تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

speed test ماهانه گزارشی درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند. در گزارش ماه اکتبر 2022، رتبه اینترنت ثابت و موبایل ایران اگرچه افزایش پیدا کرده، اما همچنان از بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا، تانزانیا و آنگولا پایین‌تر است. اما رشد اخیری که این سایت از اینترنت ایران گزارش داده، با آنچه که در واقعیت حس می‌شود، متفاوت است. فعالان این حوزه باور دارند آمارهای Speed Test الزاما نشانگر خوبی برای وضعیت اینترنت کشور نیستند. با گزارش speed test می‌توانند سرعت اینترنت و پهنای باند خود را تست کنید.

speed test چیست؟

Speed Test اپلیکیشنی است که برای استفاده از آن باید در هر مکان و زمان که هستید به شبکه‌ی اینترنت دسترسی داشته باشید تا بتوانید کیفیت و سرعت ارتباط خود را بسنجید. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید سرعت آپلود و دانلود اینترنت خود را آزمایش کنید. نسخه پیشرفته این برنامه با عنوان Speedtest.net premium در فروشگاه گوگل پلی قابل دریافت است. تست سرعت اینترنت بهترین روش برای داشتن درک درستی از میزان سرعت کنونی اینترنت است.

speed test چگونه کار می‌کند؟ 

زمانی که شروع به تست سرعت می‌کنید، چند اتفاق رخ می‌دهد. ابتدا کلاینت مکان شما را تعیین کرده و نزدیک‌ترین سرور را برای شما انتخاب می‌کند. در برخی نسخه‌ها مانند Speedtest.net امکان تغییر دادن این سرور وجود دارد. زمانی که سرور انتخاب شد، تست سرعت یک سیگنال منفرد (Ping) به سرور ارسال می‌کند و پاسخ را دریافت می‌کند. این تست زمان رفت و برگشت را بر حسب میلی‌ ثانیه اندازه ‌گیری می‌کند.

پس از این که تست پینگ پایان یافت، تست دانلود آغاز می‌شود. کلاینت چند اتصال با سرور باز کرده و تلاش می‌کند قطعه کوچکی از داده را دانلود کند. در این مرحله، دو چیز اندازه ‌گیری می‌شود یکی این که چه قدر طول می‌کشد تا آن بخش از داده دانلود شود. و دیگر این که چه مقدار از منابع شبکه مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر کلاینت تشخیص دهد که فضای بیشتری برای استفاده دارید، اتصال‌های بیشتری به سرور باز می‌کند و داده‌های بیشتری را دانلود می‌کند. ایده کلی این است که اتصال اینترنتی شما ارزیابی شده و مشخص شود به طور همزمان چه مقدار می‌تواند دانلود داشته باشد.

گزارش speed test

تصور کنید سرویس اینترنت شما یک بزرگراه با محدودیت سرعت است. باز کردن اتصال‌های بیشتر مانند این است که مسیرهای بیشتری به این بزرگراه اضافه کنید. محدودیت سرعت تغییر نمی‌یابد اما خودروهای بیشتری می‌توانند در همان فضا با نرخ جابجایی بسیار بالاتر انتقال یابند.

زمانی که کلاینت تشخیص دهد اتصال صحیحی برای تست سرویس اینترنت دارد، بخش‌های بیشتری از داده را دانلود می‌کند و مقدار داده دانلود شده در زمان تعیین ‌شده را محاسبه کرده و سرعت دانلود را ارائه می‌کند. سپس نوبت به تست آپلود می‌رسد. این تست نیز اساسا همانند تست دانلود است، اما در جهت عکس اجرا می‌شود. کلاینت به جای دریافت داده‌ها از سرور روی رایانه، داده‌هایی را از روی رایانه به سرور آپلود می‌کند.

آیا گزارش speed test دقیق است؟

روند تست‌های سرعت ساده به‌ نظر می‌رسند اما اندازه‌ گیری دقیق سرعت اتصال شما سخت‌تر از آن است که به ‌نظر می‌آید.

مرحله اول فرآیند

اغلب نزدیک‌ترین سرور ممکن به شما برای تست سرعت انتخاب می‌شود. این مجاورت یک شرایط مطلوب است تا داده مسیر طولانی را طی نکند. شرکت‌های تجاری می‌دانند که مجاورت با سرور تا چه اندازه در میزان سرعت تغییر ایجاد می‌کند، به ‌همین علت است که بعضی از آن‌ها مانند Netflix از یک شبکه تحویل محتوا استفاده می‌کنند تا داده‌ها را به شما نزدیک‌تر نمایند.

اما در حقیقت تمام محتوای اینترنت به شما نزدیک نیست. بعضی اوقات این داده‌ها بر روی کامپیوترهایی که بسیار از شما دور هستند، قرار دارند. در سراسر کشور و یا حتی در کشور دیگر. بنابراین ممکن است در حالی ‌که تست سرعت شما اتصال فوق ‌العاده سریعی را نشان می‌دهد، دانلود یک برنامه به ‌علت دور بودن سرور میزبان از شما بسیار زمان ببرد. در این سناریو تست سرعت شما، نتیجه عملکرد سریع‌تری را نسبت به واقعیت نشان می‌دهد.

به‌ علت تفاوت در مکان قرارگیری سرورهاست که شما با امتحان کردن تست‌های مختلف، نتایج متفاوتی را دریافت می‌کنید.ISPها نیز تست‌های سرعت ارائه می‌کنند که البته شما نباید به آن‌ها اتکا کنید، زیرا این تست‌ها برای شرایط مطلوب بهینه شده‌اند (آن‌ها از سرورهای نزدیک به شما که اغلب در همان شبکه ISP خود شما نگه ‌داری می‌شوند، استفاده می‌کنند). این یعنی که نتایج حاصل از تست‌های سرعت ISP شما با نتایج تست‌های سرعت گوگل و نت‌ فلیکس متفاوت است. انجام این تست‌ها برای مشاهده نتایج حقیقی توصیه نمی‌شود.

مرحله دوم فرآیند

کلاینت سعی می‌کند استفاده از شبکه را به حداکثر برساند. اگر در حین مشاهده آنلاین Netflix و یا دانلود یک فایل سنگین، تست سرعت‌ را اعمال کنید این امکان وجود دارد که نتایج پایین‌تر از حد معمول نشان داده شود. نحوه اتصال و دستگاهی که با آن تست را انجام می‌دهید نیز بر روی نتایج تاثیر ‌گذار هستند. کامپیوتری که با یک کابل اترنت به اینترنت متصل است. نسبت به تبلتی که به Wi-Fi متصل است نتایج سرعت بالاتری خواهد داشت، زیرا عموما Wi-Fi از اترنت کندتر است. باید توجه داشته باشید که نتایج تست سرعت اینترنت حتی با وجود اتصال یکسان در دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

چگونه می‌توان دقیق‌ترین نتیجه را از سرعت اینترنت گرفت؟

دریافت نتیجه دقیق تست سرعت به چیزی که می‌خواهید اندازه ‌گیری‌ کنید بستگی دارد. اگر می‌خواهید ببینید‌ که آیا ISP شما سرعتی که اظهار کرده است را ارائه داده است باید در شرایط مطلوب تست را انجام دهید. و از دستگاهی که با اترنت به اینترنت متصل شده است، استفاده کنید. نزدیک‌ترین سرور تست را انتخاب نمایید و سپس هر آن ‌چه را که در حال استفاده از اینترنت است، متوقف کنید. همچنین می‌توانید پیش از اجرای تست سرعت، روتر خود را restart کنید.

هر چند برای دریافت یک نتیجه نزدیک به واقعیت بهتر است از گزارش speed test استفاده کنید. استفاده از تست‌های سرعت غیر روتری هم به شما اجازه می‌دهد تا سرورهای دورتری را انتخاب کنید. اگر معمولا در حال مشاهده آنلاین و دانلود فایل هستید، پیش از اجرای تست آن‌ها را نیز اجرا کنید.

در نهایت فرقی نمی‌کند که شما کدام مراحل را طی می‌کنید و چگونه سرعت را اندازه ‌گیری می‌کنید زیرا در آخر نتیجه کاملا دقیقی دریافت نخواهید کرد. به هر حال این نتایج تا حدی که کنجکاوی شما را رفع کنند و سرعت وعده داده شده توسط ISP را مشخص نمایند، دقیق هستند.

سرعت اینترنت ثابت موبایل در ایران 

در ماه سپتامبر سرعت اینترنت ثابت در کشورمان برابر 10.44 مگابیت بر ثانیه بود که در ماه اکتبر به 11.54 مگابیت بر ثانیه رسیده است. همین افزایش سرعت باعث شده که رتبه کشورمان از 147، به 141 برسد. با این حال همچنان رتبه قابل قبولی ندارد. در بخش اینترنت موبایل هم سرعت در کشورمان افزایش داشته و ادامه مطلب... 

  • ۰۱/۰۹/۲۳
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی