تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

۱۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پچ کورد کابل دو سر آماده است که برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پچ‌کوردها دارای دو نوع مسی و فیبرنوری هستند در نوع مسی دو سر آن با RJ45 سربندی شده است. که یک کابل بسیار انعطاف پذیر است. و در نوع فیبرنوری دارای دو سر کانکتور فیبر نوری است. ارتباط بین پچ پنل ها با تجهیزات اکتیو به وسیله Patch Cordها صورت می‌گیرد. Patch Cord در سایزهای مختلفی از 1 تا 15 متر تولید می‌شوند. و در کارخانه دو سر آن‌ها به سوکت RJ45 پانچ می‌شوند. Patch Cord در رنگ‌های مختلف و در دو جنس متفاوت LSZH ،PVC ساخته می‌شوند قابل ذکر است که مدل LSZH به دلیل فاقد هالوژن بودن به هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی‌شود.

انواع مختلف پچ کورد

پچ‌کوردها از نظر پهنای باند و انتقال داده به چند دسته مختلف Cat1 تا Cat8 دسته بندی می‌شود. پچ‌کورد Cat5e ،Cat6 ،Cat6a سه مورد از پرکاربردترین نوع پچ‌کوردها هستند و از مابقی انواع آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود.

آیا میتوان از پچ‎‌کورد به جای کابل اترنت استفاده کرد؟

باید بگوییم که پاسخ این سوال مثبت است. در بیشتر موارد کابل های اترنت و Patch Cordها عملکرد یکسانی دارند. هر دو یک کانکتور شبیه به هم دارند و برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پچ کوردها چگونه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شوند؟

سوکت زدن کابل ها به تعدادی نیروی انسانی با صرف زمان زیاد به همراه ابزار مختلف نیاز دارد. که این عمل برای شبکه های بزرگ ممکن است با خطاهای انسانی مختلفی نیز همراه باشد. به همین دلیل می توان از پچ‌کوردها که کابل های کاملا آماده ای هستند استفاده نمود. Patch Cord به دلیل داشتن سوکت در دو سر خود به می‌تواند این نیاز ها را برای شبکه های از بین برده و در واقع باعث کاهش هزینه های سازمان به هنگام کابل کشی شود. پچ کوردها در رنگ های مختلف تولید می‌شوند از این رو می‌توان از هر رنگی که دلخواهتان است استفاده کنید. و به دلیل کوتاه‌تر بودن طول Patch Cord احتمال بروز نویز و آسیب دیدن داده ها کمتر خواهد بود.

پچ‌ها توسط کارخانه تولید کننده آن تست شده و با بهری گیری از آن‌ها کیفیت انتقال داده ها بیشتر خواهد شد. همچنین به دلیل سوکت شدن توسط کارخانه از ظاهری آراسته تر برخوردارند.

تفاوت پچ کوردهای Cat6 و Cat8 در چیست؟

تنها تفاوت پچ‌کوردهای Cat6 تا Cat8 در حداکثر پهنای باند قابل پشتیبانی خلاصه‌سازی شده است. به‌طور مثال، Cat7 می‌تواند از پهنای باند 600 مگاهرتز پشتیبانی کند، در حالی که Cat 6 از پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

در پچ‌کوردها نیز همانند کابل‌های شبکه قیمت عامل تعیین کننده است. پچ‌کوردها در ارتباط با میزان پایداری و نوع لایه محافظی که در ساخت آن‌ها استفاده شده به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به هنگام خرید پچ کورد به چه نکاتی باید توجه نمود؟

اولین مورد به هنگام خرید پچ‌‎کورد توجه به تکی و یا داپلکس بودن آن ها است. دستگاه هایی که هر دو عمل فرستنده و گیرنده را بر عهده دارند نیاز به پچ‌کوردهای دوتایی دارند. و دستگاه هایی که تنها دارای یک وظیفه هستند نیاز به پچ‌ کوردهای تکی یا سیمپلکس دارند. پچ های فیبرنوری مالتی مد در مدل های OM2 و OM1 به رنگ نارنجی هستند و مدل های OM3 ,OM4 و OM5 به رنگ آبی، فیروزه‌ای و سبز تولید می‌شوند. همچنین قطر فیبر آن ها 50/125µm یا 62.5/125µm می‌باشد.

برای تشخیص مالتی مود و یا سینگل مود بودن سیستم چه باید کرد؟

در صورتی که دستگاه استفاده شده در شبکه خود طول موجی بین 850 تا 1300 نانومتر داشته باشد سیستم ها در دسته مالتی مود قرار می‌گیرند و طول موج 1310 تا 1550 در دسته سینگل مودها جا دارند.

انواع پچ کورد

تفاوت کانکتور ها باعث شده است تا شاهد انواع پچ‌کورد فیبر نوری باشیم که در ادامه به بررسی خصوصیات مختلف برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پچ‌کورد LC: در شبکه های فیبر نوری داخلی (LAN) و ارتباطات Storage Networking عموما از این کانکتور استفاده می‌شود.

پچ‌کورد SC: به دلیل سادگی ساختار و دوام بالا استفاده از آن‌ها در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار رایج است.

پچ‌کورد ST: پچ کورد فیبرنوری ST از نسل های قدیمی پچ‌ها می‌باشد و در محیط های با لرزش بالا (همانند محیط های صنعتی و سیار قابل استفاده است.

پچ‌کورد FC: پچ‌کوردهای FC در شبکه های مخابراتی، دوربین‌های مدار بسته، شبکه های کامپیوتری LAN ،WAN، دستگاهای تست، صنایع و همینطور سنسورهای پزشکی کاربرد دارد.

پچ‌کورد MPO / MTP: پچ‌کورد MTP ورژن آپگرید شده MPO است. کانکتورMTP بیشتر در مخابرات کاربرد دارد و معمولا از آن در شبکه های LAN کمتر استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

پچ‌کورد یکی از تجهیزاتی است که در صنایع و مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. و براساس نقش و موقعیت آن‌ها در سیستم کابل‌کشی اسم‌های متفاوتی دارند. قیمت پچ کوردها با توجه به تنوع و ویژگی های آن‌ها متفاوت است. باتوجه به کاربری و نیاز خود میتوانید که یکی از هزاران انواع پچ ها را انتخاب نمایید تا کارایی به همراه کیفیت بالا را تجربه نمایید.

تعیین اهداف اولین قدم برای تبدیل شدن از ناممکن ها به ممکن است. 

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

در این روزها خرید قطعات سخت افزاری جدید به دلیل قیمت های هجومی که پیدا کرده‌اند کار آسانی نیست در نتیجه لازم است تا از سیستم خود به خوبی مراقبت کنیم. با گذشت زمان، عناصر چرخشی مقدار زیادی گرد و غبار را جمع می کنند. این گرد و غبارها عملکرد دستگاه را کاهش می‌دهند. در این مقاله، ما به طور کامل توضیح خواهیم داد که چگونه کارت گرافیک خود را کاملا از گرد و غبار پاک کنیم.

و با تمیز کردن کارت گرافیک به صورت اصولی خرابی این قطعه سخت افزاری بسیار مهم و گران قیمت را به حداقل برسانیم. کارت گرافیک وظیفه تبدیل تصاویر به سیگنال هایی قابل فهم برای مانیتور را به عهده داشته و اطلاعات را از طریق رابط‌ های مخصوص به مادربرد منتقل می کند. وجود کارت گرافیک قوی‌تر، سبب ارائه تصاویری روان‌تر و صاف‌تر می شود. و همین امر طبیعتا برای گیمرها و ویرایشگران فیلم بسیار با اهمیت تلقی می‌شود. تمیز کردن یک کامپیوتر شخصی اصلا سخت نیست. و تنها با صرف 30 دقیقه زمان و گذراندن چند مرحله می‌توانید این کار را انجام دهید. پس با ما همراه باشید تا با این مراحل آشنا شوید.

مراحل نحوه تمیز کردن کارت گرافیک

برای تمیز کردن کیس خود و قطعات درون آن به ابزارهای از جمله موارد زیر نیاز دارید:

آچار آلن یا پیچ گوشتی متناسب با پیچ های کیس

اسپری کنتاک شور

خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون

فرچه

مرحله اول

برای انجام این کار در مرحله اول نیازمند باز کردن قاب کارت گرافیک هستید که بر روی دمنده نصب شده است. برای این کار نیازمند آچارهای آلن هستید. این قاب اکثرا به وسیله پیچ هایی که دارای 4 و 6 پر هستند نصب می‌گردد. توجه کنید که به هنگام باز کردن قاب ها به مدار کارت گرافیک فشار وارد نکنید.

مرحله دوم

در این مرحله لازم است تا رابط فن به کارت گرافیک را جداکنید. برای این کار ابتدا به جداکردن پیچ های هیت سینک بپردازید. و هیت سینکی که یک قطعه فلزی و آلومینیومی است را به صورت جداگانه بشورید. و صبور باشید تا هیت سینک به طور کامل خشک شود. این قسمت یکی از ساده ترین بخش های کار است. حالا نوبت به تمیز کردن فن میرسد. بعد از جدا کردن فن به وسیله یک قلمو و یا فرچه پره های فن و زیر موتور را از گرد و غبار پاک کنید.

برای پاک کردن غبارهایی که زیر موتور و فن وجود دارد اسپری کنتاک شور را به داخل فن اسپری کنید و با چرخاندن پره های فن به صورت دستی به گردش بهتر فن و تمیز شدن داخل موتور کمک کنید. تا به این مرحله فن و هیت سینک را عاری از غبار کرده‌ایم. و حالا نوبت به تمیز کردن pcb میرسد.

مرحله سوم

مدار pcb تشکیل شده از تعداد متعددی قطعات دیجیتال و آنالوگ است. بهتر است قبل از باز کردن کارت گرافیک از دستکش استفاده نمایید تا جریان احتمالی بدن خود را به دستگاه منتقل نکنید. جریان بدن می‌تواند منجر به سوختن تراشه های مربوط به حافظه، gpu و دیگر قطعات الکترونیکی شود. برای پاک کردن برد به یک فرچه نسبتا بزرگ احتیاج دارید. بعد از پاک کردن گرو غبار با یک فرچه و اسپری کنتاک شور خشک برد را تمیز کنید.

مرحله چهارم

بعد از انجام این عملیات نوبت به جدا کردن خمیر سیلیکون قدیمی از قسمت های به کار رفته در دستگاه است. و بعد از آن خمیر سیلیکون جدید را با دقت تمام به هیت سینک و دیگر قسمت های مورد نیاز بزنید. و مجددا هیت سینک را در جای خود قرار دهید.

و بعد فن و قاب کارت گرافیک را به جای قبلی خود بازگردانید. با رعایت نکات بیان شده می‌توانید کارت گرافیک دمنده خود را تمیز کرده و به افزایش طول عمر کارت گرافیک خود کمک کنید.

ممکن است این سوال مطرح شود که هرچند وقت یک بار سیستم خود را تمیز کنیم؟

میزان آلودگی قطعات کامپیوتر بستگی به اتاقی که دستگاه در آن است و میزان پاکیزگی محیط دارد. توصیه می‌شود حداقل یک بار در هر شش ماه به تمیز کردن کامل سیستم خود بپردازید. تا تمام قطعات طول عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نتیجه گیری

یکی از عواملی که منجر به افزایش دما می شود گرد و غبار است درنتیجه بهتر است تا به تمیز کردن کارت گرافیک اهمیت بسزایی بدهید. اگر سیستم خود را بالاتر از سطح زمین قرار دهید. ذرات و گرد غبار کمتری وارد دستگاه شما خواهد شد. با نحوه تمیز کردن کارت گرافیک و کیس به صورت منظم و هرچند وقت یکبار مانع از افت عملکرد آن بشوید. و در نهایت هم هر وقتی که متوجه گرمای غیر عادی در سیستم شدید آن را باز کنید و داخل آن را چک کنید. محل قرارگیری کیس یک فاکتور بسیار مهم است. پس به آن توجه نمایید و به آسانی از این موضوع گذر نکنید.

انگیزه باعث پیشرفت شما می‌شود اما نظم و انظباط رشد شما را حفظ می‌کند.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

جدا سازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی چیست و چرا باید این کار انجام شود؟

منازل مسکونی در قدیم، به جهت حفظ بیشتر حریم خصوصی، دو بخش اندرونی و بیرونی داشتند، و صرفا محارم اجازه ورود به بخش اندرونی منزل را داشتند. به همین ترتیب، امروزه نیز برای افزایش امنیت اطلاعات در سازمان ها و مجموعه ها، و جلوگیری از انواع تهدیدات امنیتی که ممکن است از طریق اینترنت در قالب هک، باج‌افزار، ویروس، تروجان و یا هر گونه نفوذ و تهدید امنیتی اتفاق بیافتد، متخصصان امنیت موکدا توصیه می‌کنند، که کل شبکه داخلی یک سازمان (اندرونی) ایزوله باشد. و کاربرانی که نیاز به اینترنت دارند، اینترنت خود را بر روی یک شبکه کاملا مستقل استفاده کنند، تا سازمان از این‌گونه تهدیدات امنیتی مصون باشد. در ادامه تمامی هشت روش جدا سازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی را تشریح و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی و پیش نیازهای لازم برای بهره مندی از هر یک را توضیح خواهیم داد، و پس از آن به چگونگی برقراری ارتباط بین این دو شبکه خواهیم پرداخت.

 انواع روش های جداسازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی :

1- اختصاص 2 رایانه به هر کاربر

2-استفاده از کارت ایزولاتور برای رایانه های کاربران

3-اختصاص یک زیرو کلاینت + یک رایانه به هر کاربر

4-اختصاص دو زیرو کلاینت به هر کاربر

5-اختصاص یک دستگاه Scatin به هر کاربر

6-اختصاص یک دستگاه DTC به هر کاربر

7-اختصاص دو رایادو به هر دو کاربر

8-اختصاص دسترسی مجازی به اینترنت – VDI

۱ـ KVM Switch:

یک دستگاه کوچک (اندازه یک گوشی موبایل) و ارزان قیمت است ( ۵ الی ۱۰ دلار) که از طریق آن می‌توان چند رایانه را با یک دست موس و کیبرد کنترل کرد و تصویر آن‌ها را روی یک مانیتور مشاهده کرد. این دستگاه به این صورت عمل می‌کند که با فشردن کلیدی روی کیبرد و یا کلید روی خود KVM بین دو رایانه سوئیچ می‌کند

۲ـ رایانه:

یک رایانه می‌تواند در انواع Fat Client یا همان رایانه‌های معمولی چاق روی میزی و Thin Client یا همان رایانه‌های لاغر باشد، پس دقت داشته باشید که منظور از رایانه تمامی دستگاه‌هایی است که به صورت مستقیم روی آن‌ها سیستم عامل (مثلا ویندوز) نصب می‌شود مانند کیس، تین کلاینت، لپ تاپ، مینی کامپیوتر.

۳ـ زیروکلاینت:

متاسفانه بسیاری زیروکلاینت ها را با تین کلاینت ها اشتباه می‌گرند، و این در حالی است که تین کلاینت در دسته رایانه های مستقل قرار می‌گیرند ( که در بالا توضیح داده شد)، اما زیروکلاینت ها دستگاه‌هایی هستند که برای این‌که بتوانند به کاربر خود سرویس دهند، حتما بایستی به یک سرور متصل شوند، و در واقع به تنهایی و مستقل نمی‌توانند به کاربر خود هیچ سرویسی بدهند و از خود چیزی ندارند (زیرو = صفر).

چگونگی برقراری ارتباط بین دو شبکه ایزوله (بهترین روش مناسب تمامی روش ها)

اکنون فرض بر این است که شما با یکی از روش‌های ۸ گانه موفق به (ایزوله کردن) جدا سازی شبکه اینترنت از شبکه داخلی شده اید. اما بسیاری از مجموعه ها با این نیاز روبرو می‌شوند، که کاربران نیاز دارند فایل و اطلاعاتی را از اینترنت به رایانه های شبکه داخلی انتقال دهند و یا بالعکس، یعنی بتوانند فایل و یا اطلاعاتی را از شبکه داخلی به اینترنت منتقل کنند، و این دقیقا همان کابوس کارشناسان امنیت اطلاعات است. برای حل این ماجرا صرفا دو روش وجود دارد، روش ممیزی انسانی، و روش ممیزی اتوماتیک که اساسا تفاوت چندانی در زیر ساخت ندارند، سعی بر آن شده است که حق مطلب این موضوع در دو شکل زیر توضیح داده شود. (جهت توضیحات در خصوص سناریو ها با کارشناس پشتیبانی خود تماس بگیرید تا با کارشناس امنیت شرکت کنفرانس تلفنی داشته باشید)

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

یکی دیگر از بخش های مهم شبکه مربوط به خدمات اکتیو شبکه می‌شود. خدمات اکتیو به مجموعه فعالیت هایی که بعد از پسیو برای استفاده از تجهیزات انجام می‌گیرد می‌گویند. در واقع خدمات اکتیو مجموعه فعالیت های نرم افزاری است که برروی تجهیزات سخت افزاری برای فعال شدن شبکه و دیتا اعمال می‌شود. تنظیمات دستگاه های مختلف در شبکه مانند: سوییچ روتر فایروال فیبرنوری و کارت شبکه در بخش طراحی خدمات اکتیو شبکه صورت می‌گیرد. درادامه به بررسی بیشتر فعالیت هایی که در اکتیو صورت می‌گیرد و وظایف پشتیبان اکتیو شبکه و ابزارهای لازم می‌پردازیم.

مجموعه فعالیت‌های خدمات اکتیو شبکه 

طراحی دیتا سنتر

بکاپ گیری از دیتاسنتر

برقراری امنیت شبکه

نصب تجهیزات ذخیره سازی

نصب سیستم عامل‌های کلاینت و سرور

امنیت زیرساخت شبکه LAN و WAN

خدمات نصب و راه اندازی سرور

نصب و راه اندازی آنتی ویروس

نصب و راه اندازی فایروال و UTM

پیکربندی و کانفیگ شبکه وایرلس

انجام امور مربوط به مجازی سازی

انجام امور مربوط به ویپ و اکانتینگ

انجام امور مانیتورینگ و کنترل شبکه

نصب و راه‌اندازی ایمیل سرور

ارائه خدمات پشتیبانی در شبکه

پیاده سازی نرم افزارهای مورد نیاز شبکه و آپدیت نرم افزارها

انجام تنظیمات و پیکربندی جهت کنترل و مدیریت یکپارچه سیستم‌ها و فایل‌ها

نصب و راه‌ اندازی سرویس‌ها و نرم افزارهای تحت شبکه مانند: Active Directory ، DNS

نصب، تنظیم و پیکربندی تمامی تجهیزات اکتیو شبکه مانند: سوئیچ، روتر، اکسس پوینت، فایروال و …

وظایف پشتیبان اکتیو چیست؟

تعریف کاربران جدید در شبکه

تعریف دسترسی های مختلف برای کاربران

ایجاد تغییرات در دسترسی های کاربران

چک کردن پروتکل های امنیتی

آپدیت نرم افزارها

موارد بالا از جمله خدماتی است که باید روزانه توسط پشتیبان اکتیو شبکه مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین پشتیبان شبکه باید همواره و به صورت تمام وقت در دسترس باشد.

مراحل اجرای خدمات اکتیو شبکه

مرحله اول

بررسی و نیازسنجی مشتریان: به عنوان اولین مرحله در زمان انجام اکتیو شبکه محسوب می‌شود. در این مرحله کارشناسان متخصص این حوزه با برسی وضعیت شبکه و نیازسنجی دقیق، اطلاعات مورد نیاز را برای انجام پروژه، تجهیزات لازم و صدور پیش فاکتور، جمع آوری می‌کنند.

مرحله دوم

تامین تجهیزات مورد نیاز: در این مرحله بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر اساس نیازسنجی لیست تمامی تجهیزات لازم فراهم شده تا برای تامین آن‌ها اقدام گردد.

مرحله سوم

راه اندازی، نصب و اجرا تمامی تجهیزات و برنامه های مورد نیاز: راه اندازی و اجرا به عنوان سومین اقدامی که باید در مراحل خدمات اکتیو شبکه صورت گیرد محسوب می‌شود. پیکربندی خدمات شبکه طبق دستور کارفرما انجام می‌شود. و با توجه به نیاز شبکه و گفته‌های سازمان یا شرکت، اقدام به پیاده سازی خدمات می‌کنند.

مرحله چهارم

سنجش کیفیت: در این مرحله نوبت به سنجش کیفیت کارهای صورت گرفته شده می‌رسد. و کارشناسان متخصص اقدام به بررسی کیفیت و کارایی فعالیت های صورت گرفته شده می‌کنند. و پس از تایید کیفیت و کارایی کار به کارفرما تحویل داده می شود.

مرحله پنجم

پشتیبانی: بی شک پیاده سازی هر نوع سیستم، نرم افزار و زیرساخت در هر حوزه ای نیاز به پشتیبانی دارد. پشتیبانی خدمات اکتیو یکی از مباحث حائز اهمیت است که باید خیلی جدی در نظر گرفته شود. عدم ارائه خدمات پشتیبانی در زمان پیاده سازی خدمات و پس از آن می‌تواند مشکلات مختلفی را برای شبکه و کلاینت‌های موجود در شبکه به وجود آورد.

تجهیزات اکتیو شبکه

مهمترین تجهیزات شبکه های اکتیو شامل روتر، سوئیچ، فایروال، وی پی ان سرور، لودبالانسر، کیس های کامپیوتر، مودم، کارت شبکه، عناصر ذخیره ساز مانند هارد، RAM و CPU می باشد.

هزینه های موثر در اکتیو شبکه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تعیین قیمت خدمات اکتیو شبکه تأثیرگذار است، تجهیزاتی است که برای اجرای این بخش از شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هرچه که تعداد نرم‌افزارها بیشتر بوده و نظارت و مدیریت بر آن‌ها با اهمیت‌تر باشد، هزینه‌ای که باید پرداخته شود، بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری

پس خدمات اکتیو شبکه به معنای طراحی و اجرای بخش نرم افزاری شبکه است. پشتیبانی خدمات اکتیو امری بسیار مهم، جهت نگه داری کیفیت و کارایی خدمات انجام شده است. چه بسا خدمات بی‌کیفیت باعث آزرده خاطر شدن کارفرما و پرسنل مجموعه و از بین رفتن هزینه های صورت گرفته شده است می‌شود. ما به این موضوع کاملا آگاهیم و به همین دلیل پنل های مختلفی را برای پشتیبانی از شبکه و تجهیزات شما درنظر گرفته ایم. تا حس رضایتمندی را در شما افزایش دهیم.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

رشته کامپیوتر و حوزه فناوری اطلاعات بیشترین فرصت شغلی را در بازار امروز به خود اختصاص داده است. این مشاغل دارای امنیت شغلی تضمین شده در کنار حقوق دریافتی بالا هستند. استخدام در این مشاغل نیازمند داشتن دو مهارت از جمله علوم دانشگاهی و تجربه ی کاری است. از این رو وضعیت اشتغال در رشته های مرتبط با کامپیوتر نسبت به سایر شغل ها مطلوب تر است. در ادامه به معرفی برخی از شغل های مرتبط با علوم کامپیوتر و مدیر سیستم رایانه ای می‌پردازیم.

دسته بندی های مرتبط با علوم کامپیوتر

مهندسی نرم افزار

برنامه نویسی

مهندسی شبکه

طراح وب سایت و متخصص سئو

سرور و مجازی سازی

امنیت شبکه و اطلاعات

فناوری اطلاعات و ICT

گرافیست و مالتی مدیا

سخت افزار و تجهیزات

مدیر سیستم رایانه ای

موارد بالا از جمله شغل های مرتبط با علوم کامپیوتر هستند. شبکه های رایانه ای تقریبا قسمت های مهم هر سازمان هستند. و مدیران سیستم های شبکه و رایانه مسئولیت بسیار مهمی دارند. مدیران سیستم های شبکه و رایانه در سال 2019 حدود 373،900 از مشاغل را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر مدیران سیستم های شبکه و رایانه تمام وقت کار می‌کنند. سازمان ها به شبکه های رایانه ای آن‌ها وابسته هستند، بنابراین مدیران ممکن است نیاز داشته باشند که برای اطمینان از عملکرد صحیح شبانه روزی شبکه ها، را تحت نظر داشته باشند.

مدیر سیستم SysAdmin کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

یک مدیر سیستم رایانه ای طیف گسترده ای از وظایف را دارد و از هر سازمان به سازمان دیگر این وظایف متفاوت است. که یک شبکه رایانه‌ای یا مجموعه شبکه‌های رایانه‌ای را نگه‌داری و اداره می‌کند.

امکان دارد اسکریپت نویسی و یا برنامه نویسی سبک و نیز مدیریت نمودن پروژه های مرتبط با سیستم نیز از وظایفی باشد که بر عهده مدیر سیستم رایانه ای می‌گذارند.

وظایف مدیر سیستم رایانه ای

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات

مسئول برقراری امنیت سامانه

شناسایی اشکالات سامانه

بررسی ترافیک شبکه

بررسی امنیت شبکه

پاسخگویی به سوالات فنی کاربران و کمک به آن ها

عیب‌زدایی اشکالات سامانه

نصب و پیکربندی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید

مدیریت کاربران

بررسی عملکرد صحیح تجهیزات

مانیتورینگ عملکرد کاربران

مدیریت پسورد و احراز هویت

مانیتور ارتباطات شبکه

بروزرسانی سامانه ‌و نرم‌افزارها به محض ورود ورژن های جدید سیستم عامل و برنامه های کاربردی

مدیریت و هماهنگی سریع جهت تعمیر سخت افزار در هنگام رخ دادن ایراد

آموزش کاربران برای استفاده صحیح از سخت افزارها و نرم افزارها

اضافه کردن، حذف و بروزرسانی حساب‌های کاربری موجود در سامانه و بازنشانی گذرواژه

یک مدیر سیستم رایانه ای نیازمند چه مهارت هایی است؟

مهم ترین وظیفه یک مدیر سیستم تشخیص سریع و به موقع مشکلات و برطرف کردن آن ها به بهترین شکل ممکن است. لازم است برای انجام این کار توانایی و تسلط کامل بر ابزارهای مدیریت پیکربندی، آشنایی با یک زبان برنامه نویسی، تسلط بر کارکرد با ابزارهای مانیتورینگ و درک کامل مفاهیم اصلی شبکه و سرویس ‌های مبتنی بر آن را داشته باشد. علاوه بر مهارت های بالا توانایی زمانبندی و برنامه ریزی برای هماهنگ کردن فعالیت ها در مستندسازی و ارائه گزارش فنی بسیار کارامد خواهد بود.

آیا آینده شغلی تضمین شده ای در انتظار مدیران سیستم است؟

ممکن است این سوال مطرح شود که یک مدیر سیستم رایانه ای باید دارای چه مهارت هایی باشد تا بتواند طی سال‌های آتی نیز جایگاه و نقش مدیریتی خود را حفظ نماید؟ همانطور که همه ما اطلاع داریم تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات روند پیشرفت بسیار سریعی را طی می‌کند. و با گسترش مجازی سازی در حوزه های مختلف وضعیت شغلی مدیران سیستم تغییر خواهد کرد و مدیران سیستم نیازمند به کسب مهارت های جدید و پیدا کردن راهکارهای تازه‌ای هستند.

میزان حقوق یک مدیر سیستم رایانه ای در ایران

میزان درآمد یک SysAdmin بسیار مرتبط با سطح وظایف و رزومه کاری آن فرد است.  معمولا میزان درآمد یک SysAdmin بین 8 الی 18 میلیون به صورت ماهانه است.

تفاوت شغل های Sysadmin و Network Administrator با یکدیگر

مدیر سیستم رایانه ای غالبا در زمینه سیستم عامل ها، نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات داخلی کامپیوتر و مواردی از این دست که مستقیما بر روی سیستم عامل کار می کند تمرکز دارد. اما تمرکز مدیر شبکه بر روی موضوعات زیرساخت ارتباطی و شبکه همچون کار کردن با روترها، سوییچ ها، فایروال ها و تجهیزات وایرلس می باشد.

نتیجه گیری

پیش بینی می‌شود که اشتغال مدیران شبکه و سیستم های رایانه ای از سال 2019 تا 2029 رشد تقریبا 4 درصدی داشته باشد. امروزه تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات (IT) زیاد است و باید همچنان ادامه یابد. افزایش محاسبات ابری می‌تواند بهره‌وری مدیران شبکه را افزایش دهد و رشد اشتغال آن‌ها را در بسیاری از صنایع کاهش دهد.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

درایو نوری یا همان ODD مخفف عبارت Optical Disc Drive است. درایو به دستگاه هایی گفته می شود که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و یا نور لیزر می‌توانند اطلاعات را بخوانند و بنویسند. به درایو نوری دیسک گردان نوری نیز گفته می‌شود.

در ساده ترین اصطلاح، درایو نوری قطعه سخت افزاری است که به دستگاه اجازه می‌دهد تا یک دیسک را بخواند و با آن ارتباط برقرار کند. این دیسک ها می‌توانند CD ،DVD ،Blu-ray، دیسک های بازی و موارد دیگر باشند.

تمام درایوهای نوری بر اساس همان فناوری اساسی ساخته شده اند. یک درایو نوری از لیزری تشکیل شده است که برای خواندن و نوشتن داده های رمزگذاری شده در یک دیسک پلاستیکی که روی یک صفحه می چرخد، استفاده می‌شود.

و بسته به نوع خاص درایو نوری اکسترنال و اینترنال طول موج لیزر، همراه با سرعت چرخش دیسک متفاوت است.

اجزای تشکیل دهنده درایو نوری

هر درایو نوری از چندین جزء تشکیل شده است که این اجزا در تمامی درایوها با هر نوع برندی کارایی یکسانی دارند.

برد مرکزی: این جزء وظیفه کنترل دورموتور و همچنین پردازش اطلاعات خوانده شد از روی دیسک را برعهده دارد.

بخش متحرک: مربوط به قسمت های ورود و خروج CD و بخش های متحرک درایو می‌شود.

بخش موتور گرداننده دیسک: شامل یک موتور در وسط درایو است که وظیفه چرخش دیسک را بر عهده دارد.

بخش اپتیک درایو نوری: شامل بخش اپتیک و بازی حرکت دهنده اپتیک می‌باشد. این جزء برای خواندن اطلاعات بر روی cd در حال چرخش است.

انواع درایو نوری

درایوها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در دو دسته بندی کلی درایو نوری اکسترنال و اینترنال تقسیم بندی می‌شوند.

درایو نوری اکسترنال همانطور که از نامش مشخص است درون رایانه و یا لپ تاپ قرار نمی‌گیرد و از آن ها میتوان در خارج از سیستم ها استفاده کرد. اتصال درایو اکسترنال به رایانه و یا لپ تاپ تنها با کابل یو اس بی صورت می‌گیرد. در واقع کابل USB در درایو اکسترنال دارای دو وظیفه است. یکی ارسال اطلاعات و دیگری تامین برق درایو اکسترنال. این نوع درایوها به‌ محض اتصال به رایانه به سرعت شناسایی می‌شوند. استفاده از Optical drive اکسترنال مزایا و معایبی را به همراه دارد.

مزایای درایو نوری اکسترنال

این درایوها را می‌توان به لپ تاپ و یا هر کیس دیگری متصل کرد.

اتصال Optical drive اکسترنال آسان بوده و به راحتی توسط تمامی سیستم عامل ها شناسایی می‌شوند.

این نوع درایو ها نیازی به نصب درایور ها و نرم افزار جانبی برای شناسایی ندارند.

از درایو اکسترنال می توان برای رایت کردن CD و DVD نیز استفاده کرد.

معایب درایو نوری اکسترنال

درایو اکسترنال طول عمر کوتاه تر نسبت به درایو اینترنال دارد.

و به دلیل اتصال توسط کابل دارای سرعت کمتری در پردازش و خواندن اطلاعات دارد و زمان بیشتری برای خواندن اطلاعات نسبت به درایو اینترنال صرف می‌نمایند.

درایو نوری اینترنال

درایو اینترنال در داخل کیس ها و لپ تاپ ها قرار می‌گیرند و با پیچ های خاصی به بدنه متصل می‌شوند. در این مدل از درایو به دلیل اتصال مستقیم به مادربرد سرعت بالاتری برای پردازش دارند. این نوع درایو نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

مزایای درایو اینترنال

با استفاده از کابل ساتا و به طور مستقیم به مادربرد متصل می‌شود.

درایو نوری اینترنال دارای قدرلت لنز و موتور بیشتری دارد.

در درایوهای اینترنال برق مستقیم از پاور سیستم تامین می‌شود.

سرعت خواندن و نوشتن در درایو اینترنال نسبت به درایو نوری اکسترنال بیشتر است.

یک درایو اینترنال با ویژگی های مشابه یک درایو اکسترنال قیمت کمتری دارد.

طول عمر درایو اینترنال نسبت به اکسترنال بالاتر است.

معایب درایو اینترنال

به دلیل قرارگیری درایو اینترنال درون سیستم قابلیت جابه جایی در آن وجود ندارد.

وجود درایو اینترنال درون لپ تاپ باعث افزایش ضخامت و وزن آن می‌شود.

درایو اینترنال دارای دور موتور بالاتری است و امکان شکستن دیسک های قدیمی و خش دار در آن‌ها بالاتر است.

نتیجه گیری

مراحل نصب درایو نوری بسیار آسوده است. و در مرحله اول لازم است تا کامپیوتر را خاموش کنید و کلید پاور را برروی off بگذارید. تا جریان برق به طور کامل قطع شود. اپتیکال درایو را داخل محفظه که مختص درایو نوری است قرار دهید و بعد از جایگذاری با پیچ این درایو را محکم سرجایش پیچ کنید. در این مرحله لازم است تا کابل ها را به درایو نوری متصل کنید و پس از نصب کامل اپتیکال درایو مجددا پنل جانبی کیس را با استفاده از پیچ هایش به بدنه کیس متصل کنید.

هرموفقیت و هر شکستی از یک اندیشه آغاز می‌شود پس تیزبین باش. 

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

طی سال های اخیر USB یا همان درگاه انتقال داده جهانی به عنوان یک رابط استاندارد برای اتصال سخت افزارهای مختلف الکترونیکی همانند: پرینتر، موس، کیبرد، دوربین دیجیتال و … به رایانه شناخته شده است.

اولین سری از این محصولات در تاریخ تکنولوژی با نام USB 1.0 در سال 1996 رونمایی شد. اما این دستگاه کارایی صد در صد نداشت و از سرعت پایینی در انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر برخوردار بود.

در ادامه در سال 2001 USB 2.0 وارد عمل شد که با ورود آن غوغایی در سرعت انتقال دیتا صورت گرفت.

این سری از یو اس بی ها دارای سرعت ۴۸۰ مگابیت/ ثانیه بودند. و سرانجام هم بعد از 9 سال فاصله USB 3.0 در سال 2010 به بازار عرضه شد.

به دلیل تغیرات زیادی که در تمامی سخت افزارهای حوزه تکنولوژی و رایانه صورت می‌گیرد. به ناچار باید یو اس بی نیز همگام با این تغییرات پیشروی کند.

ویژگی های USB 3.0

به طور خلاصه، این نسل از یو اس بی نوید دهنده موارد زیر است.

سرعت انتقال دیتا: نرخ انتقال دیتا حدود 3200 مگابایت بر ثانیه دارد. یا 3.2 گیگ بر ثانیه که عمده ترین مزیت آن است به همین دلیل آن را SuperSpped می‌نامند.

نحوه انتقال و دریافت دیتا: USB 3.0 برای اولین بار تکنولوژی انتقال داده های دوبلکس را برای اولین بار معرفی کرد. این موضوع به این معنا است که یو اس بی 3 قادر به خواندن و نوشتن داده ها به طور همزمان است. این در حالی است که در تکنولوژی قبلی یعنی USB 2.0 از این ویژگی پشتیبانی نمیشد.

افزایش حداکثر قدرت: میزان توان ذخیره انرژی در یو اس بی 3 به ۱۵۰ آمپر برای هر واحد افزایش یافته است. و یک دستگاه پیکربندی شده بر اساس یو اس بی ۳.۰ می‌تواند توسط حداکثر ۶ واحد شارژ شود. این میزان جریان گرفته شده  ۸۰ ٪ بیش از یواس بی ۲.۰ است.
انتقال داده های دوطرفه: امکان انتقال و دریافت داده ها به صورت همزمان را دارا است.

تفاوت USB 3.0 در مقایسه با USB 2.0

کابل USB 3.0 از کابل USB 2.0 ضخیم تر است زیرا 4 سیم بیش از USB 2.0 دارد. یو اس بی 2 دارای 4 سیم و یو اس بی 3 دارای 8 سیم است.

از چهار سیم تعبیه شده در SuperSpeed، دو سیم برای دریافت سریع اطلاعات و دو سیم برای ارسال سریع اطلاعات استفاده می شود.

یو اس بی 3 به صورت کاملا دو سویه عمل می‌کند. یعنی بر خلاف یو اس بی 2 که یک‌ طرفه است. قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را به طور هم‌زمان دارد.

درایوهای USB 3.1 با افزایش سرعت جابه‌جایی فایل‌ها نسبت به درایوهای USB 2.0 در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند. میزان این صرفه‌جویی، به تعداد کانال‌ها، سرعت جابه‌جایی و نوع فایل‌هایی که منتقل می‌کنید، بستگی دارد.

معایب USB 3.0

حداکثر طول کابلی که یواس بی ۳.۰ پشتیبانی می‌کند به حدود ۳ متر کاهش یافته است. در حالی که در یو اس بی ۲.۰ این عدد ۵ متر بود. با این حال، با استفاده از هاب، حداکثر طول می تواند تا ۱۸ متر افزایش داشته باشد.

اصولا تمام دستگاه های الکترونیکی نمی توانند از حداکثر سرعت یو اس بی 3 استفاده کنند. از این رو تا زمانی که رایانه های به صورت پیش فرض مجهز به سخت افزار با سرعتی نباشند، ویژگی های یو اس بی 3 به خوبی قابل مشاهده نیست.

انواع USB 3.0

این نسل از یو اس بی در 3 مدل مختلف USB 3.1 ،USB 3.0 و USB 3.2 عرضه شده است. که هریک ویژگی های منحصر به فرد مخصوص به خود را دارد.

نحوه تشخیص یو اس بی 3 در مقایسه با نسل های قبلی

اولین راه تشخیص پورت یو اس بی 3 از USB 2 نمادی است که در کنار یو اس بی 3 نوشته می شود. در نماد یو اس بی 3، دو حرف S اضافه شده است تا به راحتی بتوان آن را از USB 2 تشخیص داد.

اگر نماد یو اس بی 3 همراه با نماد برق درج شده باشد. یعنی دستگاه متصل به این پورت در صورت پشتیبانی می تواند سریع تر شارژ شود.

دومین راه تشخیص که بسیار راحت تر از روش قبلی می باشد این است که به رنگ درگاه مورد استفاده در آن‌ها نگاه کنید. لبه داخلی نسخه سوم یو‌اس‌بی به رنگ آبی و نسخه دوم آن به رنگ مشکی ساخته شده‌اند. به همین دلیل اگر پورت آبی رنگی روی دستگاه خود مشاهده کردید میتوان مطمئن شد که آن USB 3 می‌باشد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد USB 3.0 ده برابر سریع‌تر از USB 2.0 و ۴۰ برابر سریع‌تر از USB 1 است. با یواس بی ۳.۰ شما می‌توانید یک فایل ۱۰ گیگابایتی را از کامپیوتر خود به درایو خارجی با صرف زمانی در حدود ۲۵ ثانیه انتقال دهید.

این در حالی است که با یواس بی ۲.۰ این امر بیش از ۵ دقیقه که معادل 300 ثانیه است وقت خواهد گرفت!

یو اس بی 3 از طریق تعدادی تغییرات فنی به عملکرد بسیار بالاتر دست می‌یابد. شاید بارزترین تغییر یک گذرگاه فیزیکی اضافی باشد که به موازات گذرگاه USB 2.0 موجود اضافه می‌شود.

برای مثال فرض کنیم یک دستگاه جانبی، مانند پرینتر را از طریق این درگاه به کامپیوتر خود وصل می‌کنید. چنانچه بعد از یک مدت زمان خاص، از این دستگاه استفاده نشود. ارتباط آن با کامپبوتر به صورت خودکار قطع می‌شود تا از اصراف برق جلوگیری به عمل آید.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

با تعریفی ساده میتوان بیان کرد که رایزر کارت گرافیک سخت افزاری است که این امکان را ایجاد می‌نماید تا چندین کارت گرافیک را بدون محدودیت فیزیکی به یک کیس برای انجام امور گرافیکی متصل کرد. همچنین برای استفاده از کارت گرافیک‌های بزرگ در خارج از کیس استفاده می‌شود. رایزرها برای ساخت سیستم های سروری و یا ماینینگ نیز استفاده می‌شوند. رایزر دارای یک برد است که این برد از تعدادی اسلات pcl، چند ای سی و خازن به همراه کابل برق و کابل USB3 تشکیل شده است. و از این طریق سیگنال ها را بین کارت گرافیک و مادربرد منتقل می‌کند.

مزایای استفاده از رایزر کارت گرافیک

استفاده از رایزر کارت گرافیک به غیر از امکان استفاده همزمان از چندین کارت گرافیک، فواید دیگری از جمله موارد زیر نیز دارد:

کاهش آلودگی صوتی

استفاده از رایزر کارت کرافیگ برای ماینینگ و سیستم‌های سروری

کنترل دمای کارت گرافیک و رساندن آن به کمترین میزان دما برای عملکرد بهتر

و در نهایت هم استفاده از برخی کارت های گرافیک بزرگ که به دلیل ابعادشان در داخل کیس جا نمی‌شوند را در خارج از کیس امکان پذیر می‌کند.

نکاتی مهم در رابطه با استفاده از رایزر کارت گرافیک

کارت گرافیک در مقایسه با سایر سخت افزارهای کامپیوتر یکی از قطعاتی است که انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند. بنابراین تامین انرژی و خنک نگه داشتن آن ها بسیار ضروری و لازم است. به هنگام استفاده از رایزر به موارد زیر توجه نمایید. از کابل های برقی که نازک هستند استفاده نکنید زیرا جریان برق زیاد موجب می‌شود تا کابل ها به سرعت بسوزند.

از سالم بودن پدهای نرم پشت رایزر مطمئن شوید زیرا این پدها از تماس ناخواسته با شاسی که از جنس فلز نیز ساخته شده‌اند جلوگیری می‌نمایند. از بین رفتن این پدها ممکن است منجر به آتش سوزی و ایجاد جرقه شود. هر چند وقت یک بار بهتر است کابل های برق را بررسی نمایید و در صورت گرم بودن بیش از حد این کابل ها فورا آن ها را تعویض نمایید.

ویژگی های کابل رایزر کارت گرافیک

انتخاب یک کابل مناسب و استفاده از آن می‌تواند به طور بسیار زیادی بر روی عملکرد کارت گرافیک تاثیرگذار باشد.

ویژگی های منحصر به فردی که این کابل ها دارند می‌توانند کارت گرافیک را در مقابل صدمات احتمالی محافظت نمایند.

این نوع کابل ها دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و جنس روکش آن ها بسیار خاص می‌باشد.

برای استفاده درست از تمامی کارایی کابل ها به دو مورد انتخاب کابلی متناسب با کارت گرافیک سیبستم خود و استفاده صحیح از این کابل ها باید توجه نمایید.

سیستم های ماینینگ و نیاز آن ها به رایزر

سیستم های ماینینگ سخت افزاری مشابه با یک کامپیوتر معمولی دارند. همانطور که می‌دانید هرچقدر سرعت پردازش بالاتر می‌رود میزان گرما نیز افزایش می‌یابد.

بنابراین استفاده از کارت گرافیک درون کیس به دلیل افزایش گرمای زیاد کار عاقلانه ای نیست پس در نتیجه تصمیم بر استفاده از رایزر کارت گرافیک گرفته می‌شود.

با افزودن یک رایزر میتوان به پردازش داده ها سرعت بخشید و در عین حال با افزایش دمای کمتری مواجه شد.

افراد قادر نیستند تا چندین کارت گرافیک را به مادربرد اضافه نمایند در نتیجه نیاز به کابل رایزر دارند. این کابل ها هم در دو دسته غیرفعال و فعال دسته بندی می شوند. کار این نوع کابل ها ایجاد ارتباط می‌باشد.

و برای تامین انرژی دارای پورت های جداگانه هستند که مستقیما به منبع تغذیه انرژی متصل می‌شوند. توجه کنید که میزان انرژی دریافتی کابل ها چه میزان است زیرا در صورت عبور انرژی بیشتر از توان کابل ها منجر به ذوب شدن سیم ها و لایه های رویی مادربرد می شود.

ویژگی کارت گرافیک برای ماینینگ

در انتخاب کردن کارت گرافیک برای ماینینگ باید چندین معیار در نظر گرفته شود:

میزان هشینگ: قدرت کارت گرافیک باید در حدی باشد که بازدهی و خروجی آن حداقل ۲۰ مگ یا بالاتر باشد.

میزان حافظه کارت گرافیک: هر چقدر میزان حافظه بالا باشد شما می‌توانید ارز بیشتری را استخراج نمایید.

میزان توان مصرفی کارت گرافیک: هر چقدر توان مصرفی کارت گرافیک کم باشد از برق کمتری استفاده می کند و در نتیجه سود بیشتری را به همراه دارد.

نتیجه گیری

رایزر کارت گرافیک دارای انواع مختلفی هستند که تفاوت های بسیار ریزی با یکدیگر دارند. و این تفاوت ها مربوط به اسلات، سوکت برق و خازن ها می‌شود.

که همین تفاوت های کوچک منجر به تفاوت قیمت رایزرها بایکدیگر شده است.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

از خمیر cpu برای انتقال حرارت از CPU یا GPU استفاده می‌شود.
خمیر حرارتی نیز نیازمند تغییر در سال است زیرا پس از خشک شدن شروع به از دست دادن اثر خود می‌کند.
وقتی استفاده از آن بیش از حد طولانی شود رایانه با مشکلات عملکردی روبرو می‌شود و به تدریج گرم می‌شود.

این موضوع می تواند به مرور زمان به CPU آسیب برساند. نام های دیگر خمیر cpu، ترکیب حرارتی، گریس حرارتی و یا گریس رسانا نیز نام دارد.

این خمیر رسانای گرما است که باعث بهبود هدایت گرما بین هیت سینک و پردازنده استفاده می‌شود.

هیت سینک انرژی اضافی تولید شده توسط پردازنده را با خیال راحت از واحد خارج می‌کند، جایی که گرما توسط فن یا دستگاه خنک کننده دیگری به بیرون رانده می‌شود.
این ماده رابط حرارتی همچنین می تواند بین اجزای دیگر استفاده شود تا به سیستم در حفظ دمای سالم کمک کند.
این امر منجر به بهبود قابل توجه عملکرد حرارتی و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد می شود که به نوبه خود باعث افزایش طول عمر پردازنده می‌گردد.

دلایل استفاده از خمیر cpu

یک خمیر سیلیکون با روشی بسیار ساده به بهبود هدایت گرما کمک می‌کند.
پردازنده ها، هیت سینک ها و فن ها عیب های کوچکی روی خود دارند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.
این نقص های کوچک توانایی به دام انداختن هوا را دارند و این عملکرد عمومی هیت سینک را پایین می‌آورد. همانطور که احتمالا می‌دانید هوا برای هدایت گرما مناسب نیست.
خمیر سیلیکون سی پی یو دو وظیفه عمده را برعهده دارد.

وظایف خمیر cpu

مورد اول: این خمیرها برای صاف کردن فضاهای میکروسکوپی رو و بین سطوح ساخته شده است. و این خلا ها را به بهترین شکل ممکن پر می‌کند.

مورد دوم: وظیفه بعدی این خمیرها انتقال گرما از سی پی یو به  هیت سینک است.

از آنجا که شیارهای بین هیت سینک و پردازنده کاملا یکنواخت نیستند، ترکیب حرارتی به عنوان یک لوله برای تسهیل انتقال گرما مناسب است.

تمام انرژی گرمایی توسط خمیر سیلیکون CPU جذب می‌شود تا اطمینان حاصل شود که گرما فقط به هیت سینک و نه به مدارهای داخلی کامپیوتر منتقل می‌شود.

این موضوعی است که در رایانه های شخصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توجه به این نکته که محصولات همه یکسان نیستند بسیار حیاتی است. حد بالای دمای خمیر حرارتی فلز مایع می‌تواند به 150 درجه سانتی گراد برسد.

اگرچه برخی از خمیرها در بازار وجود دارند که ادعا می‌کنند می‌توانند در برابر دمای 300 درجه سانتیگراد و حتی بیشتر مقاومت کنند.

خمیر سیلیکون ماده‌ای نرم و ضد آب و هدایت کننده حرارت است. در ترکیب بسیاری از خمیر سیلیکون‌های معمولی سیلیکون و اکسید روی وجود دارد،

اما خمیر سیلیکون‌های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست.

مواد تشکیل دهنده خمیر cpu

خمیرها از طیف وسیعی از مواد تشکیل شده اند از جمله:

• اکسید روی

• روغن سیلیکون

• سرامیک

• آلومینیوم

• مس

• نقره

• گرافیت

• نانو ذرات کربن

• عوامل مختلف ضد اکسیداسیون

انواع خمیر cpu

ترکیب حرارتی فلزی: موثرترین رساناهای گرما هستند، اما از نظر الکتریکی نیز بسیار رسانا هستند.
این بدان معناست که هنگام استفاده از خمیر بر روی کنتاکت های فلزی مادربرد باید بسیار مراقب باشید.

ترکیب حرارتی سیلیکونی: این موارد از قبل روی پدهای حرارتی اعمال می‌شوند که بین پردازنده و هیت سینک قرار می‌گیرند. خمیرهای حرارتی سیلیکونی بسیار آسان استفاده می‌شوند.

ترکیبات حرارتی سرامیکی: این نوع از خمیرها درترکیبات خود هیچ فلزی ندارند، به این معنی که رسانا نیستند. و به طور قابل توجهی ارزان تر و ایمن تر برای استفاده هستند. به همین دلیل است که آن ها بسیار محبوب هستند. به هنگام خرید خمیر حرارتی به چه مواردی باید توجه نمود؟

استفاده کردن از خمیر cpu نامناسب نه تنها باعث افزایش دمای کامپیوتر می‌شود بلکه باعث بدتر شدن عملکرد آن نیز می‌گردد. استفاده از ژل حرارتی مناسب باعث خنک شدن CPU / GPU بدون اورکلاک می‌شود.

رسانایی گرمایی

دومین عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد، رسانایی گرمایی خمیر cpu است.

انتخاب خمیر با سطح هدایت حرارتی مناسب برای ایجاد قابلیت انعطاف پذیری بالا و قابلیت اطمینان کامل برای ایمن و خنک نگه داشتن سیستم مهم است.

هر خمیر حرارتی دارای درجه هدایت حرارتی خاص خود برای میزان کارآیی در انتقال گرما از پردازنده به هیت سینک است.

وقتی رسانایی حرارتی خمیر بیشتر از دمای اجزا باشد، حتی بیشتر کاهش می‌یابد.

تراکم و ویسکوزیته

هر چه ویسکوزیته ترکیب بیشتر باشد ضخامت آن بیشتر خواهد بود به طوری که بیشتر شبیه خمیر واقعی می‌شود.

این نوع خمیر به طور معمول برای چسباندن ترکیب گرماگیر به پردازنده بهتر است. ترکیباتی که دارای ویسکوزیته کمتری هستند.

معمولا مایعات بیشتری دارند و این مواد به دلیل استفاده بیش از حد از ترکیب به راحتی روی مادربرد نشت می‌کنند.

رسانا یا غیر رسانا

استفاده از یک ترکیب حرارتی روی پردازنده یا سایر قسمت‌های کامپیوتر احتیاج به دقت کامل دارد زیرا اگر خمیر بتواند برق را هدایت کند، ممکن است اتصال کوتاه مضر را تجربه کنید.

برای اطمینان از عدم اتصال کوتاه در هنگام استفاده از ترکیب، بهتر است یک ترکیب بر پایه کربن را انتخاب کنید که عاری از هرگونه رسانایی الکتریکی باشد.

نتیجه گیری

بهترین جایگزین برای خمیر cpu، ترمال پد Thermal Pad است که ضخامت کم و رسانایی گرمایی بالایی دارد. ترمال پد به دلیل خمیر نبودن خشک نمی‌شود.

یکبار مصرف نیست و استفاده آسوده دارد. خمیر سیلیکونی سفید رنگ در واقع معروف‌ترین آن‌ها هستند که در سطح بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

این مدل از خمیر‌ها دارای مدل‌های تقلبی بسیار زیادی می‌باشند که تقریبا هیچ تاثیر رسانایی خاصی ندارند و عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. در نتیجه در خرید خود دقت نمایید.

  • شرکت دانش بنیان رها
  • ۰
  • ۰

تعداد مسافرانی که روزانه در پایتخت برای مراجعه به محل کار در رفت و آمد هستند تقریبا نسبت به گذشته دو برابر شده است.

این در حالی است که کلان شهر تهران به شدت دچار آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها می‌باشد. و تنفس روز به روز برای کهن سالان و افراد حساس سخت‌تر می‌شود.

بنابراین باید تدابیری برای کاهش تعداد سفرها و خطرات ایمنی اتخاذ شود. تا کیفیت زندگی در منطقه از نظر تحرک و محیط بالا رود.

این مقاله بررسی می‌کند که آیا دورکاری می‌تواند به طور بالقوه در کاهش این مشکلات نقش داشته باشد یا خیر؟

مزایای تاثیر دورکاری در حمل و نقل بسیاری از مشکلات روزمره را از سر راه برمیدارد. که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

در واقع یک مفهوم کلی از این کلمه بیان می‌کند. که دورکاری به معنای حرکت کار به سمت کارکنان به جای حرکت کارکنان به سمت کار است.

به وسیله این سبک از کار کارمندان می‌توانند به دور از محدودیت مکانی و زمانی به انجام فعالیت های خود بپردازند.

چرا دورکاری برای تهران ضروری است؟

در کشور ما که بیش از 6۱% قبول شدگان کنکور خانم ها هستند. و فرهنگ ما نیز برای نقش زن در منزل اهمیت زیادی قائل است کار در منزل می‌تواند برای خانم ها مفیدتر باشد.

دورکاری راندمان کاری را بالا می‌برد و فرصت کنترل و نظارت بیشتری را به مدیران می‌دهد. مشکل آلودگی محیط زیست تهران بزرگ با دورکاری تا حدود زیادی حل می‌گردد.

عدالت در توسعه مشاغل در سطح کشور فراهم می‌شود و شغل های مناسب فقط در یک یا چند شهر متمرکز نخواهند شد.

هزینه های جانبی رفت و آمد برای حضور فیزیکی در محیط کار

هنگام برآورد دقیق هزینه های جانبی برای رفت و آمد به محیط کار پارامترهای تاثیرگذار زیادی را باید در نظر گرفت.

برای مراجعه به محیط کار در اکثر موارد از وسایل حمل و نقل عمومی مانند: اتوبوس، قطار و تاکسی استفاده می‌شود. این وسایل از سوخت هایی مانند بنزین، گازوئیل ، LPG و یا برق استفاده می‌کنند.

که در صورت تغییر تعداد مسافران در نتیجه دورکاری تاثیر بسزایی در کاهش حجم ترافیک و مصرف سوخت نیز شاهد خواهیم بود. تاثیر دورکاری در حمل و نقل منجر به کاهش آلودگی هوا را نیز خواهد داشت.

عدم حضور در محیط کار، استفاده از کارکنان بدون محدودیت جغرافیایی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه افراد برای داشتن شغلی مناسب مجبور به مهاجرت به کلان شهرها نخواهند بود.

و این موضوع ازدیام جمعیت در یک منطقه و استان و همچنین دوری افراد از خانواده را کاهش می‌دهد.

با انجام دورکاری بارهای روانی بر روی افراد نیز کاهش می‌یابند.

زیرا در صورت مراجعه حضوری برای انجام کار هر صبح افراد ممکن است به دلیل تاخیر در رسیدن وسایل نقلیه عمومی دچار مشکلات بسیاری شوند.

مشکلاتی از جمله توبیخ توسط کارفرما به دلیل تاخیر در رسیدن به محل کار، بار روانی به جهت بینظمی در رفت و آمد وسایل نقلیه و ازدیار جمعیت برای افراد را به دنبال دارد. که در صورت انجام کارها به صورت دورکاری میتوان از تمامی این مشکلات جلوگیری نمود.

برخلاف جوامع صنعتی که کار بر اساس توانمندی های جسمی و زور بازوان کارگران انجام می‌گیرد. در جامعه اطلاعاتی، توانمندی های ذهنی، اطلاعات و دانش افراد مواردی است که به کار معنا می‌بخشد.

و بدین دلیل است که دورکاری نیز محقق خواهد شد.

البته قابل ذکر است که در مشاغلی که کارهای عملی و اجرایی صورت می‌گیرد همانند: آتش نشانی، پلیس، کار آزمایشگاهی، جراحی، دندانپزشکی، اورژانس پزشکی و … امکان دورکاری وجود ندارد.

تاثیر دورکاری در حمل و نقل برای مقابله با بحران انرژی

کاهش 529 میلیون سفر که مولد آلودگی است.

کاهش مصرف برق معادل 500 هزار خانوار و صرفه جویی در انرژی را به دنبال دارد.

کاهش گاز دی اکسید کربن که معادل کاشت 91 میلیون نهال درخت است.

کاهش سوخت معادل 46 هزار تانکر بنزین را نیز به همراه دارد.

نتیجه گیری

با نگاه هدفمند به تاثیر دورکاری در حمل و نقل میتوان به موفقیتش در ایران نیز امیدوار بود.

هرچند برای موفقیت این برنامه نیاز به تغییرات مدیریتی و ایجاد زیرساخت های مناسبی است.

باید به بخش انفورماتیک و مخابرات همچون اینترنت پرسرعت، سخت افزارهای لازم، سیستم های مخابراتی همراه و ثابت نسل چهار و غیره نیز توجه داشت.

اما یکی از مهم ترین عوامل موفقیت این برنامه نیروی انسانی و آمادگی آن برای قبول و انجام دورکاری است.

این گونه میتوان این بحث را جمع بندی کرد که روند پیش روی ما کاملا روشن و مشخص است. و کشور ما نیز برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز به اجرای چنین برنامه های راهبردی برای غلبه بر چالش های موجود دارد.

همچنان که گفته شد، رمز موفقیت این برنامه راهبردی تغییر در نگرش، مدیریت کلان و خرد و  در نهایت هم آموزش منابع انسانی است.

مقاومت در برابر تغییر امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین شاید با بحث درباره نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها بتوان به جامعه و کارآمد بودن این طرح و قبول آن کمک بیشتری کرد.

  • شرکت دانش بنیان رها