تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

تصور کنید با فشار دادن یک دکمه بتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید! روش‌هایی وجود دارد که شبکه شما با استفاده از آن می‌تواند رشد کند و گسترش یابد. پایه و اساس هر سازمان زیرساخت شبکه آن است. این زیرساخت باید مقیاس پذیر، قابل اعتماد و انعطاف پذیر باشد تا در طی سال ها به نیازهای شما پاسخ دهد. با مجازی سازی شبکه، بسیاری از کارهایی که قبلا به صورت دستی انجام می شد را می‌توان به صورت خودکار پیاده سازی کرد.

علاوه بر این، در مجازی سازی شبکه کابل‌ها، سوئیچ‌ها و روترها و دیگر تجهیزات مجازی می‌شوند که این امر در طول زمان منجر به کاهش هزینه و افزایش انعطاف پذیری خواهد شد. اما مزایای مجازی سازی شبکه چیست؟ چه چیزی آن را به یک گزینه عالی برای سازمان‌ها تبدیل می‌کند؟ و چرا باید شبکه خود را مجازی کنید؟ در این مقاله ما یک تعریف برای مجازی سازی شبکه و همچنین برخی از مزایای استفاده از آن را برای کسب‌ و کارها ارائه می‌دهیم.

مجازی سازی شبکه چیست؟

مجازی‌سازی شبکه روشی است که با ترکیب سخت‌افزارهایی مانند: سوئیچ‌ها و روترها و منابع شبکه نرم‌افزاری، صفحه مدیریت را از صفحه کنترل جدا می‌کند. در مجازی سازی شبکه تمام سخت افزارها و نرم افزارها در یک شبکه مجازی واحد ترکیب می‌شوند.

یکی از مزایای مجازی سازی شبکه این است که در این فرایند منابع شبکه و منابع محاسباتی از یکدیگر جدا شده و به یک شبکه مجازی واگذار می‌شوند. یعنی به ازای هر کاربر، تعداد ماشین‌های مجازی بیشتر می‌شود، نه سخت افزارهای شبکه. در حال حاضر دو نوع مجازی سازی شبکه وجود دارد:

مجازی سازی داخلی

مجازی سازی داخلی برای استفاده از نرم افزار کانتینر برای تکرار عملکرد یک شبکه طراحی شده است. در این نوع از مجازی سازی شبکه از ابزارهایی مانند: سوئیچ‌ها و آداپتورها استفاده می‌شود.

مجازی سازی خارجی

در این روش چندین شبکه محلی در یک شبکه مجازی واحد ترکیب می‌شوند تا کارایی شبکه بهبود یابد. بسیاری از سازمان‌ها از فناوری‌های ابری برای پیشبرد اهداف مجازی سازی شبکه خود استفاده می‌کنند. مجازی‌سازی شبکه در رایانش ابری از همان روش اصلی که در بالا ذکر شد پیروی می‌کند. اما برای ایجاد یک شبکه مجازی کارآمد بر منابع ابری متکی است. یکی از مزایای مجازی سازی شبکه این است که استفاده از سخت افزار را به حداقل می‌رساند.

چرا مجازی سازی شبکه؟

مجازی سازی شبکه قوانین جدیدی برای نحوه ارائه خدمات شبکه تعریف می‌کند. این فناوری شبکه‌ها را از حالت غیرقابل انعطاف و ناکارآمد به سمت بهینه‌سازی، چابکی و پویا انتقال می‌دهد. شبکه‌های مجازی مدرن از برنامه‌های ابری پشتیبانی می‌کنند و در عین حال با تهدیدات سایبری مقابله می‌کنند.

از جمله مزایای مجازی سازی شبکه میتوان به این نکته اشاره نمود که شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌ها را در عرض چند دقیقه راه اندازی و به روزرسانی کنید. این بدان معناست که برای تهیه زیرساخت برنامه‌های جدید دیگر به زمان زیادی نیاز ندارید. مجازی‌سازی شبکه، تمام عناصر زیرساخت فیزیکی فناوری اطلاعات (محاسبات، شبکه و ذخیره‌سازی) را از سخت‌افزار جدا و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند. از همین طریق، منابع را می‌توان براساس تقاضا و نیازهای سازمان در جایی که بیشتر مورد نیاز است، استفاده کرد. این فناوری در صنعت ارتباطات از راه دور نیز بسیار مهم است، جایی که تولیدکنندگان برای همگام شدن با نوآوری‌های تکنولوژیکی در جهان به چالش کشیده می‌شوند.

مجازی سازی شبکه چگونه انجام می‌شود؟

مجازی‌سازی شبکه بسیاری از خدمات شبکه که قبلا به صورت دستی انجام می‌شد را اتوماتیک می‌کند. مدیران شبکه می‌توانند شبکه‌ها را در نرم افزار ایجاد و مدیریت کنند. منابع شبکه فیزیکی مانند شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN)، فایروال، سوئیچینگ و موارد دیگر، با هم ترکیب شده و در نرم‌افزار ارائه می‌شوند. برای رسیدن به این هدف فقط به ارسال پروتکل اینترنت (IP) از سخت افزار یا شبکه فیزیکی نیاز خواهد بود.

خدمات شبکه در یک لایه مجازی توزیع می‌شوند و می‌توان از طریق ماشین‌های مجازی به آن‌ها دسترسی داشت. مدیر شبکه با استفاده از این ماشین‌ها از یک مکان واحد می‌تواند به تمام نقاط شبکه دسترسی داشته باشد. این کار پیچیدگی‌های شبکه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

با مزایای مجازی سازی شبکه، شبکه خود را انعطاف پذیرتر، مقیاس پذیرتر و ایمن تر کنید

گزارش گارتنر در سال 2016 نشان داد که سازمان‌های بزرگ سراسر دنیا به دنبال استفاده از مزایای مجازی سازی شبکه و پیاده سازی ماشین‌های مجازی هستند. و بیش از 75 درصد از مراکز داده خود را مجازی کرده‌اند. مجازی سازی به رشد خود ادامه داد و از سال 2020 تا به امروز، 92٪ از مشاغل به سوی مجازی سازی پیش می‌روند. همانطور که مدیریت سرورهای داخلی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، سازمان‌ها بیشتر و بیشتر به سمت مجازی سازی زیرساخت‌های خود پیش می‌روند.

مجازی سازی شبکه و رایانش ابری فناوری‌هایی برای آینده هستند. این تکنولوژی‌های جدید برای کسب و کارهای بیشتری اعمال خواهند شد. با افزایش تقاضای مشتریان، شرکت‌ها هیچ گزینه‌ای نخواهند داشت جز اینکه مجازی سازی شبکه را به عنوان رویکردی مناسب برای ارتقای شبکه‌های خود به سطح بعدی در نظر بگیرند.

کلیدی ترین مزایای مجازی سازی شبکه

همانطور که اشاره کردیم، مجازی سازی شبکه نیاز به شبکه‌های فیزیکی را از بین می‌برد. این ویژگی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در عین صرفه جویی در هزینه، به پیشرفت‌های قابل توجهی در امنیت و سرعت دست یابند. مجازی سازی شبکه فرایند خودکار سازی بسیاری از فرآیندهای مورد نیاز برای اجرای شبکه در دیتاسنتر را انجام می‌دهد.

کاهش سخت افزار و هزینه انرژی

یکی از مزایای تاثیرگذار مجازی سازی شبکه کاهش سخت افزارهای فیزیکی در فضای اداری است. به همین ترتیب، کاهش نیاز به سخت‌افزار تاثیری مشابه بر مصرف انرژی در سازمان‌ها خواهد داشت.

مدیریت بهتر شبکه

با مجازی‌سازی شبکه می‌توانید پروتکل‌های امنیتی را به راحتی خودکار کنید و این خودکارسازی در کل زیرساخت شبکه اعمال خواهد شد. بر همین اساس، مدیریت و کنترل شبکه مجازی در یک مکان فیزیکی واحد امکانپذیر می‌شود.

بهبود سرعت تبادلات

اگر کسب و کار شما به دنبال رشد است، مجازی سازی شبکه یک راه حل سریع و آسان برای آن ارائه می‌دهد. با استفاده از مجازی سازی شبکه می‌توانید به نیاز و تقاضا به طور مناسب پاسخ دهید.

افزایش بهره‌وری زیرساخت IT

همانطور که در بالا ذکر کردیم، یکی از اساسی ترین مزایای مجازی‌ سازی شبکه کاهش هزینه خرید و نگهداری سخت‌افزار است. این ویژگی برای سازمان‌هایی با حجم کاری زیاد بسیار مفید و منطقی است. همچنین، با افزایش سرعت داده‌ها، زیرساخت‌های شبکه بهتر مدیریت می‌شوند.

بهبود امنیت و بازیابی

سازمان‌ها با بکارگیری فناوری مجازی‌سازی شبکه تعیین می‌کنند که کدام نوع ترافیک از شبکه‌ها عبور کند.

معمولا وقتی یک محیط امنیتی مورد حمله سایبری قرار می‌گیرد، کنترل کمی روی آن اعمال می‌شود. مزایای مجازی سازی شبکه به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که با ایجاد محیط‌های کوچک در شبکه، با تهدیدات امنیتی بهتر مبارزه کنند. به همین ترتیب، داده‌های حساس در یک شبکه مجازی خاص نگه داری می‌شوند و فقط کاربران مجاز می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، نرم‌افزار مجازی‌سازی شبکه می‌تواند قطعی‌های ناشی از خرابی‌ سخت‌افزارها را کاهش داده یا حتی از بین ببرد و زمان بازیابی را بهبود بخشد. بازیابی و حل مشکل با روش‌های قدیمی از جمله تغییر آدرس IP و بروز رسانی فایروال بسیار زمان بر است. مجازی سازی شبکه این مراحل را حذف می‌کند.

انجام سریع‌تر برنامه‌ها

بدون مجازی سازی شبکه، تامین اجزای شبکه یک فرآیند دستی و زمان بر است. در نتیجه، برای آپدیت برنامه‌ها به زمان زیادی نیاز خواهید داشت. همچنین، زمانی که راه اندازی برنامه‌ها دستی انجام شود، خطر اختلال برنامه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

از آنجایی که مجازی سازی شبکه پیکربندی را خودکار می‌کند، زمان راه اندازی برنامه از چند هفته‌ها به چند دقیقه کاهش می‌یابد. کاهش زمان راه اندازی تأثیر قابل‌توجهی بر سود شرکت‌ها دارد و امکان عرضه سریع‌تر محصولات جدید یا به‌روزرسانی‌ برنامه‌ها را فراهم کند.

نتیجه گیری

مزایای مجازی سازی شبکه یک شانس بزرگ برای سازمان‌های بزرگ و کوچک است. شرکت‌ها به سمت مجازی‌سازی شبکه به‌ عنوان راهی برای افزایش سرعت عملیاتی، مدرن‌سازی روش‌های امنیتی‌ و جابجایی ایمن برنامه‌ها در سراسر شبکه‌ گرایش پیدا کرده‌اند. پیشرفت‌های جدید نوید تجربه‌های بهبود یافته و بهینه‌شده را می‌دهند و بسیاری از سازمان‌ها برای تطبیق با این نوآوری‌های جدید باید تغییر شکل دهند. مجازی سازی شبکه سرعت و مقیاس پذیری قابل قبولی را ارائه می‌دهد که شرکت‌ها برای ادامه مسیر خود به آن نیاز خواهند داشت.

  • ۰۱/۰۳/۲۴
  • شرکت دانش بنیان رها

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی