تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

بسیاری از شهرهای جهان از فناوری هوشمند برای بهبود زندگی روزمره شهروندان، اجتناب از هزینه‌های غیر ضروری و افزایش کارایی در مدیریت منابع استفاده می‌کنند. در این مقاله درباره‌ی شهرهای هوشمند جهان صحبت می کنیم که توانسته‌اند برای بسیاری از چالش‌های خود با استفاده از فناوری‌های روز دنیا راه حل‌های کارآمد و مناسبی پیدا کنند.

لندن 

شهر لندن که تقریبا بیشتر استار آپ‌ها و برنامه نویسان مطرح جهان را در خود جای داده است، در شاخص سالانه عملکرد خوبی داشت و از سال 2017 رتبه اول را در هوشمندسازی به خود اختصاص داده است. لندن با اندازه‌ای مشابه با نیویورک، 5 ماموریت برای اجرای طرح شهر هوشمند ایجاد کرده است. که شامل خدمات طراحی شده برای کاربران، تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقایس بزرگ، بهبود مهارت‌های دیجیتالی افراد و تشویق همکاری بین شهروندان و سازمان هاست.

به کارگیری قدرت داده‌ها

برنامه های مختلفی در این شهر هوشمند اجرا شده است، مانند: پایگاه داده توسعه لندن (LDD)؛ پروژه ای که برای مدیریت مجوزهای ساخت و ساز و مراحل مختلف آن طراحی شده است و از طریق وب قابل دسترسی می‌باشد. هر شهروند مهارت‌های دیجیتالی را با استفاده از فناوری‌های جدید آموزش می‌بیند. علاوه بر این، کنتورهای برق هوشمند از قدرت داده‌ها برای تولید شهرهای پایدار استفاده ‌می‌کنند. حمل و نقل لندن نیز هوشمندسازی شده است و به لطف ایجاد Heathrow Pods، وسایل نقلیه بدون راننده در شهر مشاهده می‌شوند.

نیویورک

ترافیک، حمل و نقل ‌و سیستم اجتماعی در شهر نیویورک از چالش‌هایی بود که باید بر آن غلبه می‌شد. این شهر که برخی از شرکت‌های پیشرو در فناوری جهان را در خود جای داده است، به دلیل پیشرفت‌هایش در هوشمند سازی، در بین 10 شهر برتر هوشمند قرار دارد. توصیف دقیق «شهر هوشمند» برای نیویورک، «شهر عادلانه» است؛ شهری که همه در آن به امکانات دسترسی برابر دارند. نیویورک پر از چالش‌ها، امکانات و ایده‌های جدید است. مرکز اقتصادی جهان پروژه Home-stat را تاسیس کرد. پروژه‌ای که با هدف ریشه کنی فقر در میان افراد بی‌خانمان و انتقال آن‌ها به خانه‌های دائمی انجام می‌شود.

برخی از راهکارهای شهر هوشمند در شهر نیوورک

شبکه LinkNYC برای تقویت دسترسی برابر به فناوری اجرا شد، که برای آسان کردن خدمات شهری، وای فای را جایگزین باجه‌های تلفن ‌کردند. هم‌چنین، برنامه Midtown in Motion را جهت مدیریت ساعات شلوغی و ترافیک در مرکز شهر اجرا نمودند. آن‌ها با استفاده از سنسورهای سرعت و مرکز داده‌ای که توسط مهندسان ترافیک شهری مدیریت می‌شود، زمان رفت و آمد را تا 10 درصد بهبود بخشیدند.

پاریس

پاریس به همراه لندن، یکی از پایتخت‌های اقتصادی اروپا است و همچنین یکی از پربازدیدترین شهرهای توریستی در سراسر جهان است. پروژه تحقیقاتی "شهر هوشمند پاریس 2050" با هدف ادغام ساختمان‌های بلند، به منظور کاهش 75٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای آغاز شد. معماری به نام Vincent Callebaut پروژه‌ای را به شورای شهر پاریس ارائه کرده است که در آن نشان می‌دهد که پایتخت در 30 سال آینده چگونه خواهد بود. اگر ساختمان‌های اکولوژیکی در هسته شهری ادغام شوند، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش میابد.

توجه به حمل و نقل

پاریس توسعه زیرساخت اینترنت اشیا را با هدف بهینه سازی حمل و نقل شهری تقویت کرده است. علاوه بر این، سیستم حمل‌ و نقل را از طریق Grand Paris Express به طور کامل بازسازی کرده است که در میان اختراعاتش، یک متروی 100٪ خودکار به لطف Big Data احداث کرد.

توکیو یکی از شهرهای هوشمند جهان

در میان شهرهایی با بالاترین تراکم جمعیت، شهر هوشمند توکیو با المپیک 2020 بسیار تقویت شد. پایتخت ژاپن با راه اندازی سیستم‌های موثر و پایدار، منابع مختلف انرژی‌های تجدید پذیر را برای افراد فراهم می‌کند. شرکت برق توکیو (TEPCO) قصد دارد تا سال 2025، 27 میلیون کنتور هوشمند نصب کند. در صورت بروز بلایای طبیعی از مشکلات بسیاری جلوگیری خواهد کرد. در سال‌های اخیر هدف شهر هوشمند توکیو با مسائلی مانند: پیری جمعیت کشور، به بعد اجتماعی تغییر کرده است.

ریکیاویک

تعداد شهروندان پایتخت ایسلند چندان زیاد نیست و با این وجود، آن‌ها می‌خواهند تا سال 2040 طرحی را برای شهر هوشمند اعمال کنند که به تمام مزایای آن دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، علیرغم این که شهری نسبتا کوچک است،اما با تعهد به حفاظت از محیط زیست می‌تواند در رتبه بندی جهانی شهرهای هوشمند به جایگاه‌های برتر دست ‌یابد.

ابتکارات برای سرمایه پایدار

پیشنهادهای مرتبط با انرژی در کشوری با پتانسیل گسترده برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند: انرژی زمین گرمایی قابل ذکر است. در واقع، از طریق اجرای ابتکارات پایدار، کل کشور با موفقیت توانسته است 70 درصد از مصرف خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند، عددی که بسیار بیشتر از هر جای دیگری در جهان است. ابتکارات مشارکت دیجیتالی شهروندان نیز وجود دارد، مانند Better Reykjavík، یک انجمن آنلاین که در آن شهروندان ایده‌های خود را برای بهبود خدمات پایتخت ارائه می‌دهند.

کپنهاگ

پایتخت دانمارک، خود را به عنوان یک آزمایشگاه معرفی کرد که در آن فرآیندهای هوشمندسازی پیاده می‌شود. این شهر هوشمند به شهری قابل سکونت و پایدار تبدیل خواهد شد. کپنهاگ یکی از شهرهای هوشمند جهان از نظر فناوری است. و در سال 2017، آزمایشگاه راهکارهای کپنهاگ برای سیستم کیفیت هوا، مصرف انرژی و مدیریت زباله جایزه دریافت کرد. این شهر بر روی اتوبوس‌هایی با سوخت پاک، راهکارهای محیط زیستی و زیرساخت‌های دوچرخه در سراسر کپنهاگ سرمایه‌گذاری می کند.

طرح شهر هوشمند آن‌ها

در سال 2016، کپنهاگ اعلام کرد که اولین شهر در جهان خواهد بود که سیستم Big Data را برای مدیریت عمومی و خصوصی پیاده سازی می‌کند. بین سال‌های 2015 تا 2019، این شهر محیطی را در پایتخت به نام EnergyLab ایجاد کرد تا نشان دهد که چگونه برق، گرمایش و حمل‌ و نقل پایدار را می‌توان در یک سیستم بهینه ادغام کرد.

برلین

برلین در رتبه 7 بهترین شهر هوشمند جهان قرار دارد و بهترین فعالیت‌های هوشمندسازی این شهر در زمینه حمل و نقل و سرمایه انسانی است. حوزه‌هایی که به بیشترین بهبود نیاز دارند، اقتصاد و محیط زیست می‌باشند. این شهر آلمانی تمرکز پروژه شهر هوشمند خود را بر روی خانه‌های مسکونی قرار داده است. این برنامه به دنبال ترکیبی از یک زندگی زیست محیطی و پایدار است که توسط تکنولوژی پیاده سازی ‌شود.

آمستردام

آمستردام ویژگی‌های خاص خود را دارد. این شهر به دلیل روش جدیدی که برای حل مشکلات دارد، در بین 10 شهر هوشمند دنیا قرار گرفته است. آن‌ها یک پروژه هوشمند را برای شنیدن نیازهای شهروندان و گردشگرانی که هر ساله از شهر بازدید می‌کنند. طراحی می‌کنند. این سیستم عکس‌ها و نظرات موجود در شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل می‌کند تا از وضعیت برخی مکان‌ها و خدمات به صورت لحظه‌ای مطلع شوند.

سنگاپور

این شهر یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان است. و به دلیل گام‌های بلندی که در زمینه فناوری داشته است، جزو 10 شهر برتر هوشمند قرار گرفته است. سنگاپور در خط مقدم نوآوری‌های شگفت انگیزی قرار دارد. اولین بیمارستان هوشمند در این شهر توسعه یافته است، جایی که بیشتر کارکنان آن را ربات‌ها تشکیل می‌دهند و از پتانسیل داده‌های بزرگ در زمینه بهداشت و درمان استفاده می‌کنند. همچنین از سال 2019، اولین تاکسی‌های بدون راننده به عنوان یک پروژه آزمایشی ظاهر شدند. با توجه به پیر شدن جمعیت، دولت بر فناوری‌های دیجیتال برای افزایش بهره‌وری و تقویت اقتصاد کشور تمرکز می‌کند. فناوری‌های هوشمند در حال حاظر در تمام خانه‌های این شهر دیده می‌شود.

دبی

اخیرا یک برنامه هفت ساله را برای هوشمندسازی تمام خدمات دولتی در شهر دبی راه اندازی کرده‌اند. این طرح شامل سیستم‌های ارتباطی، حمل و نقل، شهرسازی و غیره می‌باشد. هوش مصنوعی از طریق اپلیکیشن Dubai Now در خدمت شهروندان قرار می‌گیرد و خدمات دیجیتال را در دسترس همگان قرار می‌دهد. به لطف هوش مصنوعی میزان تصادف‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

دیگر شهرهای هوشمند جهان

بیلبائو، اسپانیا

در رتبه‌بندی بر اساس میزان تلاش‌های انجام‌شده، و موفقیت‌های به‌دست‌آمده شهرها در بکارگیری فناوری‌های نوآورانه، بیلبائو در رتبه اول قرار دارد.

ژنو، سوئیس

کانتون ژنو از اینترنت برای بهبود کیفیت زندگی در فضاهای عمومی استفاده می‌کند. طرح «کانتون هوشمند» زیرساخت‌های پایدارتر و محیط زندگی لذت‌بخش‌تری را برای شهروندان فراهم کند.

زوریخ، سوییس

زوریخ یکی از باهوش‌ترین شهرهای جهان است. این شهر رتبه دوم شهر هوشمند امسال را به خود اختصاص داد. زوریخ بر نوآوری تمرکز دارد و شهر را به سوی توسعه سریع فناوری هدایت می‌کند.

اسلو، نروژ

اسلو پایتخت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که چندین مرتبه در رتبه بندی نوآورترین شهرهای جهان جای گرفت. این شهر در زمینه کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای از طریق فناوری اطلاعات به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. اسلو مانند سایر شهرهای هوشمند حسگرهای نظارتی را در پارکینگ‌ها قرار داده است. علاوه بر این، یک شبکه حسگر برای مدیریت بهتر مراقبت‌های درمانی ایجاد کرده است. اسلو یک شبکه روشنایی هوشمند خیابانی راه اندازی کرده است که مصرف انرژی را تقریبا تا دو سوم کاهش می‌دهد.

سئول، کره جنوبی

سئول در حال ایجاد فصل جدیدی در تاریخ شهرهای هوشمند است و در زمینه‌هایی مانند: حمل و نقل، اقتصاد و محیط زیست هوشمندسازی خود را پیاده کرده است. سیستم ترافیک هوشمند سئول (ITS)، و سیستم حمل و نقل هوشمند به طور قابل توجهی حمل و نقل عمومی (BIS) را بهبود بخشیده است. شهر متروپولیتن سئول یکی از شناخته شده‌ترین شهرهای هوشمند جهان است که در آن ترافیک، محیط زیست و خدمات دیگر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

سئول داده‌های سیگنال LTE را با داده‌های عمومی ادغام کرد تا از آن ها برای اهداف مختلف از جمله فعالیت‌های بازاریابی، رفاه و حمل و نقل استفاده کند. علاوه بر این، شهر سئول با نصب 50000 حسگر اینترنت اشیا در سراسر شهر، داده‌هایی از زندگی شهری مانند: گرد و غبار ریز، سر و صدا، جمعیت، اشعه‌های فرابنفش و عوامل دیگر، قدمی بزرگ در هوشمندسازی برداشته است.

نتیجه گیری

شهرهای هوشمند جهان نتیجه تفکر بشریت درباره چگونگی شادتر و کامل‌تر زندگی کردن است. نتیجه این تفکر شهر و ساکنان آن هستند که از فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برند. اهداف کلیدی شهر هوشمند افزایش کارایی، به حداقل رساندن مزاحمت و بهبود کیفیت اجتماعی و اقتصادی است. علاوه بر این، شهر هوشمند به عنوان موثرترین تکنیک برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان و رسیدگی به نگرانی‌های شهری ظاهر شده است. پیاده سازی مفهوم شهر هوشمند در عمل یک کار بسیار بزرگ و ارزشمند است.

 

 

  • ۰۱/۰۴/۲۸
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی