تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

تمام کامپیوترها پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند و باید اقداماتی را برای بهبود عملکرد آن‌ها انجام داد. اورکلاک یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود عملکرد سیستم بدون صرف هزینه اضافی و تجربه بالاترین عملکرد است. اورکلاک تا حدودی یک مفهوم پیچیده است که تا پایان این مقاله به طور کامل آن را درک می‌کنید. 

ابتدا بیاید مفهوم سرعت کلاک را بررسی کنیم. تمام پردازنده‌ها مانند CPU و GPU دستورالعمل‌ها را در چرخه‌های ثابتی اجرا می‌کنند که توسط پردازنده تنظیم می‌شود. تعداد چرخه‌های کلاک در هر ثانیه به عنوان سرعت کلاک شناخته می‌شود. سرعت کلاک بیشتر به معنای اجرای دستورالعمل در ثانیه است و بر حسب مگاهرتز (MHz) یا گیگاهرتز (GHz) بیان می‌شود. اورکلاک برای قطعات مختلف کامپیوتر به خصوص CPU استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین سوال این است که "آیا اورکلاک CPU ارزشش را دارد؟" برای پاسخ به این سوال ابتدا باید جنبه‌های مختلف این تکنولوژی را بررسی کنیم.

اورکلاک CPU چیست؟

اورکلاک به افزایش سرعت اجزای سخت افزاری جهت عملکرد بهتر اشاره دارد. با افزایش سرعت کلاک این اجزا تعداد وظایف در ثانیه افزایش می‌یابد و عملکرد سیستم بالا می‌رود. ایده کلی اورکلاک این است که با افزایش سرعت کلاک اجزای سخت افزار بتوانید عملکرد بیشتری را از آن‌ها دریافت کنید. حال بیایید در مورد اورکلاک CPU صحبت کنیم.

اورکلاک معمولا بر CPU یا GPU اعمال می‌شود، اما سایر اجزای سخت افزاری نیز می‌توانند اورکلاک شوند. اورکلاک CPU عملکرد رایانه را 25 درصد یا بیشتر افزایش می‌دهد که به شما کمک می‌کند بازی‌های گرافیکی سنگین را اجرا کنید و محاسبات علمی پیچیده را انجام دهید. کامپیوتر شما از کارخانه تنظیم شده است تا با حداکثر سرعت کار کند. اگر CPU با سرعت مشخصی اجرا شود، بدون ایجاد هیچگونه مشکل عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد. اما سرعت CPU فقط به همان مقدار محدود نمی‌شود. شما می‌توانید سرعت این قطعه را با اورکلاک در بایوس کامپیوتر افزایش دهید و عملیات بیشتری را در ثانیه انجام دهید.

قابلیت اورکلاک CPU

اول از همه اورکلاک CPU بسیار رایج است به شرطی که شرکت سازنده به شما این اجازه را بدهد. در این باره AMD سابقه بسیار خوبی دارد و اکثریت قریب به اتفاق CPU های این برند قابل اورکلاک هستند، از جمله سری اخیر Ryzen و تراشه‌های FX. از سویی دیگر، اینتل قابلیت اورکلاک را به پردازنده‌های «سری K» یا «سری X» خود محدود کرده است. گفتنی است که اگر از یک خنک کننده پیشرفته در پردازنده‌ها استفاده ‌کنید، بهبود عملکرد بیشتری را مشاهده خواهید کرد.

اورکلاک CPU بسته به عوامل مختلف از جمله سیستم عامل متفاوت است. اگر از عملکرد سیستم خود راضی هستید، نیازی به اورکلاک کردن CPU ندارید. اما اگر یک CPU قدیمی و یک GPU جدید دارید، اورکلاک به افزایش عملکرد دستگاه کمک شایانی خواهد کرد. لازم به ذکر است که برای رسیدن به بالاترین سطح اورکلاک پردازنده باید آن را تا حد امکان خنک نگه دارید. اورکلاک کردن تمام هسته‌های CPU که به آن اورکلاک تمام هسته‌ای نیز گفته می‌شود، رایج‌ترین و ساده‌ترین روش اورکلاک است که حرارت بیشتری نیز تولید می‌کند. علاقه مندان به گیم و بسیاری از کاربران دیگر می‌توانند از این مزیت بهره مند شوند. به عنوان مثال، یک کامپیوتر گیمینگ اورکلاک شده بهتر از همتای استاندارد خود عمل می‌کند.

آیا اورکلاک امن است؟

چالش اصلی این فناوری افزایش دماست و تا زمانی که این نکات را رعایت کنید، افزایش عملکرد CPU از طریق اورکلاک بی خطر است. با موادی که در حال حاضر استفاده می‌شود، بیشتر سخت افزارها هیچ مشکلی ندارند. به طور کلی ممکن است اورکلاک CPU طول عمر آن را کاهش دهد، اما تا  ادامه مطلب...

  • ۰۱/۱۱/۲۵
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی