تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

تین کلاینت

  • ۰
  • ۰

مانیتورینگ چیست؟

مانیتورینگ به معنای کنترل و نظارت بر عملکرد می‌باشد.

می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری برای آینده، آمار گذشته است، لذا مدیران برای اتخاذ بهترین تصمیمات نیاز به آمار دارند.

در حوزه آی تی نیز به همین منوال است یعنی اغلب تصمیمات راهبردی بر پایه اطلاعات و آماری است که از سوابق عملکردی عناصر شبکه به‌دست‌آمده است.

مانیتورینگ صرفا در حوزه شبکه کاربرد ندارد.

چرا باید از مانیتورینگ استفاده نمود؟

با توجه به تعریفی که ارائه شد، این مهم در هر زمینه کارایی دارد. به‌عنوان مثال در صنایع بزرگ دنیا، مانیتورینگ بخش انسانی و صنعتی، بسیار به روند مثبت فعالیت مجموعه کمک می‌نماید؛ بدین صورت که با نظارت دقیق بر عملکرد هر بخش، می‌توان نقاط ضعف را پیدا نموده و آن‌ها را برطرف نمود. همچنین می‌توان نقاط قوت را یافته و با سرمایه‌گذاری روی آن بخش، به‌عنوان یک نقطه تکیه و ویژگی متفاوت از سایر مجموعه‌ها، از آن نهایت بهره را برد. پس تا اینجا علت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بر روی این زمینه و بها دادن به آن را، ذکر نمودیم. از زمان جهش فناوری در دنیا، متخصصان بسیاری بر روی گسترش مانیتورینگ فعالیت نموده‌اند. می‌توان متصور شد که قبل از ورود فناوری مانیتورینگ به مجموعه‌ها، در هنگام بروز مشکلات در صنایع، زمان بسیار زیادی صرف می‌شد که علت پیدا شود. اگر این تصور را در مقیاس صنایع بسیار بزرگ مانند صنایع خودروسازی و هواپیمایی بسط دهیم، آنگاه درخواهیم یافت که مانیتورینگ خدمت بسیار بزرگی به‌سرعت رشد فناوری در عصر حاضر نموده است. خبر خوب اینکه در حوزه آی تی، تقریبا می‌توان از هر قسمت از شبکه شامل (رایانه‌ها، سرویس‌ها، سرورها، تجهیزات سوئیچینگ و روتینگ و…) گزارش کامل و جامعی داشت. نحوه عملکرد مانیتورینگ بدین‌صورت است که اطلاعات را از قسمت‌های مختلف در یک پایگاهی متمرکز جمع‌آوری نموده و به شیوه‌های مختلف اعم از نمودار، جدول، متن و … به اطلاع اپراتورهای کنترل‌کننده می‌رساند. همین امر سبب می‌شود که در مجموعه‌ها، در صورت بروز مشکل، خاموشی یا Down Time کمتری وجود داشته باشد. یکی از عوامل سوق مجموعه‌ها به سمت این مهم، همین کاهش خاموشی‌هاست. اگر مجموع ثانیه‌های Down Time مجموعه‌ها در یک سال محاسبه شود (شامل هزینه‌های نیروی انسانی، افت میزان فروش، عقب ماندن از رقابت با رقبا و …) مطمئنا تمام صنایع با صرف هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از این هزینه، اقدام به راه‌اندازی بخش مانیتورینگ می‌کنند.

پرکاربردترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ:

پرکاربردترین و محبوب‌ترین سامانه‌های مانیتورینگ در جهان که بافاصله کیفیتی بسیار زیاد نسبت به دیگر سامانه‌ها قرار دارند به شرح زیر هستند:

SolarWinds

PRTG

ZABBIX

OP Manager

که در این لیست ۲ سامانه PRTG و ZABBIX نیز با اختلاف بسیار از ۲ نمونه‌ی دیگر جلوتر هستند. قدرت این دو نرم‌افزار حتی بر افرادی که به‌صورت کاملاً ابتدایی با این دو نرم‌افزار کارکرده‌اند و یا حتی نقشه آن‌ها را از نزدیک دیده‌اند، پوشیده نیست. تفاوت در قدرت و عملکرد این دو نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای مانیتورینگ، حجم گسترده استفاده از این دو نرم‌افزار می‌باشد (جامعه مصرف‌کنندگان پرشمار). در بسیاری از سطوح، اعم از سطح زیرساخت، نام این دو نرم‌افزار در مراکز کنترل (NOC) به چشم می‌خورد.

سامانه مانیتورینگ هوشمند رها – RSMS (Raha Smart Monitoring Solution)

سامانه مانیتورینگ هوشمند رها، توسعه‌یافته بر اساس ZABBIX است که دارای یک محیط زیبا و کاربردی است که می‌تواند در مقایسه با هر نرم‌افزار مانیتورینگ دیگری مثال‌زدنی باشد.

این محیط به‌قدری کاربردی و کاربرپسند است که هر شخصی که در حوزه IT فعالیت می‌کند و با ماهیت مانیتورینگ آشناست، می‌تواند تعامل بسیار خوبی با این سامانه پیدا کند.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار آن است که برخلاف نرم‌افزارهای سطح پایین، از اصطلاحات دشوار و بسیار تخصصی در آن دوری شده است

و به‌صورت مداوم نسبت به توسعه هر چه بیشتر و بهتر آن متناسب با نیازهای مجموعه‌های ایرانی به‌روزرسانی می‌شود.

در ادامه به‌صورت تخصصی با برخی از قابلیت‌های این سامانه آشنا می‌شویم.

ویژگی‌های جذاب سامانه مانیتورینگ هوشمند رها

1) Server Monitoring

2) OS Monitoring

3) Hypervisor Monitoring

4) Devices Monitoring

5) User Monitoring

6) Activity Monitoring

7) QoS Monitoring

8) Network Traffic management

9) Link Monitoring

10) Media Monitoring

11) Hardware Monitoring

12) Software Monitoring

13) Multiple Monitor Management

14) Operator Access management

15) Direct Attached Monitor management

16) Monitoring management Over web Pages

17) Service Monitoring

18) CPU Monitoring

19) Ram Monitoring

20) Storage Monitoring

سخن آخر

حق مطلب این شاهکار مانیتورینگ در قالب نوشته ادا نمی‌شود، موید این ادعا، نظر مشتریان عزیزی است که در جلسات پرزنت حضوری شرکت کرده‌اند.

و از نزدیک باقابلیت‌های بی‌شمار این سامانه هوشمند آشنا شدند، قابلیت‌هایی که همه آن‌ها در یک کنسول کاربرپسند و کاربردی گرد هم آمده‌اند.

و این تمام ماجرا نیست، یعنی بسیار مهم است که این سامانه توسط متخصصین رها پیکربندی شود تا بتواند به حداکثر کارایی نقش خود برسد.

اعتقاد کارشناسان فناوری اطلاعات رها بر این است که سامانه مانیتورینگ در شبکه‌ها، همانند قدرت بینایی است.

که ارزش آن‌ها را نه کور می‌داند و نه بینا، بلکه آدم بینایی که قدرت بینایی خود را از دست داده باشد، ارزش دیدن را درک می‌کند،

پس موکدا توصیه می‌شود با سامانه مانیتورینگ هوشمند رها- RSMS بینایی را تجربه کنید!

نظرات (۱)

شمارشگر سایت خود را منفجر کنید .
 
با پکیج های افزایش رتبه سایت خود را بصورت قانونی و طبیعی ارتقا دهید .
همین امروز با شیک رنک شروع کنید و وارد 10ردیف اول گوگل شوید .
 
 
 
 
 
 
 
شیک رنک دارای نماد اعتماد الکترونیک و لوگوی دیجیتال

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی