تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

۲۲ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کش یک ذخیره سازی موقت برای داده‌های وب سایت است که برای بهبود تجربه مرور شما استفاده می‌شود.کش مرورگر شامل Temporary Internet Files می‌شود و به معنی فایل‌های موقت اینترنتی است. که در افزایش سرعت لود برای دسترسی به سایت‌ها نقش بزرگی را ایفا می‌کند. در واقع کش مروگر شامل فایل‌هایی می‌باشد که در صفحات مختلف یک سایت تکرار شده و حالا برای مرور سایر صفحات براساس الگوریتمی که مرورگرها دارند این فایل‌های شناسایی شده به جای لود مستقیم از سرور، فایلی را که قبلا به صورت موقت در کامپیوتر ذخیره شده را نشان می‌دهند.

پس در این صورت به جای اینکه مدت زمان بیشتری منتظر بمانیم تا فایل‌های یک صفحه لود شود. زمان بسیار کوتاه‌تر شده و فایل‌های تکراری و کش شده‌ای که در حافظه موقت کامپیوتر قرار دارد به کاربر نمایش داده می‌شود و همین موضوع سبب شده که صفحه سایت مورد نظر در مدت زمان کوتاهی لود شود. در این مقاله نحوه پاک کردن کش مرورگر را آموزش داده‌ایم.

کش مرورگر چیست؟

کش مرورگر پایگاه داده‌ای از فایل‌هایی است که برای ذخیره منابع دانلود شده از وب سایت‌ها استفاده می‌شود. منابع رایج در کش مرورگر شامل: تصاویر، محتوای متنی، HTML، CSS و جاوا اسکریپت است. کش به طور کلی، نرم ‌افزار یا سخت ‌افزاری است که به ‌طور موقت داده‌ها را جمع‌ آوری و ذخیره می‌کند تا کاربر بتواند به سرعت به آن داده‌ها در آینده دسترسی پیدا کند. حافظه پنهان نقش مهمی در عملکرد مرورگر دارد زیرا با ذخیره کردن محتوای وب، سرعت بارگذاری صفحات را بالاتر میبرد. انواع مختلفی از کش وجود دارد. مانند کش مرورگر، حافظه پنهان Distributed server برای سیستم‌های با حجم بالا، حافظه پنهان برنامه برای ورود به HTML وب سایت، ذخیره داده برای سیستم‌های مدیریت محتوا، کش پراکسی و بسیاری از انواع دیگر.

خالی کردن کش گوگل کروم

ابتدا رویه آیکون سه نقطه برای باز کردن  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

محبوبیت کامپیوترهای کوچک رو به افزایش است. آن‌ها نصف اندازه یک رایانه استاندارد می‌باشند و در عین حال به لطف پیشرفت‌ تکنولوژی، به طرز شگفت آوری قدرتمند هستند. تین کلاینت‌ها اکنون برای بسیاری از اهداف مشابه با دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و در عین حال باعث صرفه جویی در فضا می‌شوند. با این حال، تین کلاینت ایرانی هنوز به اندازه سایر دستگاه‌ها همه جا در دسترس نیست.

در گذشته بیشترین سوالی که در مورد تین کلاینت‌ها وجود داشت این بود که کاربرد آن چقدر است؟ به لطف فناوری، امروزه بهترین تین کلاینت‌ها به خوبی می‌توانند جایگزین رایانه‌ها و حتی لپ تاپ‌ها باشند. در واقع، برخی از آن‌ها حتی می‌توانند عملکرد بهتری از کامپیوترها و کیس‌های قدیمی داشته باشند. قبل از اینکه کمی بیشتر در مورد این دستگاه‌های کوچک صحبت کنیم، اجازه دهید با تاریخچه آن‌ها شروع کنیم.

تاریخچه تین کلاینت

رایانه PDP-1 به عنوان اولین کامپیوتر کوچک جهان شناخته می‌شود که در نوامبر 1960 توسط شرکتDigital Equipment به بازار عرضه شد. این اولین کامپیوتر کوچک جهان بود که طیف وسیعی از وظایف را انجام می‌داد و حدود 120000 دلار فروخته شد. بنابراین، در آن زمان ارزان‌ترین رایانه جهان محسوب می‌شد. موفقیت PDP 1 و مدل‌های بعدی آن، سایر تولیدکنندگان کامپیوتر مانند HP، DG و VDM را ترغیب کرد تا به بازار تین کلاینت بپیوندند. پس از معرفی کامپیوتر اینتل (NUC) در سال 2013 بود که محبوبیت کامپیوترهای کوچک بیشتر شد.

تین کلاینت ایرانی دقیقا چیست؟

اصطلاح کلی مینی کامپیوتر به رایانه‌های کوچکی اشاره دارد که تمام قابلیت‌های یک دسکتاپ را به شکل فیزیکی در خود جای داده‌اند. از آنجایی که تین کلاینت فضای بسیار محدودی را اشغال می‌کند، برای افرادی که نیازهای ساده‌ای دارند یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود. تین کلاینت آنقدر کوچک است که حتی می‌توانید آن را به پشت مانیتور خود وصل کنید. تین کلاینت ایرانی نیز از نظر عملکرد درست مانند یک کامپیوتر کامل با CPU و حافظه است. پردازنده تمام دستورالعمل‌ها را با پردازش داده‌ها اجرا می‌کند. بیایید به تمام اجزای تشکیل دهنده تین کلاینت ایرانی نگاهی بیاندازیم.

اجزای تین کلاینت ایرانی و کاری که انجام می‌دهند

پردازنده: واحد پردازش است. تین کلاینت معمولا از پردازنده‌های مبتنی بر ARM استفاده می‌کند. این پردازنده‌ها کوچک هستند و انرژی کارآمدی دارند. برخی از آن‌ها از آخرین تراشه‌های Core i5 یا حتی i7 اینتل استفاده می‌کنند.

حافظه: داده‌ها را ذخیره می‌کند. به جای رم‌های معمولی DDR، رایانه‌های کوچک از SDRAM یا SODIMM استفاده می‌کنند.

استوریج: وظیفه نگهداری اطلاعات را برعهده دارد. امروزه تین کلاینت‌ها از هر دو نوع حافظه HDD و SDD برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند.

پورت‌ها: مینی کامپیوتر برای اتصال به دستگاه‌های دیگر از این درگاه‌ها استفاده می‌کند. پورت‌ها امکان اتصال میان تین کلاینت و دستگاه‌های دیگر مانند صفحه‌کلید، ماوس، مانیتور و غیره را فراهم می‌کنند.

سیستم عامل: سیستم عامل اصلی‌ترین پلتفرم برای اجرای برنامه‌هاست. در حالی که سیستم عامل ویندوز در تین کلاینت‌ها بسیار رایج‌تر است، می‌توانید مینی کامپیوترهای سازگار با سیستم عامل لینوکس را نیز تهیه نمایید.

موارد استفاده از تین کلاینت بر اساس نیاز شما

مردم اغلب می‌پرسند کدام تین کلاینت ایرانی را باید بخرند. پاسخ این سوال کاملا به نیاز شما بستگی دارد. نیازهای شما تعیین می‌کند که به سراغ کدام تین کلاینت بروید. کاربردهای مینی کامپیوتر را در ادامه ببینید.

استفاده روزمره در خانه

کاربری خانگی می‌تواند شامل کار در خانه، آموزش یا سایر کارهای ساده روزمره باشد. تقریبا تمام مینی کامپیوترهای ایرانی قادر به انجام کارهای مهم مانند وبگردی، تماس‌های آنلاین، پخش ویدیو و غیره هستند.

بازی ویدیویی

اگر بودجه شما محدود است، لازم نیست برای گیمینگ به دنبال یک لپ تاپ گران قیمت باشید. فقط یک تین کلاینت NOPC تهیه کنید و آن را مطابق با نیاز خود ارتقا دهید. شما به راحتی می‌توانید تا 30 تا 40 فریم بر ثانیه را روی یک کارت گرافیک مناسب دریافت کنید.

تجارت

تین کلاینت ایرانی برای استفاده‌های تجاری مانند تجزیه و تحلیل تراکنش‌ها، سرمایه گذاری، فروش و بازاریابی گزینه‌ای مناسب است. برای انجام وظایف کاری نیازی به کارت گرافیک اختصاصی نیست و پردازنده‌های گرافیکی سطح پایین به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود. فراموش نکنید که یک مانیتور بزرگ‌ تهیه نمایید تا به راحتی با آمار و تجزیه و تحلیل کار کنید.

آیا تین کلاینت ایرانی ارزش خرید را دارد؟

پاسخ کوتاه است. مینی کامپیوتر ایرانی نسبتا مقرون به صرفه است و می‌توان آن را برای استفاده‌های مختلف تغییر کاربری داد تا بیشترین کارایی را داشته باشد. از تین کلاینت می‌توان به عنوان سینمای خانگی یا بازی استفاده کرد. همچنین، رایانه‌های کوچک برای دیجیتال ساینیج نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطمئنا مدل‌های متنوع تین کلاینت نیازها یا علایق خاص شما را برآورده می‌کنند. در آینده نیز این مینی کامپیوترها از نظر قدرت و محبوبیت رشد خواهند کرد؛ اما از نظر اندازه نه!

در گذشته تین کلاینت‌ها به دلیل توانایی محدود آن‌ها در ارتقا و عملکرد مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، اما پیشرفت‌های اخیر این تصور را تغییر داده است. برخی از مینی کامپیوترها اکنون می‌توانند حتی سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز اجرا کنند! درست است که تین کلاینت ایرانی ویژگی‌های سفارشی سازی و قدرت دسکتاپ را ندارد، اما آن را به روش‌های دیگری جبران می‌کند.

مزایای تین کلاینت NOPC

اگر می‌خواهید یک تین کلاینت بخرید اما  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

بسیاری از افراد درک درستی از تفاوت نمایشگر با تلویزیون ندارند و فکر می‌کنند این دو یکی هستند و در نتیجه انتظار کار کردی مشابه میان نمایشگرها با تلویزیون‌ها دارند. درست است که هر دو برای نمایش تصاویر و محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نمایشگر با تلویزیون تفاوت‌های بسیار ریز و درشتی دارد که در این مقاله به تفاوت این دو خواهیم پرداخت. در گذشته تلویزیون‌ها دستگاه‌های مشبک، حجیم و سنگینی بودند که کیفیت بسیار بالایی نداشتند و مانیتورها با استفاده از پورت VGA و DVI قادر به اتصال به هیچ دستگاه دیگری نبودند. اما حالا تلویزیون‌ها و مانیتورها پنل‌های تختی هستند که با پورت HDMI به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند، واضح‌ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون ابعاد آن‌ها است.

تفاوت نمایشگر با تلویزیون

تفاوت مانیتور با تلویزیون را می‌توان در بخش‌های مختلف این دو سیستم اعم از ساختارهای نرم افزاری و از همه مهم‌تر اجزای سخت افزاری جست و جو کرد. در واقع منظور دستگاهی است که میتوان از آن برای نمایش محتواهای موجود در یک رایانه یا لپ‌تاپ شخصی استفاده کرد. خود نمایشگر به تنهایی نمی‌تواند داده‌های تصویری را پردازش کرده و نمایش دهد. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در روشن شدن تفاوت نمایشگر با تلویزیون کمک کننده باشد.

در واقع نمایشگرها تصویر و محتوایی را نمایش می‌دهند که پیش از نمایش در واحدهای پردازنده سیستم کامپیوتری، نظیر GPU و CPU پردازش شده و اکنون نمایشگر تنها آن را پخش می‌کند. از این رو نمایشگر‌های مختلفی مانند مانیتور acer یا مانیتور LG و دیگر برندها در بازار موجود است که هر یک را می‌توان متناسب با نوع سیستم مورد استفاده خریداری و استفاده کرد.

اما در مقابل نمایشگرها، تلویزیون‌ها خود دارای قطعات سخت افزاری هستند که تصویر را دریافت کرده و آن را پردازش می‌کنند. RF Tuner قطعه‌ای است که با دریافت سیگنال، محتواهای تصویری را پخش می‌کند. به این ترتیب بر خلاف مانیتورها، تلویزیون‌ها به دستگاه دیگری برای نمایش تصویر نیاز ندارند. تلویزیون‌های قدیمی با گیرنده‌های آنتن تصاویر را دریافت و پخش می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌ها بزرگ‌تر شده، گیرنده‌ها و ورودی‌های بیشتری دارند و قادر به پخش جریان‌های بیشتری نیز هستند.

تفاوت در ابعاد و سایز نمایشگر و تلویزیون

اولین و قابل توجه‌ترین تفاوت مانیتور با تلویزیون در ابعاد و مشخصات ظاهری آن‌ها است. از لحاظ ابعاد معمولا تلویزیون‌ها با توجه به پیشرفت و طراحی‌های جدید ساخته شده اندازه بزرگ‌تری نسبت به نمایشگرها دارند. این مورد یکی از مشخص‌ترین موارد تفاوت نمایشگر با تلویزیون است. اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار سایزی بالاتر از 40 اینچ دارند. در مقابل اما مانیتورها معمولا در ابعاد زیر 30 اینچ بوده و حتی می‌توان از نمایشگرها روی میز مطالعه هم استفاده کرد. در نتیجه معمولا پنل تلویزیون به نسبت نمایشگرها بزرگ‌تر و شفاف‌تر است. شکل پنل نیز خود می‌تواند باعث تفاوت‌هایی در بین دو دستگاه شود. از پنل‌های مسطح و فلت گرفته تا انواع محدب و مقعر، انواع پنل‌هایی هستند که در دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شوند.

تفاوت پورت نمایشگر با تلویزیون

دومین موردی که میتوان در تفاوت این دو سخت افزار اشاره نمود پورت های نمایشگر با تلویزیون هستند.

• پورت‌های نمایشگر: پورت Display برای پوشش رزولوشن‌های بالاتر، پورت HDMI، جک هدفون،USB ،DVI ،VGA

• پورت های تلویزیون: ورودی کامپوننت، کامپوزیت، درگاه HDMI جک 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه USB اترنت برای اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت.

تفاوت نمایشگر با تلویزیون در رنگ و تراکم پیکسل 

یکی دیگر از تفاوت‌های مانیتور با تلویزیون تعادل رنگی دو سخت افزار است. به صورت کلی، خصوصا با وجود عرضه تلویزیون‌های مدرن‌تر، معمولا تلویزیون‌ها کیفیت رنگی بسیار بهتری نسبت به مانیتور‌ها دارند. نکته مهم دیگر در خصوص تفاوت نمایشگر با تلویزیون‌، توجه به تراکم پیکسلی دو سیستم است. تراکم پیکسلی در اصل به معنای تعداد پیکسل‌هایی است که در یک مربع یک اینچی نمایش داده می‌شود. در این خصوص باید دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف خود بررسی شوند، اما معمولا تراکم پیکسلی نمایشگرها بالاتر است.

تفاوت نمایشگر با تلویزیون در نمایش تصویر 

نکته حائز اهمیت این است که معمولا تصاویر و محتواهای ویدئویی با سرعت بسیار بیشتری در مانیتورها نمایش داده می‌شوند و نمایش تصویر تاخیر کم‌تری نسبت به تلویزیون دارد. این مورد به دلیل تفاوت‌های نرم افزاری و طراحی گرافیکی متفاوت مانیتور با تلویزیون است.

نکته قابل توجه دیگر در تفاوت مانیتور با تلویزیون، در Frame rate دو دستگاه است. اما با وجود تمام این موارد، تفاوت بسیار زیادی در ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

نظارت بر شبکه یک عملکرد حیاتی فناوری اطلاعات برای دنیای کسب و کارهاست. از بهره‌وری کارکنان گرفته تا تعمیر و نگهداری زیرساخت، نظارت بر شبکه می‌تواند به کسب‌وکارها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها در تمام زوایای ساختار شرکت کمک کند. در حالی که نظارت بر شبکه در حال افزایش است، افراد بسیاری فکر می‌کنند که این فناوری دقیقا چیست و چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد مانیتورینگ شبکه هستید، به جای درستی آمده‌اید.

شبکه‌های غیرقابل اعتماد می‌توانند به یک کابوس واقعی برای هر صاحب کسب‌وکاری تبدیل شوند و تاثیرات منفی بر سود داشته باشند. نظارت بر شبکه عملکردی حیاتی است و مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها در هر اندازه‌ای ارائه می‌دهد. این فرایند با کاهش هزینه‌های زیرساختی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و حتی افزایش بهره وری می‌شود. سیستم مانیتورینگ شبکه می‌تواند به یافتن راه‌حل‌هایی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات، از جمله لود کند صفحه وب، فعالیت مشکوک از سوی کاربران، خرابی سرورها و همچنین مشکلات اتصالات شبکه کمک کند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

برای اینکه بدانیم نظارت شبکه چگونه کار می‌کند، مهم است که اهمیت شبکه برای سازمان را درک کنیم. شبکه‌ها رگ حیاتی شرکت‌های مدرن هستند و مانیتورینگ آن یعنی تماشای شبکه به عنوان یک واحد کل است که شامل دستگاه‌ها، ترافیک و سرورها می‌شود. فرایند مانیتورینگ به شناسایی و رسیدگی به چالش‌های احتمالی کمک کرده و از مشکلات شبکه جلوگیری می‌کند. این مانیتورینگ تقریبا برای همه کسب و کارها با کمک سیستم‌های نرم افزاری انجام می‌شود.

سیستم‌های نظارت بر شبکه ابزارهایی هستند که به مدیران کمک می‌کنند تا شبکه‌های خود را به طور موثری کنترل کنند. با این حال، مشخصات این سیستم بر اساس اندازه و نیازهای هر شرکت بسیار متفاوت است. در زیر چند نمونه از ویژگی‌های نرم افزار مانیتورینگ شبکه آورده شده است:

اندازه و مقیاس: برخی از این ابزارها بسیار ساده هستند و میزبان هاست را برای بررسی دسترسی پینگ می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای پیشرفته‌تر، تمامی مناطق حتی پیچیده‌ترین شبکه‌ها را با یک سیستم جامع نظارت می‌کنند.

استفاده آسان: اینترفیس‌ها بسته به نوع و پیچیدگی سیستم مانیتورینگ شبکه بسیار متفاوت عمل می‌کنند. برخی از این ابزارها فقط هشدارهای ساده و رابط‌های مبتنی بر دستور را ارائه می‌دهند، برخی دیگر از رابط کاربری گرافیکی برای بهبود عملکرد استفاده می‌کنند. بسیاری از ابزارهای مدرن نظارت بر شبکه دارای رابط های مبتنی بر وب و موبایل نیز هستند.

اتوماسیون: بسیاری از شرکت‌ها به ابزارهای خودکار مانیتورینگ روی می‌آورند که خود سیستم تمام رویدادها را مدیریت می‌کنند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی داده‌های شبکه خارج از پارامترهای مجموعه قرار می‌گیرند، زمان پاسخگویی خطاهای شبکه را بهبود می‌بخشند.

یک نکته مهم در مورد نرم افزار مانیتورینگ شبکه این است که آن‌ها لزوما سیستم‌های امنیتی نیستند. در حالی که این فرایند می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای محافظت در برابر مشکلات و کاهش سرعت شبکه عمل کند، اما نباید با سیستم‌های تشخیص نفوذ اشتباه گرفته شوند. در حالی که سیستم‌های دیگر دسترسی‌های غیرمجاز را شناسایی کرده و از آن جلوگیری می‌کنند، نرم افزار مانیتورینگ شبکه به شما اطلاع می‌دهد که سیستم در طول عملیات چقدر خوب کار می‌کند.

مانیتورینگ شبکه چگونه کار می‌کند؟

شبکه‌ها امکان انتقال اطلاعات میان دو سیستم از جمله بین دو کامپیوتر یا برنامه را فراهم می‌کنند. مدل اتصال سیستم‌های باز (OSI) عملکردهای سیستم‌ کامپیوتری را تجزیه می‌کند. انتقال داده‌ها در یک شبکه از طریق هر مولفه OSI و با استفاده از پروتکل‌های مختلف در لایه فیزیکی شروع می‌شود و به لایه برنامه ختم می‌شود. مانیتورینگ شبکه امکان مشاهده اجزای مختلف تشکیل دهنده شبکه را فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که مشکلات شبکه در هر لایه‌ای که در آن رخ می‌دهد عیب یابی خواهند شد.

بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه

SolarWinds

نرم افزار SolarWinds یک ابزار منحصر به فرد در این حوزه است، چرا که تمرکز آن به طور ویژه به سمت شبکه‌ها و دستگاه‌های شبکه است. نرم افزار SolarWinds نظارت و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد و یک ابزار پیشرفته برای شبکه‌های پیچیده با مجموعه متنوعی از برنامه‌هاست. SolarWinds تجزیه و تحلیل و بهینه سازی ترافیک شبکه، هشدارها و گزارش‌ها، اسنیفینگ و تجزیه و تحلیل Wi-Fi را ارائه می‌دهد. نظارت جامع بر عملکرد شبکه در واقع وظیفه اصلی این محصول است. نرم افزار مانیتورینگ شبکه SolarWinds در محیط‌های داخلی، هیبریدی و ابری کار می‌کند.

OpManager

نرم افزار مانیتورینگ شبکه OpManager یک پلتفرم قدرتمند است که تمام جنبه‌های نظارتی رایج را که قبلا مورد بحث قرار گرفت، از جمله تجزیه و تحلیل‌هاست و شبکه، هشدار و گزارش را ارائه می‌دهد. همچنین دارای مانیتورینگ VoIP برای تجزیه و تحلیل کیفیت تماس جهت کمک به ساده‌سازی ارتباطات، نظارت بر محیط Citrix XenServer و دیتاسنتر است.

نسخه استاندارد این برنامه شامل مانیتورینگ عمومی، داشبوردهای سفارشی و اعلان‌ها می‌باشد. نسخه‌های حرفه‌ای و سازمانی نظارت بر  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

شرکت ESET به عنوان یک شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری به تازگی بدافزار خطرناکی را تحت عنوان Dolphin کشف کرده‌ است که تحت حمایت دولت کره شمالی می‌باشد. این گروه هکری مدت‌هاست که در حال فعالیت است. به گفته محققان این بدافزار پس از نصب شدن بر روی رایانه‌های شخصی و آلوده کردن سیستم عامل ویندوز می‌تواند تمام دستگاه‌های متصل به رایانه را برای سرقت اطلاعات بیشتر و ویروسی کردن مورد بررسی قرار دهد. شاید برخی از آن‎ ها ساده به نظر برسند اما با گذشت زمان نسخه‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تری از بدافزارها طراحی می‌شوند؛ درست مانند بدافزار Dolphin.

انواع بد افزارها 

بدافزار یکی از ابزارهای اقدامات ضد امنیتی است و به برنامه هایی گفته می شود که بدون اجازه صاحب سیستم قصد انجام کارهای ناخواسته یا خرابکارانه در سیستم دارند. انواع متنوعی از بد افزار وجود دارد که شامل: ویروس‌های کامپیوتری، تروجان‌ها، باج افزارها، نرم افزارهای جاسوسی، کرم‌ها و بات نت‌ها می‌شود.

ویروس‌های کامپیوتری

ویروس کامپیوتری برنامه مخربی است که خود را با کپی در برنامه‌های دیگر تکثیر می‌کند. به عبارت دیگر ویروس‌های کامپیوتری خود به خود درون سایر کدهای اجرایی و برنامه‌ها گسترش می‌یابند. هدف از ایجاد ویروس کامپیوتری این است که سیستم‌ها را آلوده کرده و کنترل سیستم را بدست آورد. هکرها این ویروس‌ها را با هدف تخریب کاربران آنلاین طراحی می‌کنند.

تروجان‌ها

این نوع بد افزار به شکل‌های مختلف برای فریب کاربران وارد کامیپوتر می‌شود و به قسمت‌هایی از کامپیوتر که برای آن برنامه ریزی شده است، حمله می‌کند. تروجان‌ها می‌توانند با ورود به سیستم کاربران به صورت یک نرم افزار یا یک برنامه قانونی علاوه بر دسترسی به پرونده‌ها و فایل‌های کاربران، آن‌ها را به سیستم‌های دیگر نیز ارسال کند.

باج افزارها

باج افزارها نوع خطرناکی از بد افزارها هستند که به سیستم‌های افراد، شرکت‌های شخصی و دولتی نفوذ کرده و دسترسی به سامانه یا فایل‌هایی مانند اطلاعات مالی را محدود می‌کنند. محدود کردن دسترسی توسط باج‌ افزار معمولا از طریق رمزگذاری یا قفل‌ کردن روی فایل‌ها و داده‌ها صورت می‌گیرد. باج افزار می‌تواند از طریق لینک‌های فریبنده مانند: ایمیل، پیامک، وب سایت و غیره به سیستم نفوذ کند. مهاجم در ازای ارسال کلید رمز گشایی برای کاربر، از او باج درخواست می‌کند. این اتفاق در دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز زیاد اتفاق می افتد.

نرم افزارهای جاسوسی

این نوع از بد افزارها به صورتی طراحی شده‌اند که مخفیانه فعالیت‌های یک سیستم را زیر نظر بگیرند. این اطلاعات ممکن است برای ردیابی فعالیت آنلاین کاربر مورد استفاده قرار بگیرد یا به رقیبان فروخته شود. به همین ترتیب، گاها از نرم‌ افزارهای جاسوسی برای دزدیدن اطلاعات شخصی استفاده می‌شود. یعنی اطلاعاتی مانند: گذرواژه‌ها یا شماره کارت اعتباری ممکن است منجر به سرقت هویت شود.

بات نت‌ها

بات نت‌ها شبکه‌هایی هستند که با در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها به نام بات (bot) تشکیل می‌شوند. این شبکه‌ها توسط یک یا چند مهاجم که botmasters نامیده می‌شوند، با هدف انجام فعالیت‌های مخرب طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر، هکرها با انتشار ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب به صورت غیر قانونی و بدون اطلاع صاحب کامپیوتر کنترل آن را در دست می‌گیرند. سپس درخواست‌های جعلی زیادی را به سمت سرور یا سایت قربانی ارسال می‌کنند که منجر به انجام یک حمله DDoS می‌شود.

کرم‌ها

کرم‌ها نوع متفاوتی از بدافزارها هستند که مانند ویروس بعد از ورود به محیط شبکه یا یک کامپیوتر به ‌سرعت تکثیر می‌شوند. برخلاف ویروس‌ها، کرم‌ها به برنامه یا فایل میزبان برای اجرا شدن در محیط باینری نیاز ندارند. بلکه با دانلود یک نرم‌ افزار آلوده از سطح اینترنت و سایتی نامعتبر یا حتی از طریق پلاگ کردن یک فلش آلوده، کرم به همراه فایل‌ها وارد سیستم می‌شود.

بدافزار Dolphin چیست و چگونه کار می‌کند؟

بد افزار Dolphin یک جاسوس افزار و گروه هکری دولت کره شمالی است که هدف آن جمع آوری دیتا و آسیب رساندن به ارگان‌های خاص می‌باشد. تا کنون چهار نسخه مختلف از این بدافزار کشف شد. نکته قابل توجه این است که بد افزار Dolphin می‌تواند تمام اطلاعات حساس موجود در تمام درایوهای محلی و خارجی از جمله اطلاعات گوشی موبایل را اسکن کند. به گفته ESET، تروجان این کار را از طریق Windows Portable Device API انجام می‌دهد. Dolphin دستورات خود را از Google Drive دریافت و اطلاعات سرقتی را نیز به آن ارسال می‌کند. علاوه بر این، بدافزار Dolphin اطلاعاتی مانند نام کامپیوتر و آدرس IP، مشخصات سخت افزاری و نسخه سیستم عامل را هم می‌تواند استخراج کند.

بدافزار Dolphin از روش‌های استاندارد مبتنی بر پایتون برای پیدا کردن دستگاه‌های مختلف و نفوذ به آن‌ها استفاده می‌کند. در مرحله بعد، اطلاعات حساسی مانند رمز عبور و مدارک امنیتی را در حساب Google Drive یک گروه هکری آپلود کرده و هکرها می‌توانند به‌ راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. محققان شرکت ESET همچنان دریافتند که بدافزار Dolphin به‌ راحتی می‌تواند به افزونه‌های نصب شده روی سیستم، تصاویر ذخیره شده و اسکرین شات‌ها دسترسی داشته باشند.

هدف هکرهای کره شمالی از ایجاد بدافزار Dolphin چیست؟

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد بد افزار Dolphin تا به امروز تنها در حملات watering hole مورد استفاده قرار گرفته است. این حملات اغلب افراد رده‌ بالای دولتی مانند: رئیس بانک‌ها، نظامیان و  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

speed test ماهانه گزارشی درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند. در گزارش ماه اکتبر 2022، رتبه اینترنت ثابت و موبایل ایران اگرچه افزایش پیدا کرده، اما همچنان از بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا، تانزانیا و آنگولا پایین‌تر است. اما رشد اخیری که این سایت از اینترنت ایران گزارش داده، با آنچه که در واقعیت حس می‌شود، متفاوت است. فعالان این حوزه باور دارند آمارهای Speed Test الزاما نشانگر خوبی برای وضعیت اینترنت کشور نیستند. با گزارش speed test می‌توانند سرعت اینترنت و پهنای باند خود را تست کنید.

speed test چیست؟

Speed Test اپلیکیشنی است که برای استفاده از آن باید در هر مکان و زمان که هستید به شبکه‌ی اینترنت دسترسی داشته باشید تا بتوانید کیفیت و سرعت ارتباط خود را بسنجید. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید سرعت آپلود و دانلود اینترنت خود را آزمایش کنید. نسخه پیشرفته این برنامه با عنوان Speedtest.net premium در فروشگاه گوگل پلی قابل دریافت است. تست سرعت اینترنت بهترین روش برای داشتن درک درستی از میزان سرعت کنونی اینترنت است.

speed test چگونه کار می‌کند؟ 

زمانی که شروع به تست سرعت می‌کنید، چند اتفاق رخ می‌دهد. ابتدا کلاینت مکان شما را تعیین کرده و نزدیک‌ترین سرور را برای شما انتخاب می‌کند. در برخی نسخه‌ها مانند Speedtest.net امکان تغییر دادن این سرور وجود دارد. زمانی که سرور انتخاب شد، تست سرعت یک سیگنال منفرد (Ping) به سرور ارسال می‌کند و پاسخ را دریافت می‌کند. این تست زمان رفت و برگشت را بر حسب میلی‌ ثانیه اندازه ‌گیری می‌کند.

پس از این که تست پینگ پایان یافت، تست دانلود آغاز می‌شود. کلاینت چند اتصال با سرور باز کرده و تلاش می‌کند قطعه کوچکی از داده را دانلود کند. در این مرحله، دو چیز اندازه ‌گیری می‌شود یکی این که چه قدر طول می‌کشد تا آن بخش از داده دانلود شود. و دیگر این که چه مقدار از منابع شبکه مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر کلاینت تشخیص دهد که فضای بیشتری برای استفاده دارید، اتصال‌های بیشتری به سرور باز می‌کند و داده‌های بیشتری را دانلود می‌کند. ایده کلی این است که اتصال اینترنتی شما ارزیابی شده و مشخص شود به طور همزمان چه مقدار می‌تواند دانلود داشته باشد.

گزارش speed test

تصور کنید سرویس اینترنت شما یک بزرگراه با محدودیت سرعت است. باز کردن اتصال‌های بیشتر مانند این است که مسیرهای بیشتری به این بزرگراه اضافه کنید. محدودیت سرعت تغییر نمی‌یابد اما خودروهای بیشتری می‌توانند در همان فضا با نرخ جابجایی بسیار بالاتر انتقال یابند.

زمانی که کلاینت تشخیص دهد اتصال صحیحی برای تست سرویس اینترنت دارد، بخش‌های بیشتری از داده را دانلود می‌کند و مقدار داده دانلود شده در زمان تعیین ‌شده را محاسبه کرده و سرعت دانلود را ارائه می‌کند. سپس نوبت به تست آپلود می‌رسد. این تست نیز اساسا همانند تست دانلود است، اما در جهت عکس اجرا می‌شود. کلاینت به جای دریافت داده‌ها از سرور روی رایانه، داده‌هایی را از روی رایانه به سرور آپلود می‌کند.

آیا گزارش speed test دقیق است؟

روند تست‌های سرعت ساده به‌ نظر می‌رسند اما اندازه‌ گیری دقیق سرعت اتصال شما سخت‌تر از آن است که به ‌نظر می‌آید.

مرحله اول فرآیند

اغلب نزدیک‌ترین سرور ممکن به شما برای تست سرعت انتخاب می‌شود. این مجاورت یک شرایط مطلوب است تا داده مسیر طولانی را طی نکند. شرکت‌های تجاری می‌دانند که مجاورت با سرور تا چه اندازه در میزان سرعت تغییر ایجاد می‌کند، به ‌همین علت است که بعضی از آن‌ها مانند Netflix از یک شبکه تحویل محتوا استفاده می‌کنند تا داده‌ها را به شما نزدیک‌تر نمایند.

اما در حقیقت تمام محتوای اینترنت به شما نزدیک نیست. بعضی اوقات این داده‌ها بر روی کامپیوترهایی که بسیار از شما دور هستند، قرار دارند. در سراسر کشور و یا حتی در کشور دیگر. بنابراین ممکن است در حالی ‌که تست سرعت شما اتصال فوق ‌العاده سریعی را نشان می‌دهد، دانلود یک برنامه به ‌علت دور بودن سرور میزبان از شما بسیار زمان ببرد. در این سناریو تست سرعت شما، نتیجه عملکرد سریع‌تری را نسبت به واقعیت نشان می‌دهد.

به‌ علت تفاوت در مکان قرارگیری سرورهاست که شما با امتحان کردن تست‌های مختلف، نتایج متفاوتی را دریافت می‌کنید.ISPها نیز تست‌های سرعت ارائه می‌کنند که البته شما نباید به آن‌ها اتکا کنید، زیرا این تست‌ها برای شرایط مطلوب بهینه شده‌اند (آن‌ها از سرورهای نزدیک به شما که اغلب در همان شبکه ISP خود شما نگه ‌داری می‌شوند، استفاده می‌کنند). این یعنی که نتایج حاصل از تست‌های سرعت ISP شما با نتایج تست‌های سرعت گوگل و نت‌ فلیکس متفاوت است. انجام این تست‌ها برای مشاهده نتایج حقیقی توصیه نمی‌شود.

مرحله دوم فرآیند

کلاینت سعی می‌کند استفاده از شبکه را به حداکثر برساند. اگر در حین مشاهده آنلاین Netflix و یا دانلود یک فایل سنگین، تست سرعت‌ را اعمال کنید این امکان وجود دارد که نتایج پایین‌تر از حد معمول نشان داده شود. نحوه اتصال و دستگاهی که با آن تست را انجام می‌دهید نیز بر روی نتایج تاثیر ‌گذار هستند. کامپیوتری که با یک کابل اترنت به اینترنت متصل است. نسبت به تبلتی که به Wi-Fi متصل است نتایج سرعت بالاتری خواهد داشت، زیرا عموما Wi-Fi از اترنت کندتر است. باید توجه داشته باشید که نتایج تست سرعت اینترنت حتی با وجود اتصال یکسان در دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

چگونه می‌توان دقیق‌ترین نتیجه را از سرعت اینترنت گرفت؟

دریافت نتیجه دقیق تست سرعت به چیزی که می‌خواهید اندازه ‌گیری‌ کنید بستگی دارد. اگر می‌خواهید ببینید‌ که آیا ISP شما سرعتی که اظهار کرده است را ارائه داده است باید در شرایط مطلوب تست را انجام دهید. و از دستگاهی که با اترنت به اینترنت متصل شده است، استفاده کنید. نزدیک‌ترین سرور تست را انتخاب نمایید و سپس هر آن ‌چه را که در حال استفاده از اینترنت است، متوقف کنید. همچنین می‌توانید پیش از اجرای تست سرعت، روتر خود را restart کنید.

هر چند برای دریافت یک نتیجه نزدیک به واقعیت بهتر است از گزارش speed test استفاده کنید. استفاده از تست‌های سرعت غیر روتری هم به شما اجازه می‌دهد تا سرورهای دورتری را انتخاب کنید. اگر معمولا در حال مشاهده آنلاین و دانلود فایل هستید، پیش از اجرای تست آن‌ها را نیز اجرا کنید.

در نهایت فرقی نمی‌کند که شما کدام مراحل را طی می‌کنید و چگونه سرعت را اندازه ‌گیری می‌کنید زیرا در آخر نتیجه کاملا دقیقی دریافت نخواهید کرد. به هر حال این نتایج تا حدی که کنجکاوی شما را رفع کنند و سرعت وعده داده شده توسط ISP را مشخص نمایند، دقیق هستند.

سرعت اینترنت ثابت موبایل در ایران 

در ماه سپتامبر سرعت اینترنت ثابت در کشورمان برابر 10.44 مگابیت بر ثانیه بود که در ماه اکتبر به 11.54 مگابیت بر ثانیه رسیده است. همین افزایش سرعت باعث شده که رتبه کشورمان از 147، به 141 برسد. با این حال همچنان رتبه قابل قبولی ندارد. در بخش اینترنت موبایل هم سرعت در کشورمان افزایش داشته و ادامه مطلب... 

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

کیس‌های غول پیکر قدیمی می‌شوند و به جایگزین نیاز دارند. این یک سناریوی رایج است. کیس‌های بزرگ میز کار را اشغال می‌کنند و مدیریت و نگهداری آن‌ها بسیار دشوار است. با اینکه لپ تاپ‌ها از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند، اما جایگزینی آن‌ها با کامپیوترهای سنتی در محیط کار امکان پذیر نیست. با ورود زیروکلاینت که از فناوری‌های مجازی‌سازی پشتیبانی می‌کند، این چالش‌ها به تدریج در محیط کار کاهش یافت. انتخاب زیروکلاینت مناسب مستلزم ارزیابی جنبه‌های قابل توجهی مانند: برند، گارانتی محصول، دانش راه اندازی دستگاه، سازگاری برنامه با یک پلتفرم جدید و پشتیبانی از سیستم عامل است.

جایی که یک زیروکلاینت واقعا عملکرد خوبی ارائه می‌دهد، زمانی است که به یک سرور متصل می‌شود. زیرو کلاینت‌ها حتی سیستم عامل یا حافظه محلی ندارند و همه چیز از راه دور انجام می‌شود و تمام ذخیره سازی و پردازش‌ها بر روی سرور صورت می‌پذیرد. کاربر به سرور متصل شده و پردازش تمام کارها بر روی آن انجام می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌های ارزان قیمت عملکردی باورنکردنی را تجربه خواهید کرد که به هیچ وجه در یک کامپیوتر معمولی آن را مشاهده نمی‌کنید. در ادامه یکی از جنبه‌های مهم این دستگاه یعنی قیمت زیروکلاینت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای زیروکلاینت چیست؟

کاهش هزینه کسب و کار

قبلا به مقرون به صرفه بودن این دستگاه اشاره کرده‌ایم. 

افزایش امنیت

با پردازش همه چیز توسط سرور، کنترل کاملی بر نحوه اجرای سیاست‌ها خواهید داشت. به عنوان مثال، فرد می‌تواند از راه دور به فایل‌های خود در یک درایو خاص دسترسی داشته باشد. همچنین گزارش‌های کاملی دریافت می‌کنید که کدام افراد به کدام فایل‌ها دسترسی داشته‌اند؟ چه کسی بروزرسانی را انجام داده است؟ و یا کدام برنامه‌ها بیشترین تقاضا را دارند؟ شما می‌توانید کنترل کنید که چه چیزی را می‌توان و چه چیزی را نمی‌توان به اشتراک گذاشت. بنابراین، تمام فایل‌ها در سرور ذخیره می‌شود و هیچ چیز در خود دستگاه وجود ندارد. این امر به ویژه برای حفظ اسناد محرمانه شرکت بسیار مهم است.

در یک کسب و کار تمام فایل‌ها در معرض خطر هستند. یک هکر می‌تواند به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کند، فایل‌ها را جا به جا نماید، به دارک وب بفروشد یا به سیستم‌های شرکت نفوذ کند. در زیروکلاینت‌ها حتی با فاش شدن رمز عبور کاربران، دیگر چیزی برای سرقت از هارد وجود نخواهد داشت. چرا که همه چیز به صورت مرکزی از طریق سرور مدیریت می‌شود و می‌توانید به راحتی رمز عبور را در لحظه تغییر دهید. با گزینه‌هایی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، هیچ راهی برای دیگران وجود نخواهد داشت تا به سرور مرکزی دسترسی پیدا کند.

به اشتراک گذاری منابع

با مدیریت سرور می‌توانید نحوه تخصیص منابع به سرور را تعیین کنید. به عنوان مثال، کاربری که فقط از مرورگر وب استفاده می‌کند نسبت به شخصی که طراحی سه بعدی انجام می‌دهد به منابع کمتری نیاز دارد. با استفاده از این تنظیمات می‌توانید منابع بیشتری را در اختیار کاربر گرافیکی قرار دهید و منبع کمتری را به شخصی که از مرورگر استفاده می‌کند، اختصاص دهید. در این حالت کاربر گرافیکی تجربه روان‌تری به دست می آورد زیرا ظرفیت بیشتری برای استفاده دارد. این روش را در کل کسب و کار خود پیاده کنید و ببینید که چقدر سریع می‌توانید به بیشترین عملکرد دست یابید. قیمت زیروکلاینت نیز براساس عملکردی که ارائه می‌دهد تعیین می‌شود. نوع سیستم را براساس نیازهای هر کاربر تعیین کنید، به عنوان مثال، چه ساعاتی از روز شلوغ‌تر است؟ در چه ساعتی خلوت است؟ چه میزان CPU نیاز دارد؟

دسترسی 24/7 

دسترسی به فایل‌های مورد نیاز در هر مکان و از هر دستگاه یک موهبت الهی در دنیای دورکاری است. راه اندازی زیروکلاینت به عنوان یک روش مدرن تضمین می‌کند که دسترسی 24 ساعته به اطلاعات همیشه برقرار است. این ویژگی به خصوص برای شرکت‌های بین المللی که در سراسر جهان کار می‌کنند بسیار عالیست. به عنوان مثال، یک تیم اروپایی می‌تواند برای پروژه‌ای خاص یک فایل سه بعدی طراحی کند و آن را برای ادامه کار به یک تیم آمریکایی‌ انتقال دهد. پس از اتمام، همان فایل‌ را به تیم استرالیایی ارسال کند.

قیمت زیروکلاینت چگونه تعیین می‌شود؟

هنگام انتخاب راهکار زیروکلاینت برای استفاده، کسب و کارها باید بودجه خود را در نظر بگیرند به همین ترتیب دستگاهی که انتخاب می‌شود باید تمام قدرت محاسباتی و ویژگی‌های مورد نیاز کاربران را داشته باشد. با این حال، توجه به این نکته خالی از لطف نیست که بیشتر شرکت‌ها تا زمانی که از زیروکلاینت استفاده نکنند، نمی‌توانند ارزش کامل آن را درک نمایند.

1. هزینه سخت افزاری

سخت افزار معمولا یک قیمت ثابت دارد که می‌توانید از فروشنده‌ای که زیروکلاینت از آن خریداری می‌شود، هزینه آن را پرس و جو کنید. هزینه سخت افزار ارزش زیروکلاینت را تعیین می‌کند و شاید ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

مایکروسافت از گذشته تا کنون در زمینه ساخت سیستم عامل‌ها و نرم افزارها فعالیت داشته است. سرفیس‌ مایکروسافت خانواده بزرگی است که شامل تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌های معمولی، لپ‌تاپ‌های لمسی و کامپیوترهای لمسی all-in-one می‌شوند. این دستگاه در ابتدا در دو مدل به بازار عرضه شد. که مدل نخست آن سرفیس و مدل دوم آن سرفیس Pro بود که در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۲ به بازار آمریکا ارائه گردید. امروزه بیشتر سرفیس‌ها دارای پردازنده‌های اینتل بوده و با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و  ۱۱  سازگار هستند.

سرفیس چیست؟

سرفیس‌ مایکروسافت خانواده‌ای از محصولات شرکت مایکروسافت است که شامل تبلت و کامپیوترهای شخصی تا کامپیوترهای هوشمند سازمانی (تخته هوشمند) می‌شود. تمام این محصولات توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده که به کمک شرکت تایوانی پگاترون (Pegatron) تولید می‌شوند. همه محصولات نسل جدید Surface از صفحات نمایش لمسی استفاده می‌کنند.

نسل جدید لپ تاپ‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد. در حالیکه دیگر لپ تاپ‌های رایج صرفا کامپیوترهای رو میزی هستند. سرفیس‌ها در انواع دستگاه‌های مختلف تولید می‌شوند و خانواده بزرگی دارند. اما با این حال در مقایسه با تبلت‌های معمولی قیمت بالاتری دارد و این موضوع امری طبیعی است، زیرا سرفیس‌ها از تکنولوژی ساخت پیچیده‌تر و با کیفیت‌تری برخوردار هستند.

انواع محصولات سرفیس‌ مایکروسافت

سرفیس Go: 

• تبلت‌های هیبریدی Surface Go به همراه لوازم جانبی اختیاری، صفحه کلید جدا شونده و قلم استایلوس دارند. قیمت Surface Go نسبتا ارزان‌تر بوده و از نظر ظاهری کوچک، سبک و زیبا می‌باشد. این نوع از سرفیس‌ مایکروسافت برای استفاده عمومی مناسب است. (Surface Go 2 ،Surface Go3)

سرفیس Pro: 

• تبلت‌های هیبریدی Surface Pro با امکانات مشابه Surface Goها هستند. اما سیستم و کانفیگ‌های بسیار قوی‌تری دارند. و انتخاب خوبی برای انیمیتورها، فیلمسازان، طراحان و عکاسان به شمار می‌روند. (انواع Surface Pro: Surface Pro 6، Surface Pro 7،Surface Pro 7 Plus، Surface Pro 8، Surface Pro X).

Surface لپ تاپ: 

• Surface لپ تاپ با اندازه صفحه نمایش ۱۳.۵ اینچ یا 15 اینچی. از زمان عرضه Surface laptop 2، این سری مجهز به ویندوز 10 پرو شده است. در حالی که مدل‌های اولیه با ویندوز 10S عرضه شده بودند. Surface لپ تاپ‌ها کمی گران‌تر و البته لوکس‌تر می‌باشند و در واقع لپ‌تاپ مایکروسافت محسوب می‌شوند. این نوع از سرفیس‌ مایکروسافت، مناسب افرادی همچون تایپیست‌ها و برنامه نویس‌ها می‌باشند، که به کیبورد نیاز شدید داشته و مشخصات فنی قوی‌تری می‌خواهند. (انواع لپ تاپ Surface : Surface Laptop 3، Surface لپ تاپ 4، Surface لپ تاپ استودیو، Surface لپ تاپ گو).

سرفیس Book:

• لپ تاپ Surface Book، با صفحه نمایش جدا شونده و تبدیل به تبلت مستقل، سخت افزار متنوع و امکان انتخاب پردازنده گرافیکی مستقل از دیگر ویژگی‌های این سری است. (انواع Surface بوک : Surface Book 3).

سرفیس Studio: 

• کامپیوتر رو میزی بدون کیس Surface استودیو که یک کامپیوتر all-in-one 28 اینچی است. طراحی این آل این وان به گونه‌ای است که امکان تغییر زاویه نمایشگر آن تا 20 درجه برای تعامل بهتر کاربر وجود دارد.

Surface Hub: 

• کامپیوتر سازمانی Surface هاب دارای صفحه نمایش بزرگ و لمسی است که برای همکاری و ارائه مطلب استفاده می‌شود. این نوع از سرفیس‌ مایکروسافت برای نرم افزارهای ترسیم و نقشه کشی کاربرد بسیار خوبی دارد.

Surface Dou 2: 

• محصول جدید خانواده‌ی Surface که به تازگی معرفی شده و سر و صدای زیادی کرده Dou Surface نام دارد که یک تبلت اندرویدی. با پردازنده‌ی اسنپدراگون است که دارای دو صفحه نمایش مجزا می‌باشد.

این تبلت مانند یک کتاب باز می‌شود که هر کدام از صفحه نمایش‌ها می‌توان یک تصویر مستقل از صفحه نمایش دیگری را نمایان کند و این قابلیت خیلی جالب انقلابی جدید را به پا خواهد کرد.

تاریخچه تولید  Surface در سال‌های مختلف

بعد از اینکه مایکروسافت بازخوردهای مثبتی از کاربران دریافت کرد. تصمیم گرفت یک نسخه حرفه‌ای تر از Surface را طراحی و تولید کند. دو نسخه به نام Surface Pro و Surface Pro 2 شناخته می‌شوند که در سال 2013 رونمایی شدند. از این دو نسخه در ویندوز  8پرو و ویندوز 8.1 استفاده می‌شد. نسخه بعدی مایکروسافت Surface Pro 3 بود که در سال 2014 به بازار آمد و در آن از ویندوز 8.1 پرو استفاده شد. این در حالی است که Surface Pro 4 در سال 2015 معرفی شد و در آن از ویندوز 10 پرو استفاده شد.

در سال 2017 هم نسخه‌ای به نام Surface 5 رونمایی کرد. از Surface Pro 6 در سال 2018 رونمایی شد که از ویندوز 10 پرو یا Home استفاده می‌کند. اما در سال 2019 مایکروسافت با دستی پر تر از همیشه آمد و در کمتر از دو هفته، دو نمونه از برترین سرفیس‌های خود به نام Surface Pro 7 و Surface Pro X را معرفی کرد، مایکروسافت در ژانویه ۲۰۲۱ Surface Pro 7 Plus را معرفی نمود و در سال 2021 از Surface Pro 8 رونمایی کرد.

ویژگی‌های سرفیس‌ مایکروسافت

• کیفیت بالای صفحه نمایش: صفحه نمایش دستگاه‌های Surface کیفیت بسیار بالایی نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی دارند.

• نمایش رنگ‌ها با استاندارد RGB: سرفیس قابلیت تخصصی به کابران را ارائه می‌دهد که به کمک آن کاربر می‌تواند غلظت رنگ را از حالت اغراق شده خارج کند. و رنگ‌ها را با ستاندارد sRGB در صفحه نمایش خود مشاهده کند. در نتیجه چیزی که کاربر در صفحه نمایش مشاهده می‌کند همان رنگی خواهد بود که هنگام چاپ مشاهده خواهد کرد.

• وزن کم: سرفیس‌ مایکروسافت نسبت به لپ تاپ ‎ها وزن بسیار کمتری دارند. به عنوان مثال  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

در طی چند سال گذشته، معرفی مجازی سازی در بخش‌های مختلف رو به افزایش بوده است. در حال حاضر به دلیل قابلیت رضایت بخش مجازی سازی برنامه‌های بسیاری در این پلتفرم در حال توسعه هستند. از آنجایی که مولفه‌های مجازی‌سازی هر روز در حال توسعه هستند، نگرانی‌های زیادی درباره سطح امنیت و یکپارچگی محیط‌های مجازی وجود دارد. گسترش مجازی سازی در سراسر جهان به صنایع مختلف کمک می‌کند تا بهره وری و مقیاس پذیری را تجربه کنند.

همچنین مجازی‌سازی چالش‌های امنیتی نوظهوری برای محافظت از اطلاعات ایجاد می‌کند. در اینجا مفهوم امنیت در مجازی سازی پررنگ می‌شود که شرایط امنیتی بهتری را نسبت به سیستم‌های امنیتی فیزیکی ارائه می‌دهد. امنیت شبکه بخش مهمی از یک استراتژی امنیتی جامع است. در محیط‌های امروزی که بیش از 80 درصد مجازی‌سازی شده‌اند، امنیت باید در تمام لایه‌های مجازی‌سازی اعمال شود. قبل از حرکت به سوی مزایای متعدد امنیت در مجازی سازی، ابتدا با اصول اولیه آن شروع می‌کنیم.

امنیت در مجازی سازی چیست؟

امنیت مجازی‌سازی را می‌توان به عنوان یک استراتژی برای محافظت از محیط مجازی‌ تعریف کرد. از نظر فنی، امنیت در مجازی سازی به یک راه حل امنیتی مبتنی بر نرم افزار اشاره دارد که به طور خاص برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی ارائه می‌شود. امنیت شبکه از تعدادی مرحله از جمله پیاده سازی، ارزیابی، نظارت و مدیریت امنیت در زیرساخت مجازی سازی تشکیل می‌شود. این سیستم‌ امنیتی از سیستم‌های امنیتی مبتنی بر سخت‌افزار که ماهیت ثابتی دارند و بر روی دستگاه‌هایی مانند روترها، فایروال‌ها و غیره اجرا می‌شوند، متفاوت هستند.

مزایای امنیت در شبکه چیست؟

با افزایش تقاضا برای امنیت شبکه، ضرورت امنیت در مجازی سازی در سراسر محیط مجازی نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، اثربخشی و انعطاف‌پذیری امنیت مجازی‌سازی از عوامل اصلی افزایش استفاده از این سیستم‌های امنیتی است. برخی از مزایای خاص این سیستم در زیر ذکر شده است:

صرفه جویی در هزینه: سازمان‌ها با امنیت در شبکه می‌توانند خود را از سخت افزارهای گران قیمت نجات دهند. قیمت گذاری سیستم‌های امنیتی مبتنی بر ابر بیشتر به استفاده از منابع بستگی دارد. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از هزینه‌های بی مورد پرهیز کنند و از منابع به درستی استفاده نمایند.

بهره وری عملیاتی بیشتر: امنیت در مجازی سازی بسیار آسان‌تر از امنیت مبتنی بر سخت افزار است. علاوه بر این، بر خلاف سیستم امنیت مبتنی بر سخت‌افزار، تنظیم و پیکربندی این سیستم مجازی به تیم فناوری اطلاعات نیاز ندارد. این سیستم امنیتی را می‌توان از طریق یک نرم افزار متمرکز به سرعت راه اندازی کرد.

انعطاف‌پذیری بالا: امنیت مجازی‌سازی یک لایه امنیتی بهینه را در چندین محیط ابری ترکیبی فراهم می‌کند. به همین ترتیب سازمان‌ها در عین محافظت از داده‌ها می‌توانند به بهترین شکل از مجازی سازی استفاده کنند.

پیروی از قوانین: از آنجایی که امنیت مبتنی بر سخت‌افزار قادر به پاسخگویی به تقاضا و تهدیدات شبکه‌های مجازی نیست، امنیت مجازی‌سازی در سراسر سازمان‌ها برای حفظ انطباق با مقررات در حال افزایش است.

چرا به امنیت در مجازی سازی نیاز دارید؟

افزایش امنیت در هر شرایطی به سود شماست. حجم نرم افزارهای مخرب و تهدیدات سایبری روزانه افزایش می‌یابد و این بدان معناست که داشتن ابزاری مناسب برای محافظت از محیط مجازی به امری ضروری تبدیل شده است. سیستم شما برای اجرای درایوهای مجازی به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد تا در برابر مسائلی مانند فیشینگ و بدافزارهای خارجی از خود محافظت کند. این حملات بسیار رایجند و بنابراین باید با روش‌های مختلف با آن‌ها مقابله کرد.

در درجه اول معمولا این‌ بدافزارها مستقیما به سیستم عامل حمله می‌کنند و ممکن است کل سیستم عملیاتی شما را به خطر بیندازند. لازم به ذکر است که با امنیت در مجازی سازی از مزایای حفاظت از داده‌ها بهره مند خواهید شد. در این فرایند می‌توانید فایل‌های حساس خود را روی درایوهای مجازی ذخیره کنید تا کمتر مورد حمله قرار بگیرند.

امنیت در شبکه چگونه کار می‌کند؟

سیستم مجازی سازی شامل یک سیستم عامل میزبان، یک هایپروایزر و یک سیستم عامل مهمان است. سیستم عامل میزبان سخت افزار زیربنایی مجازی سازی است که منابع محاسباتی (CPU، حافظه، پورت‌ها، سیستم عامل، نرم افزار، هایپروایزر) را فراهم می‌کند. میزبان این منابع فیزیکی را با یک یا چند ماشین مجازی (یا پارتیشن) به اشتراک می‌گذارد.

امنیت در مجازی سازی به عنوان مانعی برای دسترسی به شبکه عمل می‌کند. این تکنولوژی سرویس‌های امنیتی اختصاصی را در فضای ابری به همراه فایروال ارائه می‌کند. شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند در ایجاد این محیط امنیتی سرمایه گذاری کنند و منابع اختصاصی را در یک ساختار ابری به مشترکین خدمات ارائه دهند.

تهدیدات احتمالی امنیت در مجازی سازی

پیچیدگی امنیت در شبکه می‌تواند خطراتی را برای محیط مجازی به دنبال داشته باشد. مدیریت کارها و برنامه‌های محیط مجازی کار آسانی نیست و این امر نظارت بر سیاست‌ها و تنظیمات امنیتی در چنین زیرساختی را دشوار می‌کند. با این حال، استفاده از بهترین روش‌های امنیتی مانند غیرفعال کردن ماشین‌های مجازی در صورت عدم نیاز یا استفاده از اتوماسیون برای به روز نگه داشتن قوانین امنیتی ممکن است به جلوگیری از چنین خطراتی در محیط مجازی‌سازی شده کمک کند.

مجازی‌سازی در مقایسه با زیرساخت‌ سرور سنتی مزایای امنیتی بیشتری ارائه می‌دهد. این مزایا عبارتند از دسترسی با ماشین‌های مجازی (VM)، جداسازی این ماشین‌های مجازی از سیستم عامل‌ها و سخت افزار فیزیکی که روی آن‌ها اجرا می‌شوند، و ابزارهای امنیتی پیشرفته‌ای که با بیشتر راهکارهای مجازی سازی سازگاری دارند. با این حال، این وضعیت به این معنی نیست که مجازی سازی هیچ خطر امنیتی ندارد. این واقعیت که بسیاری از مشاغل از این فناوری استفاده می‌کنند، آن را به ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

زبان برنامه نویسی R برای محاسبات آماری و گرافیکی است که توسط تیم R Core و بنیاد R برای محاسبات آماری پشتیبانی می‌شود. R توسط راس ایهاکا و رابرت جنتلمن در دانشگاه اوکلند نیوزلند ایجاد شد. این زبان در میان داده کاویان، بیوانفورماتیکان و آماردانان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه نرم افزارهای آماری استفاده می‌شود. R به صورت رایگان تحت مجوز عمومی گنو در دسترس است و نسخه‌های باینری از پیش کامپایل شده برای سیستم عامل‌های مختلف مانند: لینوکس، ویندوز و مک ارائه شده است. زبان برنامه نویسی "R" از حرف اول نام دو توسعه دهنده آن، راس ایهاکا و رابرت جنتلمن گرفته شده است.

زبان برنامه نویسی R چیست؟

R یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای تجزیه و تحلیل پیش بینی داده‌هاست. نسخه اولیه R در سال 1955 منتشر شد تا افرادی که در رشته آمار تخصص دارند بتوانند با مهارت‌های برنامه نویسی پیشرفته داده‌های پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند. همچنین می‌توانند این نتایج را در نمودارهای بصری نمایش دهند.

R شامل توابعی است که از مدل سازی خطی، مدل سازی غیر خطی، آمار کلاسیک، طبقه بندی و خوشه بندی پشتیبانی می‌کند. این برنامه بر روی پلتفرم‌های یونیکس و سایر سیستم‌ها از جمله لینوکس، ویندوز و MacOS کامپایل و اجرا می‌شود. R programming language برای برنامه نویسان نرم افزار، آماردانان و داده کاویانی که مشتاقانه منتظر توسعه نرم افزارهای آماری با استفاده از برنامه نویسی R هستند، طراحی شده است.

محیط زبان برنامه نویسی R

محیط برنامه نویسی زبان R حول یک رابط خط فرمان استاندارد تعریف شده است. کاربران از این محیط برای خواندن داده‌ها و بارگذاری آن‌ها در فضای کاری، تعیین دستورات و دریافت نتایج استفاده می‌کنند. دستورات می‌توانند هر چیزی باشند از عملگرهای ساده ریاضی مانند: +، -، * و / گرفته تا توابع پیچیده‌تر که رگرسیون خطی  (رگرسیون یعنی پیش بینی تغییرات یک متغیر بر اساس اطلاعات متغیر دیگر) و سایر محاسبات پیشرفته را انجام می‌دهند.

محیط زبان R به کاربران اجازه می‌دهد تا عملیات‌های مستقل مانند: بیرون کشیدن یک متغیر ثابت، اجرای رگرسیون را در مجموعه داده‌های حاصل در یک تابع واحد که می‌توان بارها و بارها استفاده کرد، ترکیب کنند. توابع حلقه در محیط برنامه نویسی R بسیار محبوب هستند. این توابع به کاربران امکان می‌دهند که اقداماتی را به‌ طور مکرر انجام دهند، مانند: بیرون کشیدن نمونه‌ها از یک مجموعه داده بزرگ‌تر.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی R  

• آمار پایه: رایج‌ترین اصطلاحات آماری پایه عبارتند: از میانگین، حالت و میانه. همه‌ی این‌ها به عنوان معیارهای گرایش مرکزی شناخته می‌شوند بنابراین با استفاده از R programming language می‌توانیم گرایش مرکزی را به راحتی اندازه گیری کنیم.

• تجزیه و تحلیل داده‌ها: مجموعه‌ای منسجم و یکپارچه‌ از ابزارها را برای تجزیه و تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند.

• بسته‌های R: یکی از ویژگی‌های اصلی R این است که کتابخانه‌ها در دسترس کاربران است. R دارای CRAN (شبکه آرشیو جامع R) می‌باشد: مخزنی که بیش از 10000 بسته را در خود جای داده است.

• محاسبات توزیع شده: محاسبات توزیع شده مدلی است که در آن اجزای یک سیستم نرم افزاری بین چندین کامپیوتر به اشتراک گذاشته می‌شود تا کارایی و عملکرد را بهبود بخشد.

چرا زبان برنامه نویسی R؟

زبان R به عنوان یک ابزار پیشرو برای یادگیری ماشین، آمار و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. در محیط برنامه نویسی R اشیا، توابع و بسته‌ها به راحتی ایجاد می‌شوند. R یک زبان برنامه نویسی مستقل است؛ یعنی  ادامه مطلب...

  • شرکت دانش بنیان رها