تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

در سراسر جهان داده‌ها به صورت پراکنده ذخیره می‌شوند و سازمان‌ها با چالش بزرگی در مدیریت آن‌ها روبرو هستند. اینجاست که مجازی سازی استوریج وارد صحنه می‌شود. با ادغام تمام منابع استوریج در یک فضای واحد، سخت افزار فیزیکی از استوریج جدا می‌شود و تمام فضای ذخیره سازی را می‌توان از یک کنسول واحد مدیریت کرد. تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که 60 درصد از شرکت‌ها تا آخر سال 2022 مجازی سازی استوریج را اجرا خواهند کرد. در این مقاله به بررسی مزایای مجازی سازی استوریج می‌پردازیم. اگر هنوز از اهمیت و نقش بی نظیر مجازی سازی فضای ذخیره سازی مطمئن نیستید، این مقاله برای شماست.

هزینه‌های ذخیره سازی به روش سنتی

اگر به زیرساخت فناوری اطلاعات یک شرکت فکر ‌کنید، احتمالا اتاقی را تصور می‌کنید که پر از سرورها و سخت افزارهایی است که بر تمام عملیات‌ها نظارت می‌کنند. این مورد برای بسیاری از شرکت‌ها صدق می‌کند. اما نگهداری از این تجهیزات می‌تواند برای سازمان‌های کوچک‌ بسیار پرهزینه باشد.

حالا سناریوی دیگری را در نظر بگیریم. ممکن است یک شرکت IT تعداد مشخصی سرور داشته باشد. با تولید دیتاها و اطلاعات بیشتر، طبیعتا بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات به قطعات سخت افزاری بیشتری برای مدیریت تمام این داده‌های دریافتی نیاز دارند. با مجازی سازی استوریج، استفاده از سخت افزار برای بسیاری از کاربران بین 50 تا 80 درصد کاهش یافته است.

یکی از مزایای مجازی سازی استوریج کاهش هزینه ها است. و همچنین ایجاد فضای بیشتر برای بهره‌وری است. از آنجایی که داده‌ها در سازمان‌ها نقش بسیار حیاتی دارند، مجازی‌سازی فضای استوریج یک استراتژی عالی برای مدیریت هرچه بهتر داده‌ها و اطلاعات خواهد بود.

تعریف مجازی‌ سازی استوریج

مجازی‌سازی استوریج یک ذخیره‌سازی متکی به نرم‌افزار است که در آن داده‌ها از چندین دستگاه ذخیره‌سازی باهم ادغام شده و به عنوان یک دستگاه استوریج واحد به نمایش گذاشته می‌شود. فناوری مجازی سازی فضای ذخیره سازی نرم افزار را از زیرساخت سخت افزاری آن جدا می‌کند که این خود باعث انعطاف پذیری و مقیاس پذیری منابع خواهد شد.

بهترین بخش مجازی‌سازی استوریج ادغام سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی از شبکه‌ها و مراکز داده مختلف و مدیریت سیستماتیک آن‌ها در یک دستگاه ذخیره‌سازی است. به طور کلی، این تکنولوژی باعث بهبود عملکرد، مقیاس پذیری، سودرسانی و اقتصاد سازمان‌های کوچک و بزرگ می‌شود. امروزه تعداد شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند رو به افزایش است؛ چرا که مجازی‌ سازی به آن‌ها کمک می‌کند تا داده‌های پراکنده خود را در یک کنسول واحد مدیریت کنند.

چند نوع مجازی سازی استوریج برای استفاده وجود دارد؟

در سطح داده، دو نوع اصلی مجازی سازی فضای ذخیره سازی وجود دارد: مبتنی بر بلوک و مبتنی بر فایل.

مبتنی بر بلوک: مجازی سازی ذخیره سازی مبتنی بر بلوک رایج‌ترین نوع مجازی سازی استوریج است که کاربرد بسیاری در سازمان‌ها دارد. این نوع مجازی سازی تمام بلوک‌های موجود در هر مسیر را بدون توجه به مکان شناسایی می‌کند و پس از آن با ماشین‌های مجازی می‌توان به فضای ذخیره سازی مجازی دسترسی داشت. این امر امکان مدیریت مستقل از شبکه ذخیره سازی را فراهم می‌کند.

مبتنی بر فایل: مجازی سازی در سطح فایل روی دستگاه‌های NAS کار می‌کند. این راهکار چالش‌های خاص خود را دارد، چرا که مدیریت دستگاه‌های مختلف NAS می‌تواند کار طاقت فرسایی باشد. از آنجایی که دستگاه‌های NAS به مدیریت فردی نیاز دارند و کاربران برای دسترسی به فایل‌ها باید نام مسیر فیزیکی را بدانند، مدیریت چندین دستگاه بسیار وقت گیر و پرهزینه خواهد بود. همچنان، انتقال داده‌ها از دستگاه‌های NAS قدیمی به دستگاه‌های جدید نیز یک چالش باقی مانده است، زیرا منجر به خرابی و هزینه‌های اضافی برای شرکت خواهد شد.

مهم‌ترین مزایای مجازی سازی استوریج

استفاده بهتر از فضای استوریج: اگر هنوز داده‌های شما سازماندهی نشده است و با چالش‌های زیادی در این مورد دست و پنجه نرم می‌کنید، مجازی سازی استوریج پاسخی برای مشکلات شماست. این نوع از مجازی سازی به سازمان شما فرصت بهتری برای استفاده از داده‌ها و منابع را ارائه می‌دهد.

مدیریت آسان: این روزها با حجم زیاد داده‌ها، مدیریت آن‌ها به یک چالش تبدیل شده است. مجازی سازی فضای ذخیره سازی مزیت‌های بی‌شماری برای سازمان‌ها در جمع آوری و مدیریت اطلاعات دارد. هنگامی که تمام منابع استوریج خود را در یک SAN مجازی‌ ترکیب می‌کنید، مدیریت آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد.

بهبود بکاپ از اطلاعات: یکی دیگر از مزایای بزرگ SAN مجازی، بازیابی اطلاعات است. بیشتر SAN های امروزی دارای فناوری Snap Shot هستند که از طریق آن می‌توانید فورا از یک منبع استوریج نسخه پشتیبان تهیه کنید. بنابراین، در هر زمانی که بخواهید می‌توانید از هر داده‌ای بکاپ بگیرید و بازیابی اطلاعات را انجام دهید.

تکرار و بازیابی داده‌ها: یکی دیگر از مزایای فناوری SAN که برای بسیاری از سازمان‌ها مفید بوده است، تکثیر داده‌هاست. با این راهکار مناسب می‌توانید در هر مکان داده‌ها را به راحتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر کپی کنید. بسیاری از سازمان‌ها حتی دستگاه پشتیبان خود را در محل قرار می‌دهند و نیاز به تهیه نسخه پشتیبان از سایت به صورت روزانه یا هفتگی را از بین می‌برند.

کاهش هزینه: سازمان‌ها با داشتن یک داشبورد متمرکز برای مدیریت چندین فروشنده می‌توانند به طور قابل توجهی در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. از مزایای مجازی سازی استوریج می‌توان به استفاده صحیح از منابع و مدیریت آسان اشاره کرد.

مجازی‌سازی استوریج همسو با مجازی‌ سازی سرور

با عرضه فناوری‌های جدید، مدیران سرورهای امروزی می‌توانند از قدرت پردازش پردازنده‌های چهار هسته‌ای برای اجرای مجازی‌سازی استفاده کنند. به طور خلاصه، یک فضای ذخیره‌سازی مجازی و سرور، وابستگی‌ به هر منبع سخت‌افزاری را از بین می‌برد و به بخش‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا دسترسی بهتری به برنامه‌ها و داده‌های خود داشته باشند.

چه چالش‌هایی در مسیر مجازی سازی استوریج وجود دارد؟

مجازی سازی فضای ذخیره سازی فناوری جدیدی نیست و سال‌هاست که برای حل چالش‌های ذخیره‌سازی در سازمان‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که داده‌ها روز به روز به طور تصاعدی در حال رشد هستند. امروزه نیاز به استفاده از مزایای مجازی سازی استوریج برجسته‌تر شده است. با این حال مانند: هر تکنولوژی دیگر، این نوع از مجازی سازی با چالش‌هایی رو به رو است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. مجازی سازی استوریج می‌تواند چالش‌های زیر را به همراه داشته باشد:

سرعت و مقیاس‌پذیری: مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی همیشه یک فناوری یکنواخت نخواهد بود و گاهی با موانع فنی مانند مقیاس پذیری همراه است. شرکت‌ها از قطعات سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی استفاده می‌کنند که توسط فروشندگان مختلف در بازار عرضه می‌شود. در چنین سناریویی، مدیریت نرم افزار و سخت افزار ممکن است دست و پا گیر شود.

در چنین مواردی، سیستم ذخیره سازی ممکن است به دلیل ماهیت برنامه‌ها و داده‌های زیاد و حجیم به ارتقاء سریع نیاز داشته باشد. علاوه بر این، مسائلی مانند سرعت کم، عدم مقیاس‌پذیری و کاهش تجزیه و تحلیل داده‌ها از دیگر چالش‌هایی هستند که شرکت‌ها باید قبل از انتخاب راهکار ذخیره‌سازی مناسب در نظر داشته باشند.

امنیت داده‌ها: امنیت داده‌ها همچنان به عنوان یک چالش بزرگ باقی مانده است. اگرچه برخی معتقدند که سرورها و ماشین‌های مجازی ایمن‌تر از ماشین‌های فیزیکی هستند، اما حملات سایبری مختلفی ممکن است در محیط‌‌های مجازی صورت بگیرد. همچنین، چالش‌های امنیت داده در برخی موارد با مجازی سازی استوریج مرتبط است.

قابلیت مدیریت و یکپارچه سازی: راهکار ذخیره سازی مجازی باید قابلیت ادغام با ابزارها و سیستم‌های موجود را داشته باشد؛ به این معنی که باید با زیرساخت‌های موجود ارتباط برقرار کند.

چشم انداز و مزایای مجازی سازی استوریج در آینده

بسیاری از شرکت‌های مهم در زمینه رایانش ابری مانند: Microsoft Azure و Google Cloud با ارائه راهکارهای مقیاس پذیر بازار استوریج را متحول کرده‌اند. در طی سال‌ها نحوه ذخیره و پردازش اطلاعات در شرکت‌ها تغییر کرده است. ذخیره داده‌ها در ابزارها و برنامه‌های سازمانی مانند: CRM، AI و IoT اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

بر اساس گزارشی از Spiceworks، در حال حاضر 40 درصد از شرکت‌ها از مزایای مجازی سازی استوریج استفاده می‌کنند و 12 درصد دیگر نیز تا سال 2022 این کار را انجام خواهند داد. همچنین، این مطالعه می‌گوید که یک چهارم کسب و کارها قصد دارند به جای خرید فضای ذخیره سازی فیزیکی در آینده، فضای ذخیره سازی فعلی خود را گسترش دهند. گفتنی است که این روزها محبوبیتSSD ها در حال افزایش است و رقابت شدیدی در بازار SSD مشاهده می‌شود. استفاده از مجموعه‌های استوریج به سرعت در حال توسعه است و در چند سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

نتیجه گیری

یکی از چالش‌های اصلی که سازمان‌ها در فرایند رشد خود با آن روبرو هستند، افزایش مقیاس‌پذیری فضای ذخیره‌سازی برای برآوردن نیازهای فناوری اطلاعات آن‌هاست. امروزه فرایند تولید و ذخیره دیتا در سازمان‌ها بیشتر شده است و به همین ترتیب، نحوه ذخیره آن‌ها بیش از هر زمان دیگری بسیار اهمیت یافته است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ابزارهای قدیمی دیگر برای بکاپ و ذخیره فایل‌ها کارایی ندارند و کسب و کارها باید به فکر راهکارهای جایگزین از جمله فضای ذخیره سازی مجازی باشند. انجام این کار به صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند و مزایای قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و همانطور که در بالا اشاره کردیم، امنیت، کاهش هزینه و عملکرد بالا از مزایای مجازی سازی استوریج محسوب می‌شوند. البته که انتخاب یک راهکار مناسب به استوریج مورد استفاده شما بستگی دارد. علاوه بر این، حجم انبوه داده نیز امروزه به عنوان اصلی‌ترین نگرانی باقی مانده است. مجازی سازی استوریج به مدیریت حجم وسیعی از داده‌ها کمک می‌کند که باید به موقع مدیریت شوند.

  • ۰۱/۰۳/۲۹
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی