تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

مفهوم پایداری در شهر هوشمند به یک موضوع کلیدی در توسعه این شهرها تبدیل شده است. امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌­کنند و پیش ­بینی می­‌شود تا سال 2025 این رقم به 70 درصد نیز برسد. جالب است بدانید روند سریع شهرنشینی منجر به مشکلات متعددی مانند: مصرف بالای انرژی، انتشار کربن، آلودگی، نابرابری اجتماعی و افزایش ترافیک شده ­است.

شهرهای هوشمند همیشه راه­ حل­‌هایی برای رفع مشکلات ناشی از شهرنشینی، تغییرات، نوآوری و بهبود جنبه­ های اجتماعی ارائه می‌­دهند. هم چنین، ساخت ساختمان‌های هوشمند، سیستم ­های حمل و نقل، خدمات عمومی و غیره کاملا به زیرساخت ­های دیجیتال متکی است. فناوری­ های نسبتا جدید مانند: اینترنت اشیا و هوش مصنوعی کلید اصلی موفقیت شهرهای هوشمند هستند. در ادامه به شما می­‌گوییم که چرا؟

شهر هوشمند چیست؟

شهر هوشمند به عنوان یک سیستم پیچیده و به هم پیوسته تعریف می‌شود که از فناوری‌های جدید (ICT) برای ایجاد زیرساخت‌های بهتر استفاده می­‌کند. هدف شهر هوشمند مدیریت مناسب جنبه‌های اساسی یک شهر، از حمل‌ و نقل گرفته تا استفاده از منابع انرژی، پایداری و بهبود ساختار شهری می‌­باشد.

اساسا این هوشمندسازی یک شبکه از حسگرها و اشیاء متصل است که داده‌­ها را با استفاده از کلود (cloud) منتقل می­‌کند. برنامه‌­های مرتبط با اینترنت اشیا این داده‌ها را دریافت می‌کنند، آن­ ها را تجزیه و تحلیل کرده و برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان مدیریت می‌کنند؛ همه بصورت همزمان!

مفهوم پایداری در شهر هوشمند

شهرهای هوشمند راهی برای بهبود زندگی شهروندان و در عین حال دستیابی به یک مدل شهری پایدار هستند. آن‌ها علاوه بر رسیدگی به چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی که امروز و آینده با آن مواجه هستیم، عملکردها و خدمات شهری را نیز بهبود می‌بخشند.

پایداری در شهر هوشمند چیزی بیش از یک تعریف ساده است. پایداری به هم پیوستگی عوامل را بررسی می­‌کند و نشان می­‌دهد که چگونه این فاکتورها می­‌توانند به شیوه‌­ای عادلانه برای همه کار کنند و سودرسان باشند. این روزها صحبت از شهرهای پایدار هوشمند زیاد است و سوال ­هایی نیز در همین زمینه وجود دارد. اما پایداری در شهر هوشمند به چه معناست و چگونه شهرها را به این شکل بسازیم؟ ورود به شهر پایدار چگونه است؟ چگونه این شهرها می‌­توانند مکان‌های بهتر، امن‌تر و سالم‌تری برای زندگی باشند؟

چالش­ های پایداری در شهرهای هوشمند

چالش‌هایی که شهرهای هوشمند با آن‌ها روبه‌رو هستند، بی‌شمارند. بزرگ ترین آن­‌ها دستیابی به زیرساخت‌های مخابراتی پایدار، ایمن و قابل اعتماد است تا در مقیاس بزرگ از آن پشتیبانی شود. به لطف پیشرفت در فناوری­‌هایی مانند: اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، شبکه و G5، گسترش شهرهای هوشمند در سراسر جهان بسیار آسان­ تر شده است.

با رشد شهرها، انتظار می­رود که تا سال 2040 به جمعیت شهرنشین 2.5 میلیارد نفر دیگر اضافه شود. خوشبختانه، تقریبا 200 کشور تا به الان به اهداف رشد پایدار متعهد شده­ اند و از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی استفاده
می‌­کنند. نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر مسئولیت دریافت، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌هایی را دارند که شبکه‌های متصل ارسال می‌کنند. سپس با هوشمندسازی این داده­ ها به بهبود تعامل کمک می‌کنند.

یک عنصر حیاتی در تضمین موفقیت یک شهر هوشمند، شبکه اتصال بی­‌سیم است. اما موارد دیگری مانند: داده‍‌­های باز و امنیت نیز در آن نقش دارند.

عناصر پایداری در شهر هوشمند

مزایا و عناصر شهرهای هوشمند متعدد است، از مزایای اقتصادی گرفته تا مزایای اجتماعی و زیست محیطی. اصلی­‌ترین آن­‌ها عبارتند از:

افزایش ایمنی عمومی: به لطف نظارت تصویری و حسگرهای هوشمند، تصادفات یا جنایات را می­توان بلافاصله شناسایی کرد.
تصمیم‌گیری مؤثر: با تکیه بر استراتژی داده‌ها، می‌توان معیارهای مورد نظر را در زمان واقعی پردازش کرد و در نتیجه کیفیت خدمات را بهبود بخشید.
کاهش ردپای محیط زیستی: فناوری به ما این امکان را می‌­دهد که محیط اطراف خود را بهتر درک کنیم و تغییرات آب و هوایی را مدیریت کنیم.
حمل و نقل مفید: شهرهای هوشمند به بهبود و کاهش ترافیک، تسهیل استفاده از حمل و نقل عمومی، طراحی فضاهای بهتر برای عابران پیاده و کاهش آلودگی کمک می­‌کنند.
شهرهایی برای زندگی بهتر: فناوری مناطقی که زیرساخت آن‌­ها به بهبود نیاز دارد را شناسایی می­‌کند و گزارش­‌های تحلیلی از آن ارائه می‌­دهد. علاوه بر آن، رفاه ساکنان شهرها را نیز افزایش می­‌دهد.
ترویج توسعه اجتماعی: نیازهای شهر و ساکنان آن با برنامه‌­ریزی آسان­‌تر شناسایی می­‌شود.

شهرهای هوشمند به لطف پتانسیلی که برای جمع آوری داده‌­ها دارند، امکان بهبود کیفیت زندگی را ارائه می‌­دهند. علاوه بر این، اتخاذ این مدل‌ها راهی برای تضمین پایداری در شهر هوشمند است.

نتیجه گیری

هدف از پایدارکردن شهرها، جایی که آن را خانه می‌نامید، هدف مهمی است. برای اینکه یک شهر واقعا پایدار باشد، همه بخش‌­های آن نیز باید پایدار باشند. حمل و نقل عمومی باید قوی، قابل اعتماد و عاری از سوخت­‌های فسیلی باشد. ساختمان­ ها باید با مصالح پایدار ساخته شوند و فضای سبز داشته باشند. خیابان­ ها باید جایی برای پیاده­‌روی داشته باشند و مکان­‌هایی برای استراحت و معاشرت به خود اختصاص دهند. این­‌ها تنها چند جنبه از پایداری در شهر هوشمند می‌­باشند که امیدواریم در آینده‌­ای نه چندان دور به آن­‌ها دست پیدا کنیم.

  • ۰۱/۰۳/۲۸
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۲)

  • المیرا شریفی
  • مطالب سایتت عالیه ، بازدید کمی داری؟ لطفا پست زیر رو مطالعه کن.

    https://zip2box.ir/2022/06/real-site-visits 

     

    افزایش 2 میلیون بازدید در روز با این نرم افزار الکی نیستا زود بیا منتظرم...

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    هم میهن ارجمند! درود فراوان!

     با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

    "وب بر شاخسار سخن "

    هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

    خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

     

    آدرس ها:

     

    http://payam-ghanoun.ir/

    http://payam-chanoun.blogfa.com/

     

    [گل]

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

    ۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی