تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

برای این که بدانید سیستم عامل لینوکس چیست ابتدا به دنیای اطراف خود نگاهی بیاندازید. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها، ابررایانه‌ها، رایانه‌های رومیزی خانگی و سرورهای سازمانی، در همه جا رد پای لینوکس به چشم می‌خورد. لینوکس از اواسط دهه 1990 به یک پایگاه کاربری تبدیل شد و در سراسر جهان انتشار یافت.

لینوکس علاوه بر پلتفرم انتخابی برای اجرای دسکتاپ، سرورها و سیستم‌های جاسازی شده در سراسر جهان، یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود است. در این‌جا تمام اطلاعاتی که برای سرعت بخشیدن به پلتفرم لینوکس نیاز دارید بررسی خواهد شد.

لینوکس چیست؟

سیستم عامل نرم افزاری است که تمام منابع سخت افزاری مرتبط با دسکتاپ یا لپ تاپ را مدیریت می‌کند. به بیان ساده، سیستم عامل ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار شما را مدیریت می‌کند. و بدون سیستم عامل (OS)، نرم افزار کار نمی‌کند. درست مانند: ویندوز، iOS و سیستم عامل مک، LINUX هم یک سیستم عامل است. در واقع، اندروید به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها، توسط سیستم عامل لینوکس پشتیبانی می‌شود.

سیستم عامل لینوکس از چندین بخش مختلف تشکیل شده است؟

Bootloader

نرم افزاری که فرآیند بوت کامپیوتر شما را انجام می‌دهد

هسته

هسته پایین‌ترین سطح سیستم عامل است.

سیستم Init

یک سیستم فرعی‌ است که فضای کاربر را بوت استرپ می‌کند و با کنترل دیمون‌ها شارژ می‌شود. سیستم init است که فرآیند بوت را پس از این که بوت اولیه از بوت لودر (یعنی GRUB یا Grand Unified Bootloader) تحویل داده شد، مدیریت می‌کند.

دیمون‌ها

دیمون‌ها خدمات پس زمینه‌ای هستند (چاپ، صدا، زمان بندی، و غیره) که یا در حین راه اندازی یا پس از ورود به دسکتاپ انجام می‌شوند.

سرور گرافیکی

زیرمجموعه سیستمی است که گرافیک را روی مانیتور شما نمایش می‌دهد.

محیط دسکتاپ

این قسمتی است که در واقع کاربران با آن تعامل دارند. محیط‌های زیادی برای انتخاب دسکتاپ وجود دارد (GNOME، Cinnamon، Mate، Pantheon، Enlightenment، KDE، Xfce، و غیره). هر محیط دسکتاپ شامل: برنامه‌های داخلی (مانند مدیریت فایل، ابزارهای پیکربندی، مرورگرهای وب و بازی‌ها) است.

برنامه‌ها

محیط‌های دسکتاپ مجموعه کاملی از برنامه ها را ارائه نمی دهند. درست مانند: ویندوز و macOS، لینوکس هزاران هزار عنوان نرم افزاری با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. که به راحتی می توان آن‌ها را پیدا و نصب کرد. اکثر توزیع‌های لینوکس مدرن (در زیر در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم) ابزارهایی شبیه به App Store هستند. که نصب برنامه را متمرکز و ساده می‌کنند. برای مثال، لینوکس اوبونتو دارای مرکز نرم‌افزار اوبونتو (نام تجاری جدید نرم‌افزار GNOME؟ شکل 1) است که به شما امکان می‌دهد به سرعت در میان هزاران برنامه جستجو کرده و آن‌ها را از یک مکان متمرکز نصب کنید.

چرا از سیستم عامل لینوکس استفاده کنیم؟

اغلب مردم بعد از مطرح کردن لینوکس چیست، دومین سوالی که می‌پرسند این است که چرا از لینوکس استفاده کنیم؟ وقتی سیستم عامل‌های رایج که با اکثر رایانه‌های رومیزی، لپ تاپ‌ها و سرورها عرضه می‌شود، به خوبی کار می‌کند، چرا خود را با یادگیری یک محیط محاسباتی خسته کنیم؟

برای پاسخ به این سوال، من یک سوال دیگر مطرح می‌کنم. آیا سیستم عاملی که در حال حاضر استفاده می کنید واقعا کار می‌کند؟ یا گاها با موانعی مانند ویروس‌ها، بدافزارها، کاهش سرعت، خرابی‌ها و تعمیرات پرهزینه دست و پنجه نرم می‌کنید؟ اگر با موارد فوق مشکل دارید، لینوکس ممکن است پلتفرم مناسبی برای شما باشد. چرا که لینوکس به یکی از قابل اعتمادترین اکوسیستم‌های کامپیوتری تبدیل شده است.

توزیع در لینوکس چیست؟

لینوکس دارای چندین نسخه مختلف برای هر نوع کاربری است. به این نسخه‌ها توزیع می‌گویند. تقریبا هر توزیع لینوکس را می‌توان به صورت رایگان بارگیری کرد، روی دیسک USB رایت کرد و در هر تعداد ماشینی نصب کرد.

کدام توزیع برای شما مناسب است؟

اگر مهارت‌های کامپیوتری شما نسبتا ابتدایی هستند، باید از توزیع‌های تازه‌کار مانند: لینوکس مینت، اوبونتو، سیستم عامل ابتدایی یا دیپین استفاده کنید. اگر مجموعه مهارت‌های شما در محدوده بالاتر از حد متوسط ​​قرار دارد، می‌توانید از توزیعی مانند: دبیان یا فدورا استفاده کنید. با این حال، اگر تا حد زیادی بر مدیریت کامپیوتر و سیستم تسلط دارید، از توزیعی مانند جنتو استفاده کنید. و اگر جویای چالش‌های جدید هستید، می‌توانید توزیع لینوکس خود را با کمک Linux From Scratch بسازید.

نتیجه گیری

برای بسیاری از افراد، ایده نصب یک سیستم عامل ممکن است کاری بسیار دلهره آور به نظر برسد. باور کنید یا نه، سیستم عامل لینوکس یکی از ساده‌ترین نصب ها را در بین تمام سیستم عامل ها ارائه می‌دهد.

در واقع، اکثر نسخه های سیستم عامل لینوکس چیزی را ارائه می‌دهند که توزیع زنده نامیده می‌شود؟ به این معنی که سیستم عامل را از CD/DVD یا USB Flash Drive اجرا می‌کنید بدون اینکه هیچ تغییری در هارد دیسک خود ایجاد کنید. شما بدون نیاز به نصب و راه اندازی، عملکرد کامل را دریافت می کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی