تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

22 تیر؛ روز ملی فناوری اطلاعات
محمد خوارزمی به عنوان پدر علم انفورماتیک شناخته می‌شود. از آنجایی که فناوری نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند، تاریخ  22 تیر ماه مصادف با زادروز محمد خوارزمی  روز ملی فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. موضوع امسال روز فناوری اطلاعات «رویکرد یکپارچه در علم و فناوری برای آینده پایدار» است.
مفهوم فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات (IT) برای پردازش، ذخیره، بازیابی و مبادله انواع داده‌ها و اطلاعات در رایانه اشاره می‌کند. به طور کلی، سیستم فناوری اطلاعات یا IT یک سیستم اطلاعاتی و به طور خاص، یک سیستم کامپیوتری است که شامل تمام سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات جانبی می‌شود و توسط گروهی از کاربران فناوری اطلاعات اداره می‌شود. فناوری اطلاعات شامل ایجاد شبکه‌های ارتباطی، حفاظت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده، کمک به کارکنان برای عیب‌یابی مشکلات رایانه‌ها است.
صحبت‌های رئیس نصر درباره برنامه‌های مرتبط با روز ملی فناوری اطلاعات
رئیس نصر اعلام کرده است به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که نمایشگاه الکامپ برگزار شود. با اینکه یک دعوت نامه برای رئیس جمهور فرستاده بودند اما در حال حاظر تصمیم بر این است که نمایشگاه را خود سازمان برگزار کنند.
ایران در چه سطحی از پیشرفت در فناوری قرار دارد؟
نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد، چرا که کشورهای بسیاری در برخی از زمینه‌های تکنولوژی جایگاه خوبی کسب کرده‌اند. ایران در جدول آمار جهانی پیشرفت فناوی و تکنولوژی در سطح متوسطی قرار دارد. البته با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، فیلم‌های علمی تخیلی در حال تبدیل به واقعیت هستند و ما در حال حاظر متاورس را در پیش روی خود داریم. همچنین بهتر است در کنار ویژگی‌های بسیار عالی و کارآمد فناوری‌، برخی از ویژگی‌های منفی آن را هم در نظر بگیریم. 
تاریخچه روز ملی فناوری اطلاعات
هیئت توسعه فناوری (TDB) هر سال این روز را با ارائه نوآوری‌های مختلف فناوری که تاثیر مثبتی بر کشور داشته‌اند، جشن می‌گیرد. همچنین TDB هر ساله موضوعی را انتخاب می‌کند و بر این اساس مسابقات متعددی در کشور برگزار می‌شود. روز ملی فناوری اطلاعات همچنین نشان دهنده اهمیت علم در زندگی روزمره ماست.
هدف از نام گذاری روز ملی فناوری اطلاعات
هدف اصلی این موضوع ترویج توسعه فناوری در زمینه‌های مختلف است. همچنین برای این کار، این وزارتخانه پروژه‌هایی را جهت توسعه فناوری را ایجاد کرده است که شامل مواد، دستگاه‌ها و فرآیندها می‌شود.
چندین برنامه در مناطق پیشرفته یا نوظهور برای حمایت از فعالیت‌های مرتبط با فناوری اجرا می‌شود. در این برنامه‌ها، ایده‌های جدید و مفاهیم تازه ارزیابی می‌شوند تا شاید بتوان از آن‌ها در فناوری و تولید محصولات استفاده کرد.
تکنیک‌های پردازش سریع اطلاعات
    استفاده از مدل‌های آماری و ریاضی
    شبیه سازی تفکر هوشمند از طریق برنامه‌های کامپیوتری
علم انفورماتیک
انفورماتیک از قدرت و امکان فناوری دیجیتال برای تبادل داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کند. این فناوری و محاسبات قوی به مردم کمک می‌کند تا به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن باهم تعامل داشته باشند. در دانشکده انفورماتیک و محاسبات IU، بر این باور هستند که انفورماتیک بخش انسانی محاسبات IT است که استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را بسیار آسان می‌کند.
انفورماتیک در مورد درک چگونگی «زندگی» مردم در فضای دیجیتال، با ظرافت طراحی شده است. این مفهوم داده‌های مختلف را برای کشف راه حل‌ها بررسی می‌کند و همچنین تعیین می‌کند که کدام سخت افزار و نرم افزار بهترین تجربه را به کاربر ارائه می‌دهد.
صحبت‌هایی درباره روز ملی فناوری اطلاعات
اسلامی، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای گفته است که استفاده از گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها برای کارت به کارت کردن یا پرداخت قبوض، انجام کارهای اینترنتی و استفاده از ارزهای دیجیتال در بین مردم بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نفوذ عمیق تکنولوژی و فناوری در تمام قسمت‌های زندگی، چه در کار و چه در زندگی شخصی، مهم است که یک روز فناوری اطلاعات در تقویم داشته باشیم.
استفاده از داده‌های بزرگ برای سرعت بخشیدن به نوآوری
انفورماتیک استفاده از رویکردهای داده محور برای حل مسائل پیچیده است. این فرا رشته‌ جامعه پزشکان، دانشمندان، اساتید و محققان را در جهت دستیابی به نوآوری در زمینه‌های بهداشت، درمان و علوم زیستی گرد هم می‌آورد. 
انفورماتیک راهی برای مدیریت کلان داده‌ها ارائه می‌دهد که منجر به مزایای متعددی از جمله سرعت کشفیات علمی، بهبود تصمیم‌گیری و توانایی ترویج رفتارهای سالم در سطح جامعه می‌شود. این دانش جدید از طریق جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های متنوع، از پرونده‌های پزشکی گرفته تا الکترونیکی تولید می‌شود.
فناوری پردازش اطلاعات را در سیستم‌های طبیعی و مهندسی بررسی می‌کند و مفهوم اصلی آن تغییر اطلاعات است، چه از طریق محاسبات یا ارتباطات و چه با استفاده از نیروهای انسانی.
نتیجه گیری
فناوری اطلاعات (IT) همان چیزی است که کسب‌وکارها برای دستیابی به آن از رایانه‌ها استفاده می‌کنند. انفورماتیک همه جا هست به صورت تخصصی شامل مسائلی در مورد نرم افزار و سخت افزار، برنامه نویسی، روباتیک، برنامه‌های کاربردی و غیره می‌باشد و تقریبا تمام بخش های زندگی ما تحت تاثیر این علم نوین قرار گرفته است.
همزمان با روز ملی فناوری اطلاعات همایشی راهبردی برای شرکت های دانش بنیان برگزار خواهد شد تا در سالی که به نام (تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین) نامگذاری شده است گامی برای تقویت نقش دانش بنیان ها در حوزه اقتصادی برداشته شود. فناوری اطلاعات (IT) همان چیزی است که کسب‌وکارها برای دستیابی به تمامی جوانب آن تلاش های بسیاری کرده اند. انفورماتیک همه جا هست. که به صورت تخصصی شامل مسائلی در مورد نرم افزار و سخت افزار، برنامه نویسی، روباتیک، برنامه‌های کاربردی و غیره می‌باشد. و تقریبا تمام بخش های زندگی ما تحت تاثیر این علم نوین قرار گرفته است. 
(تاریخ برگزاری همایش چهارشبه 22 تیرماه 1401)

  • ۰۱/۰۴/۲۲
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی