تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

اینتل در حال بازگشت است اما به جای این که از رقابت برخی رقبای تلخ خود جلوگیری کند، در عوض Qualcomm را در آغوش گرفته تا به تولید پردازنده های آن بپردازد. اینتل درهای کارخانه خود را برای تولید پردازنده برای شرکت های دیگر باز می‌کند. و این شرکت اعلام کرد که معاملات ساخت تراشه های کوالکام و آمازون را در کارخانه های خود به دست آورده است. طبق گفته اینتل، این طرح به وی کمک می‌‎کند تا با تولید سه فناوری اصلی از جمله: RibbonFET ،PowerVia و Foveros که بر نحوه طراحی و تعامل ترانزیستورها با یکدیگر تاثیر می‌گذارد. در تولید تراشه تا سال 2025 رهبری خود را بدست آورد. مدیرعامل اینتل در رویدادی نقشه راه پنج سال آینده این شرکت را اعلام کرد. و ضمن رونمایی از فناوری‌های جدیدش از هدف این شرکت برای باز پس گیری جایگاه پردازنده اینتل به عنوان برترین تولیدکننده تا 5 سال آینده خبر داد.

RibbonFET چیست؟

RibbonFET طرحی جدید برای مدارهای ترانزیستوری است که به اینتل اجازه می‌دهد تراشه های کوچک تر و قدرتمندتری بسازد. در حالی که PowerVia به مدیریت مصرف برق توسط ترانزیستورها کمک می‌کند. مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر، اعلام کرد که لیتوگرافی شدید ماورا بنفش می‌تواند تا سال 2025 آغاز به کار کند. RibbonFET و PowerVia در Intel 20A ادغام می‌شوند و در سال 2024 به فاز بهره‌برداری خواهند رسید.

نحوه نامگذاری پردازنده اینتل

برخلاف گذشته و در یک تغییر دیگر اینتل دیگر برای نامگذاری محصولات آتی خود از سیستم نانومتر استفاده نخواهد کرد. در عوض برای نامگذاری پردازنده اینتل سیستمی به کار گرفته می‌شود که فرآیند تولید محصولات را دقیق‌تر نشان می‌دهد. و جایگاه اینتل را در بازار مشخص‌تر می‌کند. برای مثال تراشه‌های ۱۰ نانومتری نسل سوم به جای اسمی مثل ۱۰ نانومتری SuperFin با نام «اینتل ۷» معرفی می‌شوند. این روند بعد از تولید تراشه های آلدر لیک نسل 12 رقم خورد.

نحوه همکاری کوالکام با اینتل

همکاری اینتل با کوالکام تا حدودی تعجب آور است. پردازنده های کوالکام Snapdragon در برابر پردازنده های لپ تاپ اینتل رقابت می‌کنند. و این پردازنده ها توسط لنوو، HP، سامسونگ و دیگر مصرف‌کننده‌ها به تصویب رسیده‌اند. اخیرا، کوالکام Nuvia را برای طراحی پردازنده های مبتنی بر ARM خریداری کرده است.

همکاری کوالکام با اینتل چه میزان ارزش معامله خواهد داشت؟

مشخص نیست که اینتل چه مقدار از مشاغل کوالکام را به عنوان بخشی از این معامله دریافت خواهد کرد یا ارزش معامله را چقدر خواهد داشت. در حال حاضر کوالکام همچنین به سامسونگ برای تولید برخی از پردازنده های Snapdragon خود متکی است. در یک برهه، اینتل حتی به طور علنی از اپل درخواست می‌کرد تا تولید پردازنده های سری A و M خود را به کارخانه های او بیاورند. در اوایل سال جاری، گلسینگر تایید کرد که اینتل در حال مذاکره با آمازون، سیسکو، IBM و مایکروسافت است تا تولیدکننده تراشه های این شرکت باشد.

علاوه بر افزایش تهدیدات رقبا AMD و Nvidia  این شرکت در مرحله دستیابی به ARM از شرکت سافت بانک ژاپنی است اینتل همچنین با رقابت سخت اپل و سامسونگ روبرو است. اپل در حال حاضر در حال انتقال است تا از پردازنده های Intel x86 در Mac دور شود و تا به امروز، این شرکت MacBook Air ،MacBook Pro ،Mac mini و iMac جدید را با پردازنده M1 خود راه اندازی کرده است. این ها بر اساس همان طرح های ARM است که در iPhone و iPad یافت می‌شود. در همین حال، سامسونگ با AMD همکاری می‌کند تا پردازنده Exynos مبتنی بر ARM را با گرافیک RDNA راه اندازی کند و چنین چیپ ست می‌تواند در آینده به سمت تلفن های هوشمند، تبلت ها، Chromebook ها و حتی لپ تاپ ها هدایت شود.

نتیجه گیری

هنوز زمان مشخصی توسط کوالکام برای استفاده از پردازنده اینتل بیان نشده است. و مشخص نیست که کدام یک از محصولات کوالکام توسط اینتل ساخته خواهد شد. زمان بهره برداری از این تراشه ها برای اینتل تا سال 2024 به طول می‌انجامد. اینتل ۲۰A مهم‌ترین تغییر در تراشه‌های اینتل را رقم می‌زند و معماری ترانزیستورها را به RibbonFET تغییر می‌دهد. این معماری وعده دستیابی به تراکم بالاتر ترانزیستورها و کاهش اندازه آن‌ها را می‌دهد. اینتل ۲۰A همچنین از فناوری جدید PowerVia بهره خواهد برد. که اجازه می‌دهد برخلاف گذشته انرژی از پشت به تراشه‌ها منتقل شود.

هرکس نهایت توان خود را برای رسیدن به یک هدف به کار گیرد به تمام خواسته‌هایش می‌‌رسد .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی