنده هسته‌ای (Quad-core processor) چگونه عمل می‌کند؟

پردازنده چهار هسته‌ای یک واحد پردازش مرکزی با 4 پردازنده است. از آنجایی که چندین هسته وجود دارد، تولیدکنندگان تراشه می‌توانند عملکرد بهتری را بدون نیاز به افزایش سرعت آغاز کنند. این به سیستم عامل اجازه می‌دهد تا بار پردازشی را بین بسیاری از پردازنده‌ها تقسیم کند تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

برخی از نمونه‌های پردازنده‌های چهار هسته‌ای عبارتند از: AMD Phenom X4، Intel Core 2 Quad. وقتی در مورد مزایای یک پردازنده چهار هسته‌ای صحبت می‌کنیم، می‌توانیم مشخص کنیم که چگونه پردازنده‌های چهار هسته‌ای عملکرد را نه تنها به دلیل سرعت بلکه به دلیل توانایی انجام همزمان کارهای بیشتر افزایش می‌دهند. انجام چند وظیفه بر روی یک پردازنده چهار هسته‌ای امکان پذیر است.

معایب پردازنده‌های چهار هسته‌ای

وقتی در مورد معایب پردازنده‌های چهار هسته‌ای صحبت می‌کنیم، موضوع اصلی این است که این پردازنده‌ها در مقایسه با پردازنده‌های تک یا دو هسته‌ای انرژی زیادی مصرف می‌کنند. این مشخصه به نوبه خود منجر به پرهزینه بودن این پردازنده‌ها می‌شود. چرا که فرد مجبور است برای جلوگیری از داغ شدن لپ‌تاپ چهار هسته‌ای، به همراه آن فن خنک کننده نیز خریداری کند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای به یک درگاه متصل می‌شوند و مخزن کش دارند. یک پردازنده خوب می‌تواند تا 8 مگابایت حافظه کش را در یک هسته نگه دارد. بنابراین یک پردازنده چهار هسته ای می‌تواند تا 2 مگابایت حافظه کش را در هر هسته نگه دارد.

اصلی ترین تفاوت پردازنده های 2 هسته‌ای و 4 هسته‌ای

اصلی‌ترین تفاوت پردازنده های 2 هسته ای و 4 هسته ای این است که پردازنده دو هسته‌ ای دارای دو هسته پردازنده است و بیشتر برای فعالیت‌های روزمره استفاده می‌شوند. رایانه‌های کم مصرف و مقرون به صرفه برای فعالیت این پردازنده‌ها کافی است. پرسرعت نبودن پردازنده‌های دو هسته‌ای به این دلیل است که نمی‌توانند چندین کار را همزمان انجام دهند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای سریع‌تر هستند، زیرا می‌توانند همزمان چندین کار را پردازش کنند که به نوبه خود سرعت عملیات را افزایش می‌دهد.

مصرف انرژی در پردازنده‌های دو هسته‌ای خیلی زیاد نیست و در نتیجه، باعث داغ شدن دستگاه الکترونیکی شما نخواهد شد. از طرفی دیگر، مصرف انرژی در پردازنده‌های چهار هسته‌ای بسیار بالاست و این به نوبه خود باعث داغ شدن کامپیوتر می‌شود. هر چه تعداد پردازنده‌ها بیشتر باشد، گرمای بیشتری تولید می‌شود.

پردازنده دو هسته‌ای نمی‌تواند همزمان کارها را به صورت مالتی تسک انجام دهد زیرا فقط دو هسته‌ دارد.  یک پردازنده چهار هسته‌ای می‌تواند چند وظیفه‌ را همزمان انجام دهد زیرا دارای چهار پردازنده تک هسته‌ای است و می‌تواند با استفاده از منابع زیاد، برنامه ها را به طور موثر اجرا کند. پردازنده‌های دو هسته‌ای از نظر گرافیکی تعرفی ندارند و برای بهبود عملکرد گرافیکی آن‌ها باید روی یک CPU بهتر سرمایه‌گذاری کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی، پردازنده چهار هسته‌ای عمر باتری کمتری نسبت به پردازنده‌های دو هسته‌ای دارد زیرا از انرژی بیشتری استفاده می‌کند که به دنبال آن گرمای بیشتری تولید می‌شود. تولیدکنندگان سعی می‌کنند هر ساله طراحی و فناوری بهتری را نسبت به پردازنده‌های قبلی ارائه کنند؛ به همین دلیل است که نسخه‌های بسیاری از این پردازنده‌ها در بازار موجود است. با توجه به اینکه کاربر به چه میزان سرعتی نیاز دارد، قیمت پردازنده‌ها متفاوت خواهد بود. البته اینکه کاربر از چه نرم افزارهایی استفاده می‌کند هم بی‌تاثیر نیست. جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با پردازنده های 10 نانومتری اینتل  بر روی لینک کلیک نمایید.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

احتمالا شما هم قبول دارید که فرآیند انتخاب و خرید سرور برای سازمان یا شرکت کمی پیچیده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام راه اندازی زیرساخت IT برای کسب و کار خود در نظر بگیرید، انتخاب یک سرور مناسب است. شما به سروری نیاز دارید که بهترین عملکرد را بر اساس نیازهای سازمان شما ارائه دهد تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

وقتی نوبت به انتخاب سرور مناسب می‌رسد، انتخاب و خرید سرور اختصاصی اغلب می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد؛ به خصوص اگر تا به حال تجربه این خرید را نداشته باشید. با انواع سرورها، پردازنده‌ها و گزینه‌های دیگر برای انتخاب، تقریبا غیرممکن است که بدانید از کجا شروع کنید. اما نگران نباشید! ما در این مقاله سعی می‌کنیم کارها را برای شما کمی ساده‌تر کنیم.

در این مقاله مواردی را که باید هنگام انتخاب سرور برای کسب و کار خود در نظر بگیرید را شرح می‌دهیم. این راهنمای خرید سرور به شما کمک می‌کند تا قبل از خرید، چند فاکتور اصلی را در نظر بگیرید. اگر به تمام سوال‌های زیر پاسخ دهید، آماده خرید یک سرور مناسب هستید!

نکاتی که هنگام خرید سرور باید در نظر بگیرید

بودجه شما چقدر است؟

با بدیهی‌ترین نکته شروع می‌کنیم: بودجه خود را مشخص کنید. اگر هیچ ایده‌ای ندارید، کافی است گزینه‌های روی میز را محدود کنید؛ اما به شما می‌گوییم که نیازی به این کار نیست. هزینه سرورهای کوچک و سبک فقط از چند صد دلار شروع می‌شوند، در حالی که سرورهای قوی‌تر هزینه‌های بالاتری دارند. پس بهتر است از همین حالا شروع کنید و بودجه نهایی خود را مشخص کنید.

سرور فیزیکی یا ابری؟

هر دو سرور ابری و فیزیکی مزایا و معایب خود را دارند. در حالی که سرورهای فیزیکی به تعمیر و نگهداری نیاز دارند و مانند همه سخت‌افزارها طول عمرشان محدود است، در بسیاری از موارد تنظیمات آسان‌تری دارند. سرورهای ابری از این نظر عالی هستند که از هر جایی قابل دسترس هستند و امنیت قابل توجهی را ارائه می‌دهند. عملکرد سرورهای ابری نسبتا سریع می‌باشد. علاوه بر این، امنیت و نگهداری آن بر عهده شخص دیگری است و باید به این مورد بیشتر دقت کنید.

 سرور آماده یا سفارشی؟

می‌توان گفت که سرورهای آماده از قبل تنظیم شده‌اند و پس از خرید آماده اتصال می‌باشند. با این حال، ممکن است در برخی موارد کاملا آماده استفاده نباشند. همانطور که حدس می‌زنید، گزینه‌هایی برای سفارشی‌سازی این سرورهای آماده وجود ندارد. از طرفی دیگر، با استفاده از سرورهای سفارشی می‌توانید دقیقا آنچه را که می‌خواهید انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید حرکت خود را در این مسیر شروع کنید، برای مونتاژ و فرمت این نوع سرورها به کمک یک متخصص IT نیاز خواهید داشت.

امنیت و ایمن سازی سرور چه می‌شود؟

امنیت یک دغدغه اصلی برای تمام مشاغل است. منطقی نیست که تمام داده‌های خود را در یک مکان ذخیره کنید و سپس آن‌ها را به حال خود رها کنید. بنابراین بهتر است قابلیت‌های امنیتی سرور را نیز در نظر بگیرید. اگرچه این روزها یافتن یک راهکار مناسب که در عین انعطاف پذیری از سرور محافظت کند به یک چالش تبدیل شده است، اما قبل از خرید یک سرور حتما باید امنیت و نحوه ارتقای آن را بررسی کنید.

اگر برای سازمان خود خرید سرور ابری را در نظر دارید، سطح امنیت آن را هم در نظر بگیرید. همچنین، اگر برای خرید یک سرور فیزیکی برنامه ریزی می‌کنید، بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز از امنیت فیزیکی گرفته تا امنیت نرم افزاری در سطح قابل قبولی قرار دارد. میتوانید از طریق تماس با کارشناسان متخصص رها در این حوزه مشاوره رایگان و فنی در رابطه با خرید سرور دریافت نمایید.

روش های نگهداری از سرور

در نهایت، این سوال وجود دارد که چگونه می‌خواهید از سرور خود محافظت کنید؟ چه کسی وظیفه پشتیبانی و مدیریت سرور را برعهده دارد؟ چند متخصص IT ماهر در سازمان خود دارید؟

این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید قبل از خرید سرور به آن توجه کنید؛ به خصوص اگر نیروی انسانی و زمان محدودی در اختیار داشته باشید. در حقیقت، سازمان شما باید به این سوال پاسخ دهد که مقدار مدیریت و پشتیبانی که می‌تواند ارائه دهد چقدر است؟

اطمینان حاصل کنید که سرور جدید تمام قابلیت‌های بکاپ گیری و بازیابی دیتا را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، مشخص کنید که هر چند وقت یک‌بار باید از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه شود و فرد مسئول این کار را از همان ابتدا مشخص نمایید.

چگونه سرور با برنامه‌های آینده شما مطابقت دارد؟

مقیاس پذیری عنصر کلیدی این فرایند است. شاید برای شما خوشایند نباشد که از روز اول برای ظرفیت و قابلیت‌هایی که به کارتان نمیاید هزینه‌ای بپردازید، اما اگر کسب و کار شما برنامه‌هایی برای رشد و توسعه دارد، باید سروری را انتخاب کنید که به راحتی پاسخگوی نیازهای جدید سازمان شما باشد. همچنین، اگر فکر می‌کنید که ممکن است در آینده از برنامه‌ها یا فضای ابری استفاده کنید، مطمئن شوید که سرور جدید شما به راحتی با این فناوری سازگار خواهد بود.

چرا به سرور نیاز دارید؟

اهداف زیادی برای استفاده از سرور وجود دارد. سرور بر اساس نیازها و عملکردهای مختلف کاربر تنظیم می‌شود و امکان اتصال 24 ساعته را برای همه فراهم می‌کند؛ کاری که در واقع به تنهایی قادر به انجام آن نبودیم. در بسیاری از موارد، یک سرور دقیقا مانند یک رایانه به نظر می‌رسد و عملکرد مشابهی را ارائه می‌دهد. با این حال، آن‌ها بسیار به صرفه‌تر و قدرتمندتر از یک کامپیوتر معمولی می‌باشند. از همه مهم‌تر، استفاده از یک سرور مناسب می‌تواند در افزایش بهره وری سازمان‌ها بسیار موثر واقع ‌شود.

تنها سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ نیستند که می‌توانند از سرور استفاده کنند؛ کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند از مزایای بی‌شمار آن استفاده نمایند. برای هر شبکه با بیش از سه کاربر، سرور یک نیاز ضروری است. از مزایای سرور برای شرکت می‌توان به افزایش بازدهی، برطرف کردن نقص‌های امنیتی و کاهش هزینه‌های غیر ضروری اشاره کرد.

با خرید سرور مناسب بدون دغدغه کار خود را شروع کنید!

با تحول دنیای دیجیتال امروز ما، هر کسب و کاری نیاز به تغییر را احساس می‌کند. انتخاب سروری که تمام نیازهای سازمان شما را برآورده کند بسیار حیاتی است. حال که نیازها، بودجه، نوع سرور و موارد دیگر را مشخص کرده‌اید، آماده سفارش سرور هستید. حالا می‌دانیم که انتخاب سرور مناسب تا حد زیادی به برنامه‌هایی که می‌خواهید روی آن اجرا کنید بستگی دارد. اگر تصمیم به خرید سرور واقعی گرفته‌اید، اکنون زمان آن است که تمام اجزای آن مانند هارد دیسک و رم را نیز سفارش دهید. تنها چالشی که دارید این است که چگونه در طول زمان رشد قابل قبولی را با استفاده از سرور تجربه کنید.

نتیجه گیری

سرور نقش مهمی برای کل شرکت و مشتریان شما ایفا می‌کند و سرمایه گذاری روی آن یک قدم بزرگ برای توسعه شغلی شماست. قبل از شروع جستجو برای خرید، باید در مرحله اول مشخص کنید که چرا به سرور نیاز دارید؟ هنگامی که نیازهای خود را شناسایی کردید، شروع به بررسی این موضوع کنید که آیا خرید سرور انتخاب مناسبی برای ادامه مسیر شماست یا خیر؟

حتما نکاتی را که در بالا ذکر کردیم را قبل از خرید سرور در نظر بگیرید. فقط به یاد داشته باشید که شاید سروری که خریداری می‌کنید به طور کامل تنظیم نشده باشد و بیشتر آن‌ها را می‌توانید با توجه به نیازهای شغلی خود ارتقا دهید. امیدواریم این راهنمای نکات مهم خرید سرور به شما کمک کرده باشد تا بهترین سرور را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. و اگر احساس می‌کنید که هنوز دانش کافی برای انتخاب بهترین سرور ندارید، با کارشناسان IT مجموعه رهاکو تماس بگیرید.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

در طی یک تصادف خوشحال کننده محققان ماده الکترونیکی جدیدی را شناسایی کرده‌اند. که می‌تواند رویاهای علمی که در حال حاظر یه فرض خیالی هستند را به واقعیت تبدیل ‌کند. آنچه که در گذشته رویای بسیاری از افراد بود امروزه به لطف محققان موسسه فناوری Technion به زودی به واقعیت تبدیل می‌شود. و افراد به راحتی می‌توانند از وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده استفاده کنند.

موبایلی با صفحه نمایش ترک خورده

تصور کنید به جای این که بعد از افتادن گوشی و ترک خوردن صفحه تلفن همراه مجبور به پرداخت هزینه سنگینی شوید اما با روی کار آمدن وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده گوشی شما به سادگی می‌تواند خودش را تعمیر کند. کاربرد وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده بسیار گسترده است از ربات‌های بادوام‌تر گرفته تا ماهواره‌های خود تعمیر شونده.

دانشمندان موسسه فناوری Technion

به لطف دانشمندان موسسه فناوری Technion که نیمه هادی‌ نانو کریستال سازگار با محیط زیست را با قابلیت خود ترمیم ساختند. یافته‌هایی که در Advanced Functional Materials منتشر شده است، فرآیندی را توصیف می‌کند که در آن گروهی از مواد به نام پروسکایت‌های مضاعف پس از آسیب دیدگی در اثر تابش پرتو الکترونی خاصیت خود ترمیم شوندگی را از خود نشان می‌دهند.

پروسکایت‌ها اولین بار در چه سالی کشف شدند؟

پروسکایت‌ها که برای اولین بار در سال 1839 کشف شدند، اخیرا به دلیل ویژگی‌های الکترواپتیکی منحصربه‌فرد مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند. که علی‌رغم تولید ارزان، در تبدیل انرژی بسیار کارآمد هستند. تلاش ویژه‌ای برای استفاده از پروسکایت‌های مبتنی بر سرب در سلول‌های خورشیدی بسیار کارآمد انجام شده است.

هدف گروه تحقیقاتی Technion

گروه تحقیقاتی Technion از پروفسور Yehonadav Bekenstein از دانشکده علوم و مهندسی مواد و موسسه حالت جامد در Technion در جستجوی جایگزین‌های سبز برای سرب سمی و پروسکایت‌های بدون سرب مهندسی هستند. این تیم در سنتز کریستال‌های نانو مقیاس مواد جدید تخصص دارد. با کنترل ترکیب، شکل و اندازه کریستال‌ها، خواص فیزیکی مواد را تغییر می‌دهند.

نانو کریستال چیست؟

نانو کریستال‌ها کوچک‌ترین ذراتی هستند که به طور طبیعی پایدار می‌مانند. به دلیل اندازه کوچکی که دارند رویکردهای تحقیقاتی را امکان پذیر می‌کند که انجام این تحقیقات با بلورهای بزرگ‌تر غیر ممکن است. مانند تصویر برداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی برای مشاهده نحوه حرکت اتم‌ها در مواد. این در واقع روشی بود که امکان کشف خود ترمیم در پروسکات‌های بدون سرب را فراهم کرد.

توضیحات بکنشتاین درباره پروسکایت

بکنشتاین Yehonadav Bekenstein در ایمیلی گفت: پروسکایت‌های متال هالید به آب بسیار حساس هستند و تجزیه می‌شوند و سرب سمی را در خاک یا آب آشامیدنی آزاد می‌کنند. بنابراین اتحادیه اروپا استفاده از چنین دستگاه هایی را محدود کرده است.

بکنشتاین Yehonadav Bekenstein توضیح داد: در حالی که ما در حال بررسی ساختار نانو بلورهای پروسکایت دوگانه با استفاده از میکروسکوپ TEM بودیم، وقتی دیدیم نقص‌های خالی (حفره‌ها) در داخل ذرات شکل گرفته و در حال حرکت هستند، شگفت‌زده شدیم.

اگرچه این پدیده جدید نیست و در بسیاری از مواد رخ می‌دهد، اما حفره‌ها معمولا حرکت نمی‌کنند. ما شیفته پویایی هیجان انگیز ارائه شده توسط این خلاها شدیم و تصمیم گرفتیم آن را بیشتر بررسی کنیم. این اتفاق بسیار خوشحال کننده‌ بود.

نحوه تولید نانو ذرات پروسکایت

نانو ذرات پروسکایت در آزمایشگاه پروفسور بکنشتاین با استفاده از یک فرآیند کوتاه و ساده که شامل حرارت دادن مواد تا 100  درجه سانتیگراد برای چند دقیقه است، تولید شد. زمانی که Ph.D. دانش‌آموزان ساشا خلفین و نوام وبر با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبور ذرات را بررسی کردند. این پدیده هیجان انگیز کشف شد.

پرتو الکترونی ولتاژ بالا که توسط این نوع میکروسکوپ استفاده می‌شود باعث ایجاد گسل‌ها و سوراخ‌هایی در نانو کریستال‌ها می‌شود. سپس محققان توانستند چگونگی تعامل این حفره‌ها با مواد اطرافشان و حرکت و تغییر شکل درون آن را کشف کنند.

آن‌ها دیدند که سوراخ‌ها آزادانه در داخل نانو بلور حرکت می‌کنند، اما از لبه‌های آن اجتناب کردند. محققان کدی را توسعه دادند که ده‌ها ویدئوی ساخته شده با میکروسکوپ الکترونی را برای درک دینامیک حرکت درون کریستال تجزیه و تحلیل می‌کرد. آن‌ها دریافتند که حفره‌هایی روی سطح نانو ذرات ایجاد می‌شوند و سپس به مناطقی به انرژی پایدار منتقل می‌شوند.

فرض بر این بود که دلیل حرکت سوراخ‌ها به سمت داخل، مولکول‌های آلی پوشش دهنده سطح نانو بلورها است. هنگامی که این مولکول‌های آلی حذف شدند، گروه متوجه شد که کریستال به طور خود به خود سوراخ‌ها را به سطح و بیرون پرتاب می‌کند و به ساختار بکر اولیه خود باز می‌گردد، به عبارت دیگر، پوسته خودش را ترمیم می‌کند.

این کشف گام مهمی در جهت درک فرآیندهایی است که نانو ذرات پروسکایت را قادر می‌سازد تا خود را التیام دهند و راه را برای ادغام آن‌ها در پنل‌های خورشیدی و سایر دستگاه‌های  الکترونیکی هموار می‌کند.

نحوه ایجاد ماده الکترونیکی خود تعمیر شونده

ماده الهام گرفته شده از ولورین با ترکیب یک پلیمر قطبی و کشش پذیر با نمک یونی ایجاد می‌شود. این ماده می‌تواند تا 50 برابر اندازه خود کشیده شود و به طور خودکار خود را در عرض 24 ساعت دوباره ترمیم کند. ویژگی‌های برتر این پلیمر خود ترمیم شونده بر اساس برهمکنش (یون-دوقطبی) است که به ماده توانایی ترمیم خود را پس از شکستن یا خراشیدگی می‌دهد.

عکس‌های فوری TEM که تشکیل و انتشار نقص را ثبت می‌کند

در زیر میکروسکوپ، حفره‌هایی که در پروسکایت مضاعف تشکیل می‌شوند، جایی که کاتیون‌های Ag+ و In3+ جایگزین Pb2+ می‌شوند، مشاهده شد که در داخل کریستال حرکت می‌کنند، ابتدا روی سطح شکل می‌گیرند و سپس به سمت داخل حرکت می‌کنند و به سمت مکان‌های انرژی پایدارتر حرکت می‌کنند.

دانشمندان متوجه شدند که ساختار سطحی نانو بلورها نقش مهمی در پویایی این حفره‌ها پس از شکل گیری آن‌ها ایفا می‌کند. آن‌ها فرض می‌کنند که درونی سازی در نتیجه مولکول‌های آلی رخ می‌دهد که سطح نانوبلورها را می‌پوشانند.

بکنشتاین  Yehonadav Bekensteinمی‌گوید: ما متوجه شدیم که می‌توانیم این اثر را مهندسی کنیم و حتی با تغییر انرژی سطحی کریستال آن را معکوس کنیم. در نانوکریستال‌ها، به مولکول‌های آلی مربوط می‌شود که سطح آن‌ها را می‌پوشاند. ما برخی از آن مولکول‌ها را حذف کردیم و خواص خود درمانی کریستال‌های پروسکایت مضاعف را دیدیم.

هنگامی که آن‌ها مولکول‌های آلی را حذف کردند، به جای حرکت دادن سوراخ‌ها در داخل، کریستال‌ها به طور خود به خود آن‌ها را بیرون ریختند. و به ساختار اولیه خود بازگشتند و در اصل خود را ترمیم کردند – اگرچه این به مرور زمان منجر به تخریب ساختاری می‌شود.

بکنشتاین  Yehonadav Bekenstein می‌گوید: این مطالعه گام مهمی در جهت درک فرآیندهایی است که نانوذرات پروسکایت را قادر می‌سازد تا خود را بهبود بخشند و راه را برای ادغام آن‌ها در پنل‌های خورشیدی بادوام‌تر و پایدارتر، دستگاه‌های الکترونیکی و موارد دیگر هموار می‌کند.

بکنشتاین گفت: راه درازی برای کامل کردن وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده در پیش است. و تنظیمات زیادی برای به دست آوردن توانایی تولید آن‌ها در مقیاس صنعتی وجود دارد. برای ایجاد تفاوت، باید همان اثر را روی کریستال‌های بزرگ‌تر و لایه‌های ماکروسکوپی نشان داد. این گام مهم بعدی است.

دستور العمل‌های آینده برای استفاده از وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده

در حالی که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فوق العاده‌ای صورت گرفته است. فرصت‌های هیجان انگیزی برای پیشرفت‌های بیشتر در توسعه سیستم‌های مواد مقاوم در برابر آسیب وجود دارد. که از عملکردهای ساختاری، الکترونیکی و روباتیک از نظر مکانیکی قوی پشتیبانی می‌کنند.

این سیستم‌ها شامل موادی با “هوش تجسم یافته” هستند که قادر به تشخیص آسیب، گزارش رویداد، بهبود یا تنظیم خواص و هندسه مواد برای کاهش آسیب برای جلوگیری از شکست یا آسیب‌های آینده و ایجاد وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده هستند.

پاسخ مواد هوشمند همچنین می‌تواند از طریق سازگاری سیستم انجام شود. جایی که نواحی آسیب ندیده از مواد می‌توانند برای انتقال عملکرد مکانیکی یا الکتریکی به مناطق آسیب دیده پیکربندی مجدد شوند.

در نهایت، مکانیسم‌های تحریک و قدرت باید در نظر گرفته شوند. جایی که عملکرد الکتریکی با ولتاژ پایین می‌تواند مزایایی نسبت به سیستم‌های حرارتی، فوتونیکی، پنوماتیکی یا هیدرولیک از نظر جرم، مصرف انرژی، سرعت پاسخ‌دهی و قابلیت برنامه‌ریزی سخت‌افزار پشتیبان را داشته باشد.

پیشرفت‌ها در این زمینه‌ها می‌تواند مزایای قابل‌ توجهی برای استحکام و تحمل آسیب فناوری‌های متنوع را فراهم کند. و نسل‌های جدیدی از الکترونیک و رباتیک سازگار با انسان را برای کاربردهای مختلف از مراقبت‌های بهداشتی و محاسبات تا عملکرد تقویت‌شده و رابط‌های انسان و ماشین را قادر می‌سازد.

نتیجه گیری

دستگاه‌های الکترونیکی ساخت بشر در طول زمان به دلیل خستگی، خوردگی یا آسیب‌های وارده در حین کار تخریب می‌شوند و منجر به خرابی دستگاه می‌شوند. شیمی خود ترمیم کننده در سال‌های اخیر به عنوان یک روش امیدوارکننده برای ساخت مواد الکترونیکی نرم که از نظر مکانیکی مقاوم هستند و می‌توانند خود ترمیم شوند، ظهور کرده است.

نانو مواد خود ترمیم شونده قابل استفاده در پنل‌های خورشیدی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی در Technion در حال بررسی هستند. با روی کار آمدن وسایل الکترونیکی خود تعمیر شونده دیگر نگرانی برای هزینه‌های تعمیر وجود ندارد.

گوشی‌های هوشمند تنها اپلیکیشن کاربردی در برنامه آن‌ها نیست. بلکه محققان و دانشمندان سعی دارند راه حل‌هایی را برای طیف وسیعی از وسایل الکترونیکی به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال می‌توان از آن برای ساخت ربات‌های خود ترمیم شونده، افزایش طول عمر باتری‌ها و بهبود حسگرهای زیستی استفاده کرد.

  • شرکت دانش بنیان رها