تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

سوکت شبکه جزئی از تجهیزات شبکه است که با نام های دیگر پریز شبکه و یا کانال شبکه نیز شناخته می‌شوند. چندین نوع سوکت داریم که دونوع آن بیشتر حائز اهمیت می باشد.
اگر بخواهیم ساده بیان کنیم باید بگویم که پردازش ها عمل ارتباط با یکدیگر را انجام می دهند. در واقع تمامی فعالیت ها توسط پردازش پیش قدم توسط کلاینت و پردازش نهایی که در حال انتظار جهت اتصال و آغاز فرآیند مبادله است که پردازش Server نام دارد صورت می‌گیرد. هنگامی که قرار است پردازشی خارج شود باید از سوکت شبکه عبور نماید.
زمانی که پیام وارد سیستم انتهایی مقصد می‌شود پیغام از درون سوکت پردازش تحویل گرفته می‌شود. درنتیجه سوکت یکی از اجزای مهم تجهیزات مربوط به شبکه محسوب می شود. سوکت ها در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه به شرح هریک از آن ها می‌پردازیم.

سوکت دیتاگرام
نوع اول سوکت دیتاگرام نام دارند که با پروتکل UDP کار می‌کنند که به Connection less معروف هستند یعنی قبل از مبادله داده هیچ ارتباطی برقرار نمی‌شود.
و فقط سرعت در این ارتباط ملاک می‌باشد و تضمینی برای رسیدن داده ها ،صحت داده ها و ترتیب داده نیست. از این نوع بیشتر برای انتقال صدا و تصویر استفاده می‌شود.

سوکت شبکه استریم
سوکت استریم مبتنی بر پروتکل TCP است که به Connection Oriented معروف هستند. یعنی قبل از مبادله داده ها باید یک اتصال برقرار شود تا داده ها با یک نظم و ترتیب خاصی ارسال و دریافت شوند.تا تضمینی برای رسیدن داده ها وجود داشته باشد. این نوع سوکت شبکه برای ارتباط پروتکل های زیر استفاده می‌شوند.

پروتکل انتقال فایل در اینترنت یا FTP
پروتکل انتقال صفحات ابرمتنی در اینترنت یا HTTP
پروتکل انتقال پست الکترونیکی یا SMTP

ابزارهای مورد نیاز جهت سوکت زدن
برای سوکت زدن به ابزارهایی از جمله موارد زیر نیاز دارید.

کابل شبکه
سوکت شبکه
آچار شبکه
استریپر
تستر کابل
کاور سوکت
کابل به عنوان اصلی ترین جزء برای سوکت زدن است. انتخاب نوع کابل ارتباط مستیمی با نوع کاربری شما از شبکه دارد. ابزاری که با آن میتوان کابل را به سوکت شبکه پانچ کرد آچار شبکه نام دارد.
برای لخت کردن و جداکردن روکش کابل باید از ابزار استریپر استفاده نمود. با استفاده از تستر کابل شبکه از صحت اتصال درست کابل به سوکت مطمئن می‌شویم.

نحوه سوکت زدن شبکه
سوکت زدن شبکه دارای چند مرحله است. قبل از شروع کار، باید بگوییم که اگر قصد سوکت زدن کابلی را دارید که زیاد جابجا می‌شود یا در محیط نامناسبی قرار دارد، بهتر است که از کاور سوکت استفاده کنید.
یا اگر میخواهید از کاور استفاده کنید باید ابتدا کابل شبکه را از درون کاور سوکت عبور دهید، چون پس از سوکت زدن کابل شبکه راه بازگشتی وجود ندارد.

یک نکته‌ مهم برای سوکت زدن سریع‌تر و بهتر این است که این دو نوع رنگ‌بندی را با ترتیب صحیح حفظ کنید، سیم‌های دورنگ در پین‌های فرد سوکت و سیم‌های تک رنگ در پین‌های زوج سوکت قرار می‌گیرند.
رنگبندی سوکت ها به ترتیب زیر است.
دو رنگ‌ها: سفید/نارنجی، سفید/سبز، سفید/آبی و سفید/قهوه‌ای
تک رنگ‌ها: نارنجی، آبی، سبز و قهوه‌ای

در مرحله اول باید روکش کابل را جدا کنید و این کار را توسط استریپر انجام دهید. برای اینکار کابل را در دهانه استریپر قرار داده و دو بار آن را بچرخانید. توجه کنید که کابل را بیش از حد لخت نکنید زیرا به سیم ها آسیب میرسد.
بعد از جدانمودن روکش متوجه خواهید شد که سیم ها در 4 زوج مختلف به هم تابیده‌اند.

پس از این کار طول سیم ها را با یکدیگر یکسان نمایید تا هنگام پانچ کردن به مشکل برنخوید. حدود 2 سانتی متر از کابل را بدون روکش، به عنوان یک اندازه استاندارد برای قرار گرفتن در سوکت نگهدارید.
بعد از قراردادن سیم به طور صحیح با آچار شبکه سوکت را پانچ کنید. اگر می‌خواهید از درست پانچ شدن سیم‌ها در زیر تیغه ها مطمئن شوید، کابل را کمی بکشید.
تا از شل نبودن سیم‌ها اطمینان حاصل کنید، سپس رنگ‌بندی کابل شبکه را دوباره چک کنید. کابل شبکه شما کامل است و اکنون نوبت به تست کابل و اتصال صحیح سوکت است.

تفاوت بین سوکت شبکه و پورت
سوکت یک نقطه پایانی از یک ارتباط دو طرفه است که در یک شبکه مبتنی بر پروتکل اینترنت شکل می‌گیرد.
در حالی که پورت نوعی اتصال داده منطقی است که می‌توان از آن برای تبادل داده بدون نیاز به فضای ذخیره سازی استفاده کرد.
پورت با سوکت مرتبط است و میتوان چندین سوکت فعال داشت که به اتصالاتی که در آن پورت باز هستند مربوط باشد.
ممکن است یک سوکت فعال مرتبط با یک پورت وجود داشته باشد که در انتظار اتصالات ورودی است.

نتیجه گیری
سوکت شبکه ترکیبی از IP آدرس و پورت است که درگاهی جهت ارسال و دریافت داده در شبکه ایجاد میکند. و بسته ها از طریق این درگاه در اینترنت جا به جا می‌شوند.
پس در نتیجه سوکت یک دریچه ارتباطی است. که انواع مختلفی دارد و دو نوع استریم و دیتاگرام از پرکاربردترین انواع سوکت محسوب می شوند.
جهت اطلاعات بیشتر در زمینه شبکه و خدمات مربوط به آن با ما درتماس باشید.

هرموفقیت و هرشکستی از یک اندیشه آغاز می‌شود پس تیزبین باشید. 

نظرات (۱)

فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس اشتراک گذاری ویدیو...اهنگ...فایل


https://98share.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی