تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

در پی قطعی اینترنت در این چند روز که موجب افت بسیار شدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی شده است سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد. در سال گذشته هم رئیس نصر تهران مخالفت صد در صدی خود را با طرح صیانت اعلام کرد. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در تلاش است تا با تعامل با افراد مسئول، ضمن رفع این اختلالات، راهکارهایی در جهت کاهش صدمات ناشی از آن‌ها بیابد.

طبق بیانیه نصر تهران در مورد قطعی اینترنت، گفته شده است که با توجه به اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده برای جلب اعتماد شهروندان باید محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برداشته شود. زیرا ده‌ها میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی کسب درامد دارند. و معاش زندگی خود را از این راه تامین می‌کنند و با قطعی اینترنت لطمه بزرگی به این افراد وارد می‌شود. در این صورت با نبود اینترنت و با محدود کردن شبکه‌های اجتماعی اقتصاد دیجیتال از بین میرود. همچنین میلیون‌ها نفر برای آموزش و سرگرمی از این پلتفرم‎های اجتماعی استفاده می‎کنند. همچنین افرادی که به دور از خانواده هایشان هستند از سوشال مدیا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

بیانیه نصر تهران در مورد قطعی اینترنت

بیانیه سازمان نصر تهران در مورد قطعی اینترنت به این صورت است که ضررهایی که در این چند روز به اقتصاد اینترنتی کشور وارد شده است  مقدار قابل توجهی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. کسب و کارهای اینترنتی زیادی برای تداوم و پیشرفت خود نیاز به بستری مطئمن و پایدار برای فعالیت کاری خود دارند. که در این باره گفته شده چگونه می‌شود اقتصاد دیجیتال داشت هنگامی که نمی‌توان از دسترسی مستمر به اینترنت مطمئن بود؟ به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، این سازمان تاثیر محدودیت‌‌ها بر کسب و کارها را از منظر کاهش درآمد، افزایش هزینه‌ یا اختلال در عملیات جاری شرکت از طریق نظرسنجی از آن‌ها با استفاده از پرشسنامه مورد بررسی قرار داد.

تاثیر محدودیت‌ها بر فروش با قطعی اینترنت کشور

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران به آن پاسخ داده‌اند تاثیر این محدودیت‌ها بر فروش کسب و کارهای مجازی است. بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند. و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. به وضوح مشخص است که این محدودیت‌ها لطمه‌های شدیدی به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرده‌ است. ۱۱ درصد شرکت‌ها کسانی هستند که کمتر از ۲۵ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و تحت تاثیر نوسان‌های کوتاه مدت هستند.

میزان خسات وارد شده به کسب و کارهای مجازی با توجه به بیانیه نصر تهران در مورد قطعی اینترنت چقدر است؟

در این پرسشنامه از شرکت‌ها پرسیده شده است که در صورت تداوم این محدودیت‌ها میزان خسارت روزانه آن‌ها یعنی ترکیب فروش از دست رفته و هزینه اضافه شده چقدر خواهد بود؟

۵۳ درصد روزانه یعنی مبلغ ۵۰ میلیون تومان، ۲۱ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸ درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸ درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکت‌ها بدانیم تقریبا می‌توان گفت همان ۸ درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند احتمالا روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند و شرکت‌هایی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. این اعداد نشان می‌دهند هیچ بخشی از صنعت رایانه از گزند این خسارات مصون نیست و در صورت تداوم این محدودیت‌ها خسارت‌ها هم ادامه خواهد داشت.

بررسی دقیق محدودیت‌ها و اختلالات اینترنت 

در این مدت اختلالات و قطعی اینترنت دیتاسنترها منجر به اختلال در ارتباط با upstream دامنه‌ها و همچنین ایجاد مشکلات زیادی در DNS resolution دامنه‌ها شد. میزان failed requestهای منطبق با این شرایط، تقریبا صد و هفتاد برابر وضعیت معمول است.  به علاوه تمام ارتباطات سالم https و handshakeهای داخلی به دلیل سیستم فیلترینگ و تلاش برای بستن VPN تحت تاثیر قرار گرفته است.

این اختلالات به طور مستقیم بیشتر بر سرویس‌های شرکتی مانند: پرداخت‌ها، لاگین‌ها، سیستم‌های اطلاع رسانی، سیستم‌های CICD و مدیریت رلیز، مانیتورینگ و آلرتینگ را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر، اختلال در سرویس‌های تانلینگ منجر به مسدود شدن دسترسی امن کارشناسان سازمان‌ها به سرویس‌های سازمان و افزایش ریسک‌های امنیتی برای شرکت‌ها می‌باشد.

از پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ اختلالات در تمام دیتاسنترها آغاز شد. این روند اختلالات تا همین الان یعنی ۱۸ مهر ۱۴۰۱ به طور ثابت ادامه دارد.  کاربران در ۲ مهر شدیدترین اختلال در ارتباط بین دیتاسنترها و اینترنت بین الملی را تجربه کرده‌اند. تمرکز این اختلالات از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز می‌باشد. البته در باقی روزها پنج شنبه و جمعه ۷ و ۸ مهر فلیترینگ شدت بیشتری پیدا کرد.

بررسی دقیق عوامل موثر بر ضرر و زیان کسب و کارها

کاهش فروش درآمد کسب و کارهای اینترنتی 

یکی از مهم‌ترین علت‎های کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی اختلال در سرویس‌های گوگل است. بسیاری از کسب‌و‌کارها هزینه سنگینی برای SEO و AdWords گوگل پرداخت کرده‌اند. تا مشتریان در زمان سرچ از سایت آن‌ها بازدید داشته باشند تا فروش محصولات و خدمات انجام شود. قطع شدن سرویس گوگل باعث از بین رفتن مشتریان می‌شود. محدودیت دسترسی به ابزارهای تحلیلی گوگل این مشکل را بیشتر کرده است.

کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی  به دلیل اختلال در استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال   

موارد مطرح شده در حوزه بازاریابی دیجیتال را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. مهم‌ترین چالش به فیلتر شدن اینستاگرام مرتبط است. اینستاگرام به عنوان یکی از اصلی‌ترین کانال‌های فروش تقریبا به صورت کامل کارکرد خود را از دست داده است. همچنین هر کسب و کار در طی چندین سال تولید محتوا و بهینه ‌سازی‌های (SEO) زیادی را برای کسب رتبه در کلید واژه‌های مرتبط با صنعت خود در گوگل انجام داده‌اند که این مورد نیز با اختلال در موتور جست و جوی گوگل عملا باعث افت شدید ترافیک شده است. همچنین تعدادی از کسب و کارها برای پیدا کردن ارتباط موثر با شرکت‌ها و ارتباط با افراد تاثیر گذار در بین مشتریان از پلتفرم لینکدین استفاده می‌کنند که این پلتفرم هم فیلتر شده است.

ایجاد لطمه به ابزارهای ارتباطی و برقراری ارتباط با مشتریان با قطعی اینترنت

محدودیت ابزارهای ارتباطی از چهار روش بر فعالیت روزانه شرکت‌ها تاثیر گذار بوده است که شامل: مختل شدن ارتباطات درون سازمانی، مختل شدن ارتباطات سازمان با مشتریان، عدم ارتباط با مشتریان و وندورهای خارج از کشور و عدم دسترسی به منابع دانش مورد نیاز برای انجام کارها می‌شود.

صدمه به ابزارهای طراحی و توسعه محصول 

معمولا ابزارهای توسعه با توجه به پخش بودن و تنوع Dependencyها به اینترنت بین‌ المللی نیاز دارد. تعدادی از ابزارهای توسعه که فیلتر شده‌اند شامل: GitHub / Gitlab و Docker و Pypy و NPM و Packagist و Sentry و K8s / helm و همین طور CDN های مختلف و ابزارهای Google SDK / Play هستند.

همچنین ابزارهای ارتباطی مورد استفاده برنامه ‌نویسان نظیر Slack و Skype و Google Meet و WhatsApp هم مختل شده ‌است. ابزارهای محصولی نظیر Terello و Figma و AdobeXD و Miro و Jira هم فقط با اینترنت بین ‌المللی کار می‌کنند. نباید فراموش کرد بخش مهمی از کار تیم‌های فنی و محصولی از طریق جست‌وجو در منابع مختلف انجام می‌شود که عملا این بخش هم مختل شده ‌است. در این صورت کارکرد تیم‌های فنی تقریبا به صفر می‌رسد.

آسیب به افرادی دورکار هستند  

با توجه به این مسئله که بسیاری از افراد در شرکت‌ها به صورت دورکاری، مشغول به کار هستند. نیاز به ابزارهای ارتباطی برای انجام کارها بسیار حیاتی است. و ناپایدار بودن اینترنت و اختلالات سامانه‌های ارتباطی این موضوع را هم برای همکاران داخلی هم همکاران خارجی بسیار مشکل کرده است. همچنین برخی از شرکت‌ها که سرورهای آن‌ها در خارج از کشور می‌باشد برای انجام کارهای روزانه با مشکل مواجه شده‌اند.

تاثیر مخرب بر ارتباط‌های درون سازمانی و تعامل با اشخاص و شرکت‌های خارجی

اختلالات در اینترنت، در سه حوزه روی ارتباطات درون سازمانی هم تاثیر گذار بوده که شامل: ارتباطات روزمره کارکنان، جلسات آنلاین و ارتباطات زیرساختی است. مکالمه با افراد خارج از کشور که شامل مشاواران و همکاران و تامین کنندگان است که هر نوع ارتباطی کاملا از بین رفته است. به دلیل اختلاف ساعت که بین کشورها وجود دارد ممکن است ساعت کاری افراد برای هماهنگی کارها تداخل ایجاد کند. فیلتر شدن واتساپ و لینکدین و اسکایپ هم کار را سخت‌تر کرده‌است. فعلا تنها راه ایمیل است که البته اگر قرار به ارسال فایل‌های حجیم باشد به سختی امکان ارسال  وجود دارد.

نتیجه گیری

در اخر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از نهادهای مسئول، طی جلسات برگزار شده مصرانه خواستار برگشت اینترنت به وضعیت قبلی یا طبیعی هستند.

  • ۰۱/۰۷/۲۰
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی