تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

در حال حاضر که هوش مصنوعی به شکل پیوسته پر رنگ می‌شود. وجود یک پردازنده اختصاصی جهت عملیات پردازش سنگین در این حوزه، درون گوشی‌ها می‌تواند شکل تعامل ما با این گجت را تغییر دهد. اکثر تولید کننده‌های چیپست موبایل دیر یا زود بحث پردازش هوش مصنوعی را در تولیدات خود به شکل ویژه قرار خواهند داد. هوآوی و اپل از اولین شرکت‌هایی هستند که این فناوری را در چیپست‌های خود به کار بستند. چیپست کایرین 970 و اپل A11 با واحد پردازش عصبی یا همان NPU عرضه شده‌اند اما سامسونگ و کوالکام هنوز چنین پردازنده‌ای ندارند.

واحد پردازش عصبی چیست؟

واحد پردازش عصبی (NPU) یک ریزپردازنده است که در شتاب دادن به الگوریتم‌های یادگیری ماشین تخصص دارد که به عنوان پردازنده عصبی شناخته می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که نمی‎توان از آن برای محاسبات عمومی مانند واحد پردازش مرکزی (CPU) استفاده کرد. که عمدتا به این دلیل می‌باشد که پشتیبانی نرم افزاری برای این دسته از پردازنده‌ها توسعه نیافته است که می‌تواند برای هر هدف محاسباتی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع توسعه چنین نرم افزار/کامپایلری می‌تواند یک چالش باشد. و در عین حال ممکن است برای کارهایی که برای آن‌ها طراحی نشده است عملکرد پایینی داشته باشد.

اولین چیپست واحد پردازش عصبی

اولین چیپست با واحد پردازشگر عصبی اختصاصی NPU است. تراشه هوش مصنوعی کایرین در سال 2017 رونمایی شد. این پردازنده یک چیپست متفاوت از سایر پردازنده‌ها می‌باشد. توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی بر پایه چیپست کایرین 970 بر روی گوشی‌ها، نیازمند توسعه دادن منابع مورد نیاز نرم‌افزاری در گوشی‌های هواوی است. واحد پردازشی کایرین 970، یک هوش مصنوعی بر اساس فناوری Cloud را در کنار هوش مصنوعی بر روی گوشی‌ها ارائه کرده‌ است.

این سیستم آنالیز داده که در کنار CPU و GPU جانمایی شده است تا 25 برابر کارایی بالاتری را در پردازش‌های گرافیکی و منطقی در گوشی ارائه می‌کند. نقطه قوت این موضوع اینجاست که این افزایش عملکرد با یک افزایش بهره‌وری همراه شده است. به عبارتی دیگر در کایرین 970 هر اندازه که کارایی بیشتر شده باشد، مصرف انرژی آن به نصف کاهش یافته است. این گونه که مشاهده می‌شود قرار دادن NPU در این چیپ، سبب افزایش کارایی شگفت انگیزی در بخش‌های پردازش مرکزی و گرافیکی آن شده است.

استفاده از واحد پردازش عصبی در محصولات مایکروسافت

اضافه شدن یک NPU به تمام دستگاه‌های نسل جدید سرفیس اعلام شده است. مایکروسافت با اضافه کردن یک واحد NPU به  ادامه مطلب...

  • ۰۲/۰۲/۳۰
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی