تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

اگر به دنبال خرید یک دستگاه یا سرور NAS برای کسب و کار کوچک خود بوده‌اید، بدون شک اصطلاح  "RAID"  به گوشتان خورده است. RAID مخفف عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks است. RAID به مجموعه‌ای از هارد دیسک‌ها می‌گویند که داده‌ها را با روش‌های ویژه‌ ذخیره می‌کنند. RAID امکان ذخیره امن داده‌ها را روی هارد فراهم می‌کند و سرعت ذخیره سازی را افزایش می‌دهد. به طور کلی، یک سیستم مجهز به RAID از دو یا چند هارد دیسک برای بهبود عملکرد یا ارائه سطحی از تحمل خطا استفاده می‌کند. تحمل خطا یعنی ایجاد یک شبکه امن برای سخت افزار. به این معنا که باعث افزایش بهره وری می‌شود و همچنین احتمال از دست رفتن داده‌ها را به طور چشمگیری کم می‌کند. روشی که در آن تحمل خطا را تنظیم می‌کنید به سطح RAID شما بستگی دارد. هنگام خرابی سخت افزار، ایمن نگه داشتن داده‌ها برای کسب و کارها اهمیت دارد. سطوح مختلف RAID تنظیمات مختلفی را با هدف ایجاد تعادل میان عملکرد بهینه و محافظت از داده‌ها نشان می‌دهد.

همانطور که گفته شد، چندین سطح RAID وجود دارد و استفاده از آن‌ها بستگی به این دارد که از RAID برای چه هدفی استفاده می‌کنید. همچنین باید تعیین کنید که به RAID سخت افزاری نیاز دارید یا نرم افزاری؛ زیرا RAID نرم افزاری نسبت به RAID مبتنی بر سخت افزار از سطوح کمتری پشتیبانی می‌کند. در ادامه با سطوح مختلف RAID بیشتر آشنا می‌شوید.

تکنولوژی RAID چیست؟

RAID یک فناوری مجازی‌سازی استوریج است که چندین هارد دیسک را در یک یا چند واحد برای افزونگی داده‌ها، بهبود عملکرد یا هر دو ترکیب می‌کند. سیستم RAID شامل دو یا چند درایو است که به صورت موازی کار می‌کنند. این درایوها معمولا هارد دیسک یا SSD هستند. از طریق این فناوری، دیتاها به شکل برابر در هارد دیسک‌ها نگهداری می‌شوند. این کار باعث حفظ امنیت دیتاها می‌شود و اگر برای هارد دیسک‌ها مشکلی پیش آمد، به دیتاها آسیبی وارد نخواهد شد. همچنین سرعت پردازش داده‌ها و عملکرد آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

RAID چندین دیسک مستقل و نسبتا کوچک را در فضای استوریج ترکیب می‌کند. دیسک‌های موجود در مجموعه اعضای آن محسوب می‌شوند. این دیسک‌ها به روش‌های مختلف در مجموعه ترکیب شده که به عنوان سطوح RAID شناخته می‌شوند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند:

"تحمل خطا" توانایی مدیریت یک یا چند هارد دیسک خراب است.

"عملکرد" تغییر در سرعت خواندن و نوشتن کل مجموعه را در مقایسه با یک هارد دیسک نشان می‌دهد.

"ظرفیت مجموعه" با مقدار داده‌های نوشته شده در آن تعیین می‌شود. 

ظرفیت مجموعه به سطح RAID بستگی دارد و همیشه به این شکل نیست که با دیسک‌ها مطابقت داشته باشد. سیستم‌های RAID می‌توانند از چندین رابط مانند SATA، SCSI، IDE، یا FC استفاده کنند. برخی از سیستم‌ها به صورت داخلی از SATA استفاده می‌کنند، اما دارای یک رابط FireWire یا SCSI برای سیستم میزبان نیز هستند. گاهی اوقات دیسک‌ها در سیستم ذخیره سازی به عنوان JBOD تعریف می‌شوند که مخفف عبارت Just a Bunch of Disk می‌باشد. این بدان معنی است که آن دیسک‌ها از سطح RAID خاصی استفاده نمی‌کنند و کاملا مستقل عمل می‌کنند.

انواع سطوح RAID کدامند؟

روش‌های مختلف توزیع داده‌ها در سطوح مختلف RAID تعریف شده‌اند. هر سطح RAID یک جنبه از حفاظت داده، عملکرد سیستم و فضای ذخیره سازی را ارائه می‌دهد که به سه دسته استاندارد، ترکیبی و غیر استاندارد تقسیم می‌شوند. در زیر محبوب‌ترین و استانداردترین انواع سطوح RAID را مشاهده می‌کنید:

RAID 0

این Raid برای افزایش عملکرد سرور استفاده می‌شود و در آن داده‌ها در چندین هارد دیسک نوشته می‌شوند. RAID 0 کارایی را افزایش می‌دهد چرا که چندین درایو همزمان در حال خواندن و نوشتن داده‌ها هستند. این بدان معناست که کار کامپیوتر توسط چندین دیسک انجام می‌شود نه فقط یک دیسک. به همین ترتیب، در صورت خرابی یکی از دیسک‌ها اطلاعات دیسک‌های دیگر از بین می‌رود. از دست دادن هر دیسک باعث از بین رفتن کامل اطلاعات در دیسک‌های دیگر می‌شود و بنابراین این سطح زیاد قابل اعتماد نیست.

RAID 1 (دیسک‌های آینه‌ای)

RAID 1 در برابر خطا بسیار مقاوم است که به عنوان  ادامه مطلب...

  • ۰۱/۱۲/۱۶
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی